Na het enorme succes van vorig jaar keert dit weekend de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix -terug naar Zandvoort. Twitter blijft de online bestemming voor fans in heel Nederland om het geluid van de motoren en het gejuich van de F1-supporters over de hele wereld te horen. Simone Tomassetti. Senior Manager Global Content Sport Partnerships bij Twitter, vertelt over Twitter Amplify en hoe Twitter de ervaring voor Nederlandse F1-supporters verrijkt en voor merken versterkt.
Wat is Twitter Amplify?
Simone Tomassetti: “Amplify is een advertising-programma van Twitter waarbij we premium merken en Twitter-gebruikers koppelen op basis van relevante content zoals video’s. Daarbij kunnen we heel gericht specifieke doelgroepen bereiken die open staan voor die content en daar ook naar op zoek zijn. Zo kunnen we de boodschap van merken versterken en voor extra inkomsten zorgen. Dat kan per individuele campagne, maar ook in een partnership gedurende een langere periode. We kunnen customizen waar nodig.”
Gaat Twitter Amplify vooral over merkactivatie, lead generation of het genereren van extra inkomsten?
Tomassetti: “Over alle drie. Merkactivatie omdat unieke content wordt gekoppeld aan het merk. Het is lead generation omdat merken taylor made de gewenste doelgroep kunnen bereiken. En het is vanzelfsprekend inkomstenversterkend, bijvoorbeeld via advertenties voorafgaand, tijdens en na video’s.”
Clubs, rechtenhouders en merken worden steeds meer zelf media- en entertainmentbedrijven met hun eigen content en social media-afdelingen. Wat betekent dat voor het programma?
Tomassetti: “Vijftien jaar geleden waren er maar weinig merken die zelf content maakten. Het was vaak te duur. Inmiddels is iedereen een publisher. Formule 1 is een goed voorbeeld. Zij zijn al jaren geleden gestart met het maken van eigen content rondom de GP’s en hebben daarmee hun publiek enorm vergroot. Met Amplify krijgt de publisher extra bereik en aandacht, omdat Twitter de content ook buiten de eigen volgers onder de aandacht brengt.”
Als je de cijfers ziet over het gebruik van Twitter explodeert dat rondom GP’s
Wat zijn daarnaast belangrijke ontwikkelingen waar jullie met Twitter op in spelen?
Tomassetti: “Social media hebben alles veranderd in het gebruik van content en in de mediaconsumptie. Segmentatie is daarbij het sleutelbegrip. De gebruiker wil taylor-made content. Publishers moeten daar op inspelen via verschillende formats voor de verschillende platformen. En de gebruiker moet zich veilig voelen in bijvoorbeeld de Twitter Communities en Twitter Spaces. Twitter Communities en Twitter Spaces zijn gecreëerd als een manier om gemakkelijk mensen te vinden en met hen in contact te komen die over dezelfde dingen willen praten. Merken hebben via social media het perfecte instrument om heel gericht met relevante en gepersonaliseerde content onder de aandacht te komen van het publiek.”
Is de F1-fan op zoek naar andersoortige content op Twitter dan overige sportfans?
Tomassetti: “Twitter is een venster om de wereld te ontdekken. En fans willen op Twitter deelnemen aan de conversatie rondom Formule 1. Sportevenementen en zeker Formule 1 passen perfect bij beide doelen. De F1-community is erg actief op Twitter. Als je de cijfers ziet over het gebruik van Twitter explodeert dat rondom GP’s, vooral met veel user generated content. Men is erg gepassioneerd over de sport en wil er bovenop zitten. Elke bocht, elke pitstop, elke overname en elke bizarre manoeuvre wordt geanalyseerd, besproken en nagespeeld.”
Alle social media platforms en streamingdiensten zijn druk op zoek naar sportmediarechten. Hoe belangrijk is het voor Twitter om sportrechten te kopen in de concurrentiestrijd met andere platforms?
Tomassetti: “Unieke content is voor iedereen belangrijk, dus ook voor Twitter. We hebben samenwerkingen met enorm veel publishers en rechtenhouders over de hele wereld. Ieder platform heeft zijn specifieke kwaliteiten en gebruikers. Twitter is het platform waar je real time het eerst ziet wat er in de wereld gebeurt.”
De Dutch GP is een heel belangrijk evenement voor alle stakeholders in de Formule 1
Met welke merken en teams in de Formule 1 werkt Twitter momenteel samen?
Tomassetti: “We hebben onlangs ons partnership met Formula One Management verlengd. Dat is vanzelfsprekend ons belangrijkste partnership op dit gebied. Daarmee kunnen we enorm veel content bieden. We hebben voor sponsors als Microsoft, L’Oreal, Carrefour en Apple geweldig werk gemaakt rondom de F1. Vorig jaar was de Amazon-campagne helemaal gericht op de Nederlandse GP.”
“Van de teams heeft Alpha Tauri (@AlphaTauriF1) gebruik gemaakt van Twitter Spaces om chats met hun coureurs te hosten. Na het succes van hun pilot Space in maart met Pierre Gasly hebben ze in mei teamgenoot Yuki Tsunoda erbij gehaald. In juli hebben ze een live podcast via Twitter Spaces uitgezonden met beide coureurs samen.”
Komend weekend is de Formule 1 in Nederland. Wat kunnen we van Twitter verwachten?
Tomassetti: “Als fan van Ferrari verwacht ik vanzelfsprekend een andere uitkomst van de race dan de meeste Nederlanders. De Dutch GP is een heel belangrijk evenement voor alle stakeholders in de Formule 1. Vorig jaar was het een groot succes, en ik verwacht voor dit jaar niet anders. Om de ervaring voor Nederlandse F1-supporters dit jaar te verrijken, wordt Twitter's officiële wereldwijde Dutch Grand Prix Event Page gelokaliseerd voor het Nederlandse publiek, zodat fans de laatste Tweets en commentaren kunnen volgen. We hebben ons curation-team stand-by om veel content te delen. Maar #Maxverstappen zal ongetwijfeld de meest populaire hashtag van het weekend worden.”
Het komt natuurlijk als geen verrassing dat in de loop van het F1-seizoen 2022 tot en met nu (gegevens verzameld van 17 maart 2022 tot 29 augustus 2022) regerend wereldkampioen en Nederlander Max Verstappen de meest besproken F1-coureur in Nederland is. Dit blijkt uit verzamelde Twitter-gegevens. In termen van conversatie is Verstappen opnieuw nek aan nek met zijn rivaal, Lewis Hamilton. De Nederlandse fans zijn trots op de vertegenwoordiging van Verstappen, en de voorpret is dan ook groot als hij weer thuis is voor de GP van Nederland. Naast Verstappen, waren de meest besproken coureurs (door handvat vermeldingen) 2. Lewis Hamilton, 3. Charles Leclerc, 4. Sergio Perez en 5. George Russell.
Bij de teams was Oracle Redbull Racing het meest besproken team op Twitter in Nederland, gevolgd door MercedesAMG, Scuderia Ferrari, en Haas.
In de loop van dit seizoen waren #F1, #maxverstappen, en #formule1 de meest gebruikte hashtags, gevolgd door #MonacoGP, die toevallig ook de meest getweette race hashtag was.
Top 5 racers:
1. Max Verstappen (@Max33Verstappen)
2. Lewis Hamilton (@LewisHamilton)
3. Charles Leclerc (@charles_leclerc)
4. Sergio Perez (@SChecoPerez)
5. George Russell (@GeorgeRussell63)