Samenwerking TP Vision en Team Jumbo-Visma gebaseerd op wederzijdse expertise

Team Jumbo-Visma is een officiële samenwerking aangegaan met TP Vision, het bedrijf achter Philips TV & Sound. Het partnerschap ondersteunt de ambitie van Philips Sound om het toonaangevende merk te willen worden voor premium sporthoofdtelefoons. Als onderdeel van de samenwerking zullen 60 atleten uit Team Jumbo-Visma zowel bestaande Philips Sound-sporthoofdtelefoons testen als meedenken over en feedback geven op toekomstige productlanceringen en nieuwe concepten. Martijn Smelt, CMO van TP Vision: “Onze uitdaging is een topkwaliteit koptelefoon maken die erg goed te gebruiken is in sport.”

TP Vision is een belangrijke speler in consumentenelektronica op het gebied van tv- en audio-entertainment. Het bedrijf is negen jaar geleden opgericht toen Philips voor een nieuwe strategie koos en zijn focus verlegde naar gezondheidstechnologie en health-toepassingen. Consumentenelektronica paste niet meer in die strategie van Royal Philips. Het complete business-onderdeel Philips TV - de mensen, marketing, sales, R&D, service, management - is in 2014 volledig verkocht aan TPV Technology, dat al een aantal decennia leverancier was van Philips op het gebied van monitoren en tv-schermen. In 2018 werden daar ook alle Philips Sound producten aan toegevoegd.

Richt jullie marketingcommunicatie zich op TP Vision of Philips TV & Sound?

Martijn Smelt: “Bij de consument staat Philips nog steeds vooral bekend om zijn televisies en audioapparatuur. TP Vision heeft wereldwijd de exclusieve licentierechten op die Philips-producten. Richting consument, in de marketing en in onze uitingen, praten wij dan ook alleen over Philips. Dat is het sterke merk en het merk waarvoor de consument kiest. De sponsoring van Team Jumbo-Visma gebeurt ook onder de naam Philips, met als specifieke toevoeging Sport Headphones.”

Wat zijn jullie doelstellingen bij het partnership met Team Jumbo-Visma?
“Philips Sound is op dit moment al een grote speler in de markt, maar wil zich verder positioneren als het toonaangevende merk op het gebied van sporthoofdtelefoons. Wij hoeven niet aan de naamsbekendheid van Philips te werken, want die merknaam is al enorm bekend. Het partnership is gebouwd op de wederzijdse expertise. Met Team Jumbo-Visma heb je het over een groep sporters die altijd beter wil presteren. Dat geldt ook voor ons. Wij willen hoge kwaliteit koptelefoons maken. Vroeger zat dat vooral in een hogere geluidskwaliteit van muziek luisteren en wilde je bij de muziekindustrie aan tafel komen. Inmiddels praat je bij koptelefoons over veel meer toepassingen en een belangrijke daarvan is inmiddels sport. Bijna twee op de drie sporters maakt gebruik van een hoofdtelefoon tijdens een work-out. Dat zorgt voor een groeiende vraag naar speciale - met name draadloze - sportmodellen. Onze uitdaging is een topkwaliteit koptelefoon maken die erg goed te gebruiken is in sport.”

Voor ons is dit een manier om via de sporters expertise op te bouwen

Martijn Smelt, TP Vision

De ervaringen en feedback van de sporters vormen een belangrijk onderdeel van de samenwerking.
“Sterker, dat is het startpunt geweest van de gesprekken: hoe kunnen wij bijdragen aan een betere sportprestatie van Team Jumbo-Visma. Tegelijkertijd ligt de vraag wat wij kunnen leren van de expertise van de sporters die onze producten gebruiken. Voor ons is dit een manier om via de sporters expertise op te bouwen. Wat heb je nodig als je op de fiets zit of aan het schaatsen bent? Sporten met oordopjes in is niet altijd makkelijk. Ze blijven slecht zitten, de verbinding is niet altijd optimaal en als je ziet hoe ze soms met pleisters aan je oor vast zitten is dat niet comfortabel. Wij denken dat dat anders kan. Het mooie van deze samenwerking is dat we beginnen met de performance en de prestatie. Hoe kunnen we elkaar daarin ondersteunen. De verdere invulling van het sponsorship volgt daarna. Dat is ook de mindset van Team Jumbo-Visma. Performance staat bij ons bovenaan.”

Is nog overwogen om een keuze tussen schaatsen en wielrennen te maken?

“Nee, we kijken naar de feedback van zowel de schaatsers als de fietsers. Qua sponsoring vullen wielrennen en schaatsen elkaar aan wat betreft de seizoenen en ben je daarmee het hele jaar zichtbaar. Wielrennen is natuurlijk internationaler met renners in het team uit alle delen van de wereld. Onze business is ook global en het internationale karakter van de ploeg kunnen we op verschillende manieren toepassen. We kunnen de renners in de verschillende landen als ambassadeurs gebruiken. Diversiteit en inclusiviteit is voor ons een heel belangrijk thema, ook binnen ons eigen TP Vision-team. Ook bij Team Jumbo-Visma is die diversiteit volop aanwezig.”

Verreweg het grootste evenement op wielergebied is de Tour. Kunnen we rondom de Tour nog extra aandacht voor de samenwerking verwachten?

“Een aantal producten uit onze sportrange gaan we direct koppelen aan de sporters in Team Jumbo-Visma. Daarnaast zullen de teamleden ook als ambassadeurs optreden voor het Philips Sound-merk. Het eerste Philips product dat centraal staat in de samenwerking is het vlaggenschip van de serie; de draadloze Philips A7306. Dat model biedt atleten niet alleen optimale pasvorm en hoog comfort maar heeft ook een extra lange batterijduur waardoor de professionals urenlang kunnen genieten van hun favoriete muziek of audio tijdens de meest uitgebreide trainingssessies. Dat model wordt nu gelanceerd en daarmee zullen we zeker rondom de Tour en de Vuelta aanwezig zijn. Tom Dumoulin gaat naar de Olympische Spelen en is voor ons ook een mooie ambassadeur."

We beginnen straks met een koptelefoon in Tour de France-geel. Voor de Vuelta maken we een rode.

Martijn Smelt, TP Vision

Komt er ook een speciale Jumbo-Visma koptelefoon in de kleuren geel-zwart?
“De massa koptelefoons is nog steeds in zwart of wit, maar we hebben ook een range koptelefoons in verschillende kleuren. Of daar ook een Jumbo-Visma kleurstelling voor de consument bij komt is nog even afwachten. De wielrenners hebben inmiddels wel een custom made koptelefoon gekregen, maar die liggen nog niet in de winkel. Zo beginnen we straks met een koptelefoon in Tour de France-geel. Voor de Vuelta maken we een rode. Die hopen we exclusief te maken voor deze zomer."

Komen er nog speciale acties op de winkelvloer zoals bijvoorbeeld met HEMA, ook partner van Team Jumbo-Visma?

“Nog niet. We praten wel veel met de andere partners van Team Jumbo-Visma, zoals Agu. Ook Futurumshop is een belangrijk kanaal voor wielrenners en voor ons. Dat zijn logische samenwerkingen die ontstaan omdat je allemaal verbonden