BNP Paribas wordt hoofdsponsor Metropole Orkest

BNP Paribas wordt de exclusieve hoofdsponsor van het Metropole Orkest, een wereldwijd toonaangevend pop- en jazzorkest dat meerdere Grammy Awards heeft gewonnen. De beide partijen hebben daartoe op 12 februari een overeenkomst gesloten.

De partners hebben de intentie drie jaar verbonden te blijven. BNP Paribas wordt tevens naamgever van de concertserie Future of Jazz.

Daniel Thielemans, CEO BNP Paribas Nederland: "We zijn zeer verheugd met het partnership met het Metropole Orkest. BNP Paribas draagt wereldwijd de cultuursector, en in het bijzonder jazz, al geruime tijd een warm hart toe. Met deze samenwerking kunnen we ook in Nederland een bijdrage leveren aan het vergroten van de toegankelijkheid van jazzmuziek en het stimuleren van talent. We zien ontzettend uit naar de samenwerking, mede ook omdat de kernwaarden van het Metropole Orkest nauw aansluiten bij die van BNP Paribas: toewijding, ambitie, creativiteit en het verlangen positief bij te dragen aan de samenleving."

Jan Geert Vierkant, directeur Metropole Orkest: "Dit hoofdsponsorschap is bijzonder omdat het echt om de inhoud gaat. BNP Paribas ondersteunt de nieuwe serie Future of Jazz, waarmee een lang gekoesterde wens in vervulling gaat. Jazz is een belangrijk onderdeel van de programmering van het Metropole Orkest, naast wereldmuziek, pop en dance. Daarnaast gaan we bijvoorbeeld leiderschapstrainingen geven waarmee we toegevoegde waarde creëren voor BNP Paribas. Deze twee programmaonderdelen geven aan dat het daadwerkelijk een partnership is."

Binnen de samenwerking staat jazz als muziekstijl centraal; creatief, innovatief en energiek, maar altijd gecontroleerd en harmonieus. Onder de noemer The Future of Jazz brengen de partners bijzondere projecten en samenwerkingsvormen tot stand. Zo lanceren de partners dit jaar de concertserie Future of Jazz by BNP Paribas. Deze concertserie is een halfjaarlijkse concertreeks door heel Nederland, waarbij het Metropole Orkest samenspeelt met aanstormend talent. Daarnaast ontwikkelen de partners bijvoorbeeld samen talent- en leadershipprogramma’s.

BNP Paribas wil met haar sponsoring een duurzame relatie opbouwen en een positief verschil maken binnen de Nederlandse culturele sector. BNP Paribas is één van de weinige organisaties die al meer dan 20 jaar jazz in al zijn vormen ondersteunt. De sponsoring van het Metropole Orkest vervangt het partnership met het North Sea Jazz Festival, waar BNP Paribas 7 jaar sponsor van was.

In eerdere kabinetsperiodes werd de subsidie van het Metropole Orkest zo verlaagd dat het orkest onder grote druk kwam te staan. De ongeveer vijftig musici moesten parttime gaan werken. Vorig jaar hing het voortbestaan van orkest opnieuw aan een zijden draad. In september 2018 kon het budget toch worden verruimd door een subsidie van 750.000 euro door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en 250.000 door de gemeente Hilversum.