Eye Filmmuseum in Amsterdam heeft zijn samenwerking met KLM niet verlengd, omdat dat niet meer past bij zijn klimaatbeleid. Andere grote culturele instellingen in de hoofdstad zijn niet van plan hun sponsorrelatie met het luchtvaartbedrijf te beëindigen. Dat meldt NRC op basis van eigen onderzoek.
Eye Filmmuseum had een sponsorcontract met de luchtvaartmaatschappij tot 1 januari. “Sponsoring door KLM past niet bij het duurzaamheidsbeleid van het museum”, zegt directeur Bregtje van der Haak na vragen van NRC. KLM sponsort naast Eye, vijf grote culturele instellingen in Amsterdam – theater Carré, het Concertgebouw, het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO), het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum. Voornamelijk via tickets. KLM noemt zijn vluchten in zijn recentste jaarverslag als „een belangrijke levensader voor de bloeiende toeristenindustrie en culturele sector van Amsterdam”.
Volgens directeur Van der Haak van Eye Filmmuseum stond de „samenwerking” met KLM al ter discussie. Bij het museum „staat duurzaamheid hoog op de agenda”, zegt ze. „Mijn overtuiging is dat wij een krachtiger museum zijn als we leven naar onze eigen waarden. We maken filmprogramma’s over de zorgen van mensen over de klimaatcrisis. Hoe breng je dan je eigen gedrag als filmmuseum in lijn met de waarden die je uitdraagt en onderzoekt? Daar past niet bij dat je, hoe genereus ook, de mogelijkheid krijgt om goedkoper te vliegen.
Eye werkt aan een leidraad waarmee het toekomstige sponsorrelaties wil beoordelen.
KLM was tot eind vorig jaar een van de zeven „projectpartners” van het museum. Volgens het museum betaalde het bedrijf vliegtickets voor maximaal 20.000 euro per jaar. “Het bestaan van het museum hangt er niet vanaf.” De relatie met het bedrijf was volgens de directeur „uitstekend”. „Eye heeft aangegeven dit jaar geen verzoek meer te zullen doen voor tickets. Dat staat hen natuurlijk vrij”, aldus een woordvoerder van KLM.
De vijf andere instellingen die gesponsord worden door KLM zijn niet van plan hun sponsorrelatie met KLM te beëindigen: het bedrijf draagt bij aan voor hen belangrijke internationale transporten en reizen. Voor het KCO vervoert KLM bijvoorbeeld musici en instrumenten; het maakte de recente najaarstournee in Japan en Zuid-Korea „mede mogelijk”. „Uiteraard spelen duurzaamheidsoverwegingen in het algemeen een belangrijke rol”, aldus een woordvoerder.
Het Van Gogh Museum legt uit dat de sponsoring door KLM „noodzakelijke reizen voor onderzoeks- en bruikleenverkeer” mogelijk maakt, bij het Rijksmuseum gaat het om vliegtickets voor internationaal „onderzoek naar kunst en objecten”. Carré zegt de luchtvaartmaatschappij nodig te hebben voor het „invliegen” van artiesten bij „internationale toonaangevende producties”.
Sponsoring door „fossiele” bedrijven staat in de cultuursector al langer ter discussie. Vorig jaar waren er niet alleen protesten van klimaatactivisten bij Eye, maar ook bij het Drents Museum, dat geld ontvangt van gaswinningsbedrijf NAM; en bij Nationale Opera & Ballet, dat gesponsord wordt door ING.