Fusie tussen goede doelen loterijen

BankGiroLoterij gaat samen met Nationale Postcode Loterij en Sponsor Bingo Loterij in een organisatie Novamedia.

De BankGiro Loterij is al actief sinds 1960 en is daarmee de oudste goede doelenloterij van Nederland. In zijn huidige verschijningsvorm bestaat de BankGiro Loterij sinds 1971 en werft gelden ten behoeve van doelen op het gebied van volksgezondheid, welzijn en cultuur. De bruto-omzet van de BankGiro Loterij bedroeg in 2001 66 miljoen euro, waarvan 40 miljoen voor de goede doelen. De loterij is ook hoofdsponsor van de gelijknamige wielerploeg.

Novamedia voert reeds het bestuur over twee loterijen, de Nationale Postcode Loterij en de Sponsor Bingo Loterij. De Nationale Postcode Loterij werft sinds 1989 gelden voor goede doelen en had in 2001 een bruto-omzet van 293 miljoen euro. Ook hiervan was 60% (176 miljoen) bestemd voor de goede doelen.

De Sponsor Bingo Loterij bestaat ook sinds 1989 en werft gelden voor goede doelen op het terrein van cultuur, welzijn en sport. In 2001 kende de Sponsor Bingo Loterij een bruto-omzet van 52 miljoen euro, waarvan 31 miljoen voor goede doelen bestemd was.

De besturen van de drie loterijen bundelen de krachten omdat ze ervan overtuigd zijn dat de belangen van de goede doelen er het meest mee gediend zijn als de uitvoering van de loterijen vanuit één hand geschiedt.


De NMa moet de voorgenomen samenwerking nog goedkeuren. Door het samengaan krijgt Novamedia een aandeel van 37% op de Nederlandse kansspelmarkt.. De Staatsloterij (SENS) is nog steeds het grootst met een aandeel van 50%.