Eerbetoon aan de Golden Earring

Nederlands grootste rockband Golden Earring heeft voortijdig moeten stoppen omdat gitarist George Kooymans aan de dodelijke ziekte ALS lijdt. Daardoor heeft de band geen afscheidsconcert kunnen geven voor de fans. Via een bijzonder concert én een documentaire onder de gezamenlijke titel ‘De Earring & ik’ komt er alsnog een eerbetoon aan de band, met als insteek een zo hoog mogelijk opbrengst voor de Stichting ALS. En natuurlijk zijn er ook sponsors nodig.

‘De Earring & ik’ bestaat uit twee delen. Als eerste is er een concert van ca. duizend amateur-muzikanten in Rotterdam Ahoy die live een aantal Earring-songs spelen, in aanwezigheid van duizenden Earring-fans. Ten tweede is er een documentaire. Daarin vertelt een vijftal van de muzikanten in aanloop naar het concert hun levensverhaal, dat door een song, concert of dierbare herinnering met de Earring is verbonden. Er ligt een plan om de documentaire rond kerstmis 2023 uit te zenden op Nederland 1 of 3. Bedenker van het project is journalist en documentairemaker Yaël Vinckx.

De aanleiding voor het eerbetoon was voor Vinckx de documentaire ‘We are the Thousand’, over de Italiaan Fabio Zaffagnini uit Cesena die graag de band Foo Fighters in zijn stad wil laten optreden. “Het is een prachtige documentaire”, zegt Vinckx. “Maar tijdens het kijken dacht ik niet zo zeer aan de band Foo Fighters, maar aan de verbindende kracht die muziek heeft. Ik zag de documentaire aan het einde van de coronapandemie; er waren al twee jaar geen concerten mogelijk en muzikanten konden nauwelijks repeteren. Daar kwam bij dat de Golden Earring geen afscheidsconcert meer kon geven nadat bij George Kooymans de ziekte ALS was geconstateerd. Door de documentaire kreeg ik het idee om dat optreden om te draaien en zo’n duizend muzikanten een afscheid te laten geven aan de Earring. Van dat hele traject wilde ik een documentaire maken.”

Het is een generatie-overstijgend project: van acht tot tachtig

Yaël Vinckx

Enthousiasme

Essentieel voor het slagen van het plan was natuurlijk dat de leden van de band het idee ook zagen zitten. Zij reageerden heel positief. Bij de NTR vond Vinckx een gewillig oor voor de documentaire. De Stichting ALS werd partner van het project. En voor de locatie van het concert werd succesvol contact gezocht met Rotterdam Ahoy. Zij stelden zich zeer genereus op wat betreft de kosten van de zaal. Tot slot zijn er gesprekken met het AD over een mediapartnerschap.

Vinckx: “Iedereen aan wie ik het idee heb voorgelegd is razend enthousiast en wil een bijdrage leveren. Marcel de Vré, die ook de documentaire 'That Day' heeft gemaakt over zestig jaar Golden Earring, werkt mee. Martin Cramer en Jack Smale van Production Design en USE-BV boden zich aan als producent. Die ondersteuning is geweldig. Toch realiseer je je op dat moment niet helemaal waar je aan begint. De documentaire en het concert van de duizend muzikanten zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het moeilijke is dat we een documentaire gaan maken over een evenement dat nog niet bestaat.”

Daar komt bij dat er, voorafgaand aan het concert van de amateurmuzikanten, een voorprogramma komt van artiesten die een link hebben met de Earring of ALS. Denk aan Anouk, Di-rect en Triggerfinger. Dat programma

Naast het concert en de verhalen van het vijftal muzikanten besteedt de documentaire ook aandacht aan de ziekte ALS. Want, zoals Vinckx zegt: “Je kunt geen documentaire maken over het stoppen van de Earring zonder het over de ziekte van George Kooymans te hebben.” In de documentaire zal dat bijvoorbeeld gebeuren door een fan te volgen die op een of andere manier met de ziekte te maken heeft.

