Het Concertgebouw houdt voor komend seizoen rekening met 20% minder gesponsorde concerten. Grote projecten als in het verleden het China Festival en vorig jaar het Amsterdam India Festival worden komend seizoen vermeden.
Concertgebouw-directeur Simon Reinink: "Natuurlijk lopen de contracten met grote sponsors als Robeco (20 jaar inmiddels) en Menzis door, maar de jaarlijkse werving voor de individuele concerten valt flink tegen. Iedereen in de cultuursector die met jaarlijkse sponsorcontracten werkt gaat dit jaar merken dat sponsors afhaken, minder willen betalen en minder aan activatie besteden, en anders wel aankondigen dat ze volgend jaar stoppen.
Wie niet goed is voorbereid, niet zijn plannen aanpast, niet duidelijk is in zijn meerwaarde laten zien, gaat een groot probleem krijgen."
De jaarlijkse persconferentie van het Concertgebouw door vroeger Martijn Sanders en nu Simon Reinink over de programmering in het komende seizoen, is ook altijd een soort 'State of the Union'-toespraak over de stand van zaken met betrekking tot cultuursponsoring. De kredietcrisis zal cultuursponsoring dus zwaar gaan treffen.
Foto: Hans Roggen