Plotseling lijkt iedereen ze te dragen. Overal duiken de lange compressiekousen op: bij het hockey, tennissen, hardlopen en zelfs in het voetbal. Marktleider in Nederland is STOX Energy Socks, dat met hulp van een uitgebreid partnershipmodel en een groot aantal ambassadeurs de sportwereld verovert. Een interview met partnership manager van STOX Energy Socks Martijn Elffers.
STOX Energy Socks is in 2015 opgericht als antwoord op de medische vraag vanuit de vaatchirurgie naar een comfortabelere en beter geprijsde compressiesok. Na diverse testen en onderzoeken bleek de technologie van deze producten ook zeer gewenst onder sporters en personen met staande beroepen. De sokken voorkomen blessures, verminderen spierpijn, voorkomen kramp en zorgen voor beter uithoudingsvermogen tijdens het sporten. Compressiesokken kunnen zowel gebruikt worden bij het sporten zelf, als bij het herstel na afloop van een sportprestatie.
Drie jaar geleden stapte een investeringsmaatschappij in waarna STOX, dat kantoor houdt in het Olympisch Stadion in Amsterdam, zich actiever op de markt is gaan bewegen. Wouter de Keizer werd de nieuwe directeur en Martijn Elffers werd partnership manager. Een uitgebreid marketing- en sponsorprogramma en de samenwerking met diverse ambassadeurs heeft er inmiddels voor gezorgd dat STOX een prominente speler op de Nederlandse markt is geworden. Zo is STOX official supplier van de KNLTB (tennis en padel), KNRB, KWBN, Team Jumbo-Visma, KBHB en lid van het TeamNL support netwerk van NOC*NSF. Ook bij verschillende hockey- en voetbalverenigingen is STOX leverancier. Ambassadeurs zijn onder andere Frédérique Matla, Ruud Gullit, Erben Wennemars, Primož Roglič, Robin Haase, Ronald de Boer en Marianne Vos. Afgelopen maand werd STOX sponsor van de NN Marathon Rotterdam. Het is onderdeel van een bredere samenwerking met Golazo Nederland, waarbij in de toekomst STOX bij zes hardloopwedstrijden aanwezig zal zijn.
Als Erben Wennemars straks met onze sokken de NN Marathon Rotterdam gaat lopen, maakt dat het gebruik 100% geloofwaardig
Bij het allereerste partnership, met de KNLTB, werden ook testen gedaan hoe de sokken functioneerden, maar de focus van de partnerships ligt momenteel minder op research en development en meer op awareness en in de contentstrategie. “De tennisbond heeft absoluut bijgedragen aan de ontwikkeling van de sok”, aldus Elffers. “De partnerships en ambassadeurs worden nu vooral ingezet om te laten zien dat de sokken effectief zijn. Op het moment dat topsporters de sokken gebruiken om optimaal te presteren heeft dat meer impact dan als wij zelf zeggen dat de sokken zo goed zijn. We gebruiken de ambassadeurs om het verhaal te vertellen. Als sporters als Björn Koreman en Erben Wennemars straks met onze sokken de marathon van Rotterdam gaan lopen, maakt dat het gebruik 100% geloofwaardig. Het begint er mee dat een sporter een fan is van het product. Als we zien dat een sporter onze sokken gebruiken willen we hem of haar graag in onze campagnes gebruiken en betalen we daar vanzelfsprekend ook voor.”
Elffers heeft bij STOX een eigen contentteam dat foto’s en video’s maakt die gedeeld kunnen worden door de partners en de ambassadeurs op hun social kanalen. “We proberen de sokken op een zo’n natuurlijk mogelijke manier te laten zien”, zegt Elffers. “We gebruiken de sporters in de werkelijke gebruikssituaties en om ze herkenbaar en zichtbaar te maken zodat de werking duidelijk is.”
Dat neemt niet weg dat de sokken vaak heel opvallend en fotogeniek zijn. Ze lijken inmiddels ook bijna een lifestyle product te zijn. “Het is zeker niet alleen voor sporters”, zegt Elffers. “Ook mensen met staande beroepen, zoals in de zorg en de horeca, hebben er veel baat bij.”
Opvallend is dat de renners van Team Jumbo-Visma de sokken niet tijdens de wedstrijden mogen gebruiken omdat de sokken in het wielrennen op de dopinglijst staan. “Sokken mogen niet boven de kuit komen, terwijl dat laatste stuk wel nodig is voor het goed functioneren”, legt Elffers uit. “Zij gebruiken ze dus alleen als herstelsokken. Dat is overigens alleen bij het wielrennen en stamt al uit de tijd van Lance Armstrong en Alberto Contador. Bij alle andere sporten mogen ze wel gewoon gebruikt worden. Het is natuurlijk een mooi verhaal om in je marketing te gebruiken. Inmiddels hebben meer wielerploegen bij ons aangeklopt.”
Soms zijn er ook afspraken van clubs of bonden met kledingsuppliers die het gebruik van andere sportkledingmaterialen verbieden. Bij het NN Running Team is het bijvoorbeeld een uitzondering dat Björn Koreman, die onlangs toegetreden is tot het team, de sokken mag gebruiken. “Het gebruik door het team heeft Nike stevig dichtgetimmerd qua rechten. Anderzijds kunnen we ook qua bedragen nog niet concurreren met de grote sportartikelenmerken.”
We gaan met Golazo kijken hoe we ons product nog meer bij de deelnemers kunnen brengen
Meest recente samenwerking van STOX is een partnership met Golazo, dat begint met de NN Marathon Rotterdam op 9 en 10 april. Elffers: “Hardlopen is een van de grootste sporten van Nederland. Dat is een gigantische doelgroep voor ons. Om die zo goed mogelijk van dienst te zijn gaan we met Golazo kijken hoe we ons product nog meer bij de deelnemers kunnen brengen. We gaan zes hardloopevenementen gebruiken, waaronder de NN Marathon Rotterdam, Marathon Eindhoven en NN CPC Den Haag. Eventueel komt daar ook wedstrijd in België bij. Omdat Golazo ook wandeltochten en fietstochten organiseert gaan we ook kijken of en hoe we daar aanwezig kunnen zijn. We gaan de deelnemers vertellen over de werking van ons product, en ze ermee in aanraking laten komen.”
Eigenlijk was het de bedoeling dat het partnership al eerder zou ingaan, maar doordat afgelopen twee jaar veel wedstrijden zijn afgelast heeft dat vertraging opgeleverd in de samenwerking. “Maar toen er groen licht kwam voor de wedstrijden hebben we de deal snel kunnen afronden.”
Voetbal is een ander aandachtsgebied voor STOX. Er zijn al verschillende spelers in de Eredivisie die niet meer zonder de sokken zouden kunnen. “Het is absoluut een markt”, reageert Elffers. “We gaan binnenkort ook een test doen met een grote Eredivisieclub om te kijken hoe de sokken tijdens het reizen, tijdens het voetballen en in de herstelfase kunnen bijdragen.”
En de ambities van STOX reiken verder dan de Nederlandse grenzen. 50% van de omzet komt inmiddels al uit het buitenland, met name Duitsland, België en Groot-Brittannië. STOX wil ook daar marktleider worden. Elffers: “We onderzoeken nu hoe de markten er daar uitzien en wat de behoeften zijn. Net als in Nederland zullen we daar met ambassadeurs en sportbonden gaan werken, waar de eerste deals zijn afgerond met de Belgische Hockeybond en Duitse IJshockeybond.