De komende periode moet het enthousiasme ook worden omgezet naar daadwerkelijke steun

José de Korte

Sponsors werven

Ondanks al de enthousiaste ondersteuning is er nog steeds een substantieel bedrag nodig om het project te realiseren. Daarvoor wordt graag samengewerkt met fondsen en partijen uit het bedrijfsleven. José de Korte van JDK Projectmanagement is gevraagd voor de partner- en fondsenwerving. “Iedereen is enthousiast, maar de komende periode moet dat enthousiasme ook worden omgezet naar daadwerkelijke steun”, reageert De Korte. “Dat we inmiddels Stichting ALS en Ahoy als partner hebben, is heel belangrijk voor het slagen van het project.” Ze wijst ook op de hechte band tussen de Golden Earring en Ahoy. Zo hield de groep hier haar laatste concert ooit, op 16 november 2019. De Korte is ook in gesprek met AD. “De krant kan een rol spelen in het oproepen van Nederlandse muzikanten om mee te doen. Daar kan ze ook haar lokale titels voor inzetten. Die samenwerking is voor potentiële partners ook interessant. Daarnaast trekken we op met vakmuziekbladen zoals Slagwerkkrant en Gitarist. Dat zijn mooie platformen om dit aan te jagen.”

Voor potentiele partners zijn er binnen het project verschillende media- en communicatiemomenten waar zij op kunnen meeliften. Van de aanloop naar het concert, inclusief de kaartverkoop, tot het live-concert in Ahoy op woensdag 18 oktober 2023 en de uitzending van de documentaire. Waarbij natuurlijk wel rekening gehouden moet worden met de regels rondom sponsoring bij de publieke omroep.

De Korte: “We zoeken nu vooral ondersteuning voor het evenement in Ahoy. Dat kan financieel, maar een in kind-bijdrage die de kosten omlaag brengt is ook van harte welkom. Daarbij denken we aan allerlei zaken zoals catering, de lichtinstallatie, het vervoer etc. Logisch is om ook te kijken naar partners die een link met ALS hebben of partners van Ahoy. Er is nog van alles mogelijk. Misschien hebben bedrijven wel een waanzinnig creatief idee dat ze willen oppakken om dit tot een nog groter succes te maken. Bij de Amsterdam City Swim (het zwemevenement in de Amsterdamse grachten waarvan de opbrengst naar de Stichting ALS gaat, red.) kun je een zwemmer sponsoren. Dat zou hier ook een mogelijkheid kunnen zijn, dat je een muzikant sponsort. Maar dat is een idee voor later. Dit project is breder dan enkel een concert. Het gaat over de verbindende kracht van muziek, over amateurmuziekbeoefening en iets doen voor een ander. Daarom denken we dat we ook steun kunnen krijgen van verschillende fondsen. De muziek van de Golden Earring brengt mensen samen.”
De bedoeling is dat de kosten van het concert zo veel mogelijk gedekt worden, zodat de opbrengst voor de Stichting ALS zo hoog mogelijk zal zijn.

“Het is een generatie-overstijgend project: van acht tot tachtig”, vindt Vinckx. “Pappa’s en mamma’s zijn met de Earring opgegroeid, en inmiddels ook hun kinderen en kleinkinderen. Dit voelt als een nationaal cadeau van de fans aan de Earring. En het mooie is: iedereen wil meedoen. We zijn nu al verder dan we ooit hebben durven dromen. Tegelijkertijd is er nog enorm veel werk te doen. Niet alleen voor dit project, maar ook omdat er nog steeds een dodelijke ziekte als ALS is waar nog geen oplossing voor is. Er is veel geld nodig voor onderzoek naar de oorzaak en behandeling.”

Kijk voor meer informatie op www.als.nl/de-earring-en-ik/.

Het complete interview over 'De Earring & Ik' staat in het nieuwste nummer van Sponsorreport. Abonneren of een los nummer aanvragen kan hier.