Ondanks, of juist dankzij, de coronapandemie kan de KNLTB terugkijken op een commercieel goed jaar. Tennis had het geluk dat het een sport was die in coronatijd vaker beoefend kon worden dan andere sporten. Het leverde de bond veel nieuwe leden op. Daarnaast maakte padel definitief zijn intrede als sport met een geweldige potentie. Bovendien werden alle aflopende partnercontracten afgelopen periode verlengd, waaronder deze week een uitbreiding van de samenwerking met Kia.
“Mensen willen ook tijdens corona blijven bewegen en daar heeft de tennissport, net zoals golf, van geprofiteerd”, zegt Albert-Jan Smid, Manager Commercie bij de KNLTB. Dat tennis door de overheid expliciet werd genoemd als een van de veilige sporten zal daar zeker aan hebben bijgedragen. Maar er spelen volgens Smid ook andere zaken mee. “Een van de redenen waarom de georganiseerde sport het afgelopen jaren steeds moeilijker heeft, is omdat mensen flexibeler willen sporten. Het traditionele jaarlidmaatschap van een vereniging lijkt steeds lastiger te verkopen. Met de KNLTB zijn we daarom al jaren bezig om ook flexibele lidmaatschappen te introduceren.”
Een voorbeeld daarvan is de Zomer Challenge, een product dat met name interessant is voor mensen als hun ‘eigen’ sport even stil staat. “Dat aanbod hadden we wel op de plank liggen, maar werd nog niet echt door veel tennisverenigingen opgepakt”, zegt Smid. “Door corona is de mindset bij clubs om ook andere lidmaatschap-producten aan te bieden wel veranderd.” En met succes. 30% tot 40% van de mensen die aan de Zomer Challenge meedoet wordt lid. De KNLTB ziet een landelijke stijging in de totale ledencijfers. Eind mei 2021 staat de teller op 51.000 nieuwe leden, een stijging van 10,2% ten opzichte van mei 2020. Die positieve wending had de tennisbond in maart 2020 nog niet verwacht. Smid: “Juist op het moment dat we aan de vooravond van onze competities stonden werd alles afgelast. De competitie is voor de bond een belangrijke bron van inkomsten, dus de schrik sloeg ons wel om het hart. Gelukkig heeft het anders uitgepakt.”
We hebben de partners vooral uitgedaagd om te laten zien wat ze meer kunnen betekenen om de sport te laten groeien
Ook qua sponsoring was het spannend welk effect de coronamaatregelen zouden hebben. Bijna al de grote partnercontracten van de KNLTB liepen vorig jaar af. “We vroegen ons natuurlijk af of bedrijven nog wel met ons door wilden gaan omdat veel evenementen niet doorgingen en het onduidelijk was of we ze de rechten konden bieden waarvoor ze betalen. En hoe lang die periode zou duren?"
Maar gelukkig kon de KNLTB afgelopen periode met alle partners verlengen: AD, TennisDirect, Dunlop en Kia. Met Rabobank werd zelfs een nieuwe partner toegevoegd. “Het begint bij goed luisteren en snappen waar hun uitdagingen zitten”, aldus Smid over de succesvolle sponsorwerving in Corona tijd. “En dan moet je ook een beetje meebewegen en samen de pijn verdelen. We hebben de schade daarmee beperkt kunnen houden. Op het moment dat je ziet dat het ledenaantal zo groeit is het ook makkelijker op een ander terrein wat in te leveren. We hebben in de nieuwe contracten niet persé gefocust op een hogere financiële bijdrage, maar de partners vooral uitgedaagd om te laten zien wat ze meer kunnen betekenen om de sport te laten groeien.” We zijn dankbaar dat we zulke mooie loyale partners hebben, die duurzaam in onze sport investeren.
Het eerste contract dat verlengd werd was met TennisDirect. Met de online retailer wordt komende jaren nog meer ingezet op het digitale domein. Dunlop en K•Swiss blijven de komende 3 jaar official supplier van de KNLTB. Naast tennis mag nu ook padel rekenen op de ondersteuning van materialen zoals ballen, rackets, accessoires en kleding. Komende 3 jaar wordt de samenwerking verder uitgebreid met producten en pakketten speciaal voor het jeugdtennis, leraren en verenigingen. Dunlop is al ruim 60 jaar partner van de KNLTB en is hiermee de trouwste sponsor van de tennisbond, en daarbij een belangrijke leverancier van onder andere ballen bij de door de KNLTB georganiseerde toernooien. Daarnaast is Dunlop nu naast het merk K•Swiss ook kledingsponsor. In het nieuwe contract met Dunlop is wel een pandemieclausule opgenomen waarbij afspraken zijn gemaakt in het geval er weer nieuwe beperkende maatregelen worden genomen.
Volgend op de succesvolle samenwerking sinds 2018 is het mediapartnership tussen KNLTB en DPG Media (AD Sportwereld) met 3 jaar verlengd. De samenwerking moet de KNLTB in staat stellen meer zichtbaarheid en aandacht te creëren voor tennis en padel in dagbladen, magazines en online, zowel regionaal als landelijk.
We zijn nadrukkelijker aan het kijken hoe we toernooien een plek binnen de KNLTB kunnen geven
Meest recente verlenging is de samenwerking met Kia, die deze week bekend wordt. In het nieuwe partnership wordt vooral de band met de lokale Kia-dealers versterkt. Kia adopteert bovendien de Eredivisie. Kia wil zich qua positionering met zijn modellen meer richten op een wat hoger segment en gaat vooral de elektrische modellen promoten. Het versterkte partnership met de KNLTB moet bijdragen aan de nieuwe positionering. “Met Kia hebben we een grote stap voorwaarts gemaakt”, zegt Smid over de uitbreiding van de samenwerking. “Onze opdracht is hun nieuwe positionering bij de tennisser onder de aandacht brengen.”
Van 5 t/m 11 juli zal op de gravelbanen van het Nationaal Tennis Centrum (NTC) in Amstelveen voor het eerst een ITF Women's World Tennis Tour plaats vinden. Het toernooi wordt ondersteund door Kia-dealer Frank Vaneman Automotive en Royal Coster Diamonds. Het Amstelveen Women’s Open zal de komende drie jaar op de internationale tenniskalender zal staan.
“We hebben een beperkt aantal eigen evenementen die we onze partners kunnen aanbieden”, aldus Smid. “Het ABN AMRO WTT loopt via Ahoy. Van het Libéma Open zijn wij technisch de eigenaar, maar is de exploitatie in handen gegeven van Libéma. We zijn nadrukkelijker aan het kijken hoe we toernooien een plek binnen de KNLTB kunnen geven. Dat is hard werken om het financieel rond te krijgen, maar het is wel een stap die we willen zetten. Dat we met het bondsbureau verhuisd zijn naar het NTC in Amstelveen is wat dat betreft natuurlijk een hele goede beslissing geweest, met dit toernooi als een van de gevolgen.”
Naast de verlengingen heeft de KNLTB de komende vijf jaar met Rabobank ook een nieuwe partner aan zich verbonden. Rabobank richt zich met zijn partnership vooral op het lokale verenigingsleven en ondersteunt met zijn kennis en mensen verenigingen op maatschappelijk, organisatorisch en bestuurlijk gebied. “Hun bijdrage past precies in de manier waarop wij met de clubs samenwerken”, vindt Smid. “Als wij bijvoorbeeld onze dashboarding voor verenigingen willen verbeteren dan denken zij daar in mee en maken ze daar ontwikkelbudget voor vrij.”
De samenwerking met Rabobank komt niet uit de marketingrechten die de tennisbond aan NOC*NSF afstaat, maar is een direct partnership met de KNLTB zoals Rabobank dat ook heeft met de Hockeybond.
Misschien wel de belangrijkste ontwikkeling voor de KNLTB is de opkomst van padel, momenteel de snelst groeiende sport in Nederland. Vorig jaar juli zijn de KNLTB en de Nederlandse Padelbond gefuseerd. Padel valt nu onder de vlag van de KNLTB en wordt zo veel mogelijk los van tennis neergezet; met eigen evenementen, competities, opleidingen en huisstijl met als pay-off ‘expect the unexpected. “Het is nu nog niet zo groot als tennis, maar de potentie is wel enorm groot. Veel tennisverenigingen zijn aan het kijken of ze de ruimte hebben om padel-banen aan te leggen”, weet Smid. “Uit onderzoek blijkt dat zeven van de tien mensen die sporten interesse hebben in padel. Onze taak is in eerste instantie de verenigingen te faciliteren met advies op technisch gebied en in hun overleg met gemeenten. Tegelijkertijd zijn we bezig om padel-trainers op te leiden, zijn we een toernooicircuit aan het opzetten, een competitie aan het organiseren en een eigen evenement aan het neerzetten. In september vindt een groot padelevenement in het King of the Court-beachvolleyballstadion in Utrecht plaats. Padel is veel meer urban en lifestyle dan tennis. Dat maakt het ook minder makkelijk te organiseren, vanuit traditioneel bondsperspectief We kijken nu welke positie we als bond in het padel-landschap willen innemen. De padelwereld wordt nu bepaald.”
Behalve de KNLTB zijn er momenteel ook verschillende commerciële partijen die op de padelontwikkeling inspringen zoals het Plaza Padel-initiatief van John van Lottum, maar ook de Padellers en Peakz Padel. “Dat zijn drie grote partijen die een positie willen krijgen in padel, met name in de verhuur en exploitatie van banen. We zouden graag met deze partijen samen werken om te voorkomen dat er een situatie ontstaat zoals bij squash: veel spelers, maar weinig verenigingen. Kunnen we voor alle padel-spelers toegevoegde waarde leveren vanuit de bond? Wat heeft de KNLTB ze te bieden? Hoe kunnen we iedereen onderdeel laten zijn van de padelcommunity? Die vraagstukken liggen nu op tafel. We kunnen bij padel wat commerciëler en ondernemender zijn dan we in het verleden bij tennis waren. Ook in de sponsorfinding zitten we nu volop in het proces. We zoeken vier founding partners die echt willen helpen is het opzetten van padel en de sport groot te maken. Er zijn veel geïnteresseerde partijen en ik verwacht de eerste partners snel te kunnen aankondigen. Als bedrijven geïnteresseerd zijn in padel kunnen ze altijd contact opnemen!”