De Tweede Kamer heeft een motie van Michiel van Nispen (SP) voor een verbod op sponsoring van onder andere sportclubs door risicovolle online gokbedrijven in meerderheid aangenomen. Wat de gevolgen zijn is onduidelijk.
Tot dusver was (sport)sponsoring uitgesloten van een reclameverbod. Wel had de kamer om een verbod op ongerichte reclame gevraagd en was sinds 30 juni het gebruik van rolmodellen in gokreclames door risicovolle kansspelen verboden.
Vorig jaar oktober werd de Nederlandse kansspelmarkt eindelijk gelegaliseerd en werd een tiental licenties verstrekt aan bestaande en nieuwe kansspelorganisaties. Om zichzelf bekend te maken aan het publiek werd door de bedrijven volop reclame gevoerd. De grote hoeveelheid reclame zorgde al snel voor kritiek. Na een (zelfopgelegd) maximum aan reclame werd door de gokbedrijven ook volop naar sponsoring als marketingmiddel gekeken. Dat resulteerde in samenwerkingen tussen bijvoorbeeld BetCity en Vitesse, Fortuna Sittard, FC Eindhoven en FC Volendam. De recente sponsoring door Kansino als shirtsponsor van AZ en met name Unibet als sponsor van Ajax zorgde voor extra kritiek.
De motie van Van Nispen werd door een ruime meerderheid aangenomen. Wat de gevolgen zijn van het aannemen van de motie is onduidelijk. Het is aan het kabinet om te beslissen wat er met de aangenomen motie gebeurt. Ook is onduidelijk wat er gaat gebeuren met inmiddels afgesloten, vaak meerjarige contracten. De schatting is dat er momenteel circa 20 miljoen euro sponsorgeld wordt besteed door kansspelorganisaties.