Om een open en eerlijke communicatie in de goede doelen sector verder te stimuleren, is de Nationale Postcode Loterij vanaf heden partner van De Transparant Prijs.
De Transparant Prijs, een initiatief van PwC, wordt jaarlijks toegekend aan het meest inzichtelijke en onderscheidende charitatieve jaarverslag. De Nationale Postcode Loterij stelt jaarlijks 100.000 euro prijzengeld ter beschikking: 25.000 euro voor de winnaar in de categorie kleine fondsenwervende instellingen en 75.000 euro voor de winnaar in de categorie grote fondsenwervende instellingen. Dat maakt Boudewijn Poelmann, directievoorzitter Nationale Postcode Loterij, vanmiddag bekend tijdens een seminar van De Transparant Prijs.
Donateurs van goede doelen willen gefundeerde geef-beslissingen nemen, vrijwilligers moeten gemotiveerd blijven, bestuurders hechten waarde aan hun integriteit en de buitenwereld kijkt steeds kritischer mee. Tegen deze achtergrond heeft PwC acht jaar geleden De Transparant Prijs voor de beste charitatieve verslaggeving in het leven geroepen. PwC organiseert de prijs met Stichting Civil Society.
De Nationale Postcode Loterij geeft de helft van ieder verkocht lot aan het goede doel. Vorig jaar heeft zij op die manier ruim 270 miljoen euro kunnen verdelen onder meer dan 80 goededoelenorganisaties. Boudewijn Poelmann over de samenwerking: “De Transparant Prijs draagt bij aan de verdere professionalisering van en het vertrouwen in goede doelen. Met deze samenwerking onderstrepen wij het belang dat wij hechten aan een eerlijke en open communicatie over het werk in de goede doelen sector.”
Volgens Nita Wink, partner bij PwC en voorzitter van de sectorgroep maatschappelijke organisaties, krijgt de impact van De Transparant Prijs door de samenwerking een belangrijke impuls. “Wij zien het als een erkenning voor de prijs en een bevestiging dat transparantie voor de sector relevant is. Het prijzengeld vormt daarnaast een extra prikkel voor goede doelen om mee te dingen.” De Nationale Postcode Loterij en PwC hebben de intentie om samen meer onderzoek te doen naar thema’s die de sector als geheel raken.