Sean McCabe is waarschijnlijk de enige bestuurder in het voetbal met als titel Head of Climate Justice and Sustainability. Bij Bohemians FC werkt hij aan klimaatoplossingen in samenwerking met de fans en de sponsors van de club. Sean McCabe is een van de keynotes op het aanstaande Sponsorreport congres. “Als een kleine club als Bohemians groots kan dromen en gedurfd kan handelen, is er geen excuus voor de rest.”
Je bent Head of Climate Justice and Sustainability. Dat is geen gebruikelijke functie in het voetbal.
"Het is zeker een onconventionele titel binnen de voetbalgemeenschap. Het weerspiegelt het diepgewortelde commitment van onze club om oplossingen te creëren voor zowel ecologische als sociale uitdagingen, door de betrokkenheid en participatie van onze supporters en de bredere gemeenschap. De fans zijn eigenaar van Bohemians en de club bestaat al sinds 1890. Dat heeft invloed op hoe wij onze rol in onze gemeenschap zien. We willen oplossingen creëren die gericht zijn op de behoeften en prioriteiten van onze gemeenschappen – en dat strekt zich uit tot ons werk op klimaat. We realiseren ons dat de transitie die we hopen te maken op het gebied van de klimaatverandering niet succesvol zal zijn als die het leven van mensen moeilijker maakt of de ongelijkheid vergroot. Door te luisteren naar de situatie van onze leden en de communities, kunnen we oplossingen bedenken die zowel goed voor de fans als voor de aarde zijn. Dat is key.”
Hoe ben je hier in gerold?
“Ik ben begonnen als vrijwilliger. Ik werkte al meer dan tien jaar aan klimaatgerechtigheid, maar ik had er nooit aan gedacht om het te combineren met mijn andere passie - voetbal! Toen ik dat deed, werd het al snel mijn fulltime functie. Mijn dagelijkse activiteiten bij Bohemians zijn heel divers, met een mix van strategische planning, de gemeenschap betrokken maken en de implementatieprojecten. Onze initiatieven moeten veel verder gaan dan de beperkte reikwijdte van traditionele milieu-inspanningen. En hier is de uitsmijter: we hebben de missie om tegen 2035 echt nul uitstoot te bereiken. Niet alleen 'netto nul', waarbij je dingen in evenwicht kunt brengen met compensaties. We hebben het over het verminderen van emissies bij de bron. Niet over het voortzetten van de normale gang van zaken terwijl iemand wordt betaald om bomen te planten in een ver land waar die bomen al dan niet daadwerkelijk worden aangeplant. Het gaat om echte veranderingen aanbrengen, niet alleen hokjes aanvinken. Bovendien hechten we veel waarde aan het idee van gemeenschapseigendom. Net als onze club geloven wij dat de oplossingen op het gebied van klimaatverandering eigendom zijn van en uitgevoerd moeten worden door de gemeenschap. Iedereen moet aan boord zijn en ervan profiteren, niet alleen een select groepje."
Als fans hun leven beter zien worden door de actie - zullen ze het omarmen. Dat is onze focus bij Bohemians.
Hoe belangrijk is het om de betrokkenheid van de fans te hebben voor je strategie?
"Ik zou die vraag graag anders formuleren. Ik denk dat sportorganisaties zich moeten inzetten voor hun fans - die betrokkenheid moet ertoe leiden dat fans duurzaamheidsstrategieën vormgeven. Veel te lang hebben mensen die ‘geven’ om duurzaamheid zich afgezet tegen degenen die ’er niets om geven’ of ’het belang van duurzaamheid niet begrijpen’. Maar dan gaan je volledig voorbij aan de omstandigheden waarin mensen verkeren. Zo waren er in Nederland in 2022 ruim 600.000 huishoudens met energiearmoede. In heel Europa zien we situaties waarin mensen worstelen met de keuze tussen het verwarmen van hun huis en het voeden van hun gezin - het dilemma "verwarmen of eten". En toch is de overheersende boodschap dat mensen zich moeten opofferen voor het klimaat door energiezuiniger te zijn. Dat is gedoemd te mislukken. We moeten ons richten op het leveren van positieve resultaten - zoals warmere huizen en goedkopere elektriciteitsrekeningen - door middel van duurzaamheidsmaatregelen en zo duurzame steun voor en vraag naar klimaatactie opbouwen. Zo is het ook in de sport - als fans het gevoel hebben dat ze door de club worden aangesproken op hun gedrag, zullen ze de initiatieven afwijzen. Maar als ze worden opgenomen - als ze hun leven beter zien worden door de actie - zullen ze het omarmen. Dat is onze focus bij Bohemians."
Bohemians is, met alle respect, een kleine club. Mensen zullen zeggen dat deze plannen een stuk moeilijker te realiseren zijn met grotere clubs.
“Dat is de standaard reactie. ‘Bohemians zijn te klein om echt impact te maken’ We hebben dat vaker gehoord en het is eerlijk gezegd een beetje een uitvlucht als je het mij vraagt. Natuurlijk zijn we niet de grootste club, maar dat is precies waarom wat we doen de aandacht zou moeten trekken. Als een club als de onze, met onze bescheiden middelen, hoog kan mikken met zijn klimaatdoelstellingen, wat houdt de echt grote teams dan tegen?"
Begrijp dat klimaatverandering een sociaal probleem is en handel dienovereenkomstig
Wat zijn de Climate Captains?
“Het Climate Captains-project wordt uitgevoerd door het European Football for Development Network. Het is een transformatief initiatief dat gericht is op het benutten van de immense invloed en wijdverbreide aantrekkingskracht van het Europese voetbal om zinvolle klimaatactie te stimuleren. Het vat alles samen waar we het tot nu toe over hebben gehad. In de kern probeert Climate Captains voetbalfans te mobiliseren en hun passie voor de sport te benutten om milieubeheer en duurzame praktijken te bevorderen, zowel binnen de voetbalgemeenschap als daarbuiten. Het begint met een enquête om inzicht te krijgen in de prioriteiten van fans. Vervolgens zullen de betrokken clubs rondetafelgesprekken houden met fans om te beginnen met het plannen van door fans geleide actie. Door fans te betrekken bij klimaatgerelateerde discussies, collectieve actie aan te moedigen en samen te werken met lokale organisaties en NGO's, wil Climate Captains een robuuste beweging naar duurzaamheid creëren, geworteld in de liefde voor het spel. We werken samen met een aantal voetbalbonden om hen mee te nemen op de Climate Captains-reis, maar er is nog tijd voor clubs en verenigingen om zich aan te melden. Climate Captains gaat niet alleen over bewustwording; Het gaat om het inspireren van door fans geleide actie en het faciliteren van tastbare verandering."
Wat is de belangrijkste take away van je presentatie?
"Begrijp dat klimaatverandering een sociaal probleem is en handel dienovereenkomstig - stel de fans centraal - luister naar hen - begrijp hun prioriteiten - en onderneem klimaatactie die reageert op die prioriteiten."
Meer informatie en inschrijven voor het congres kan hier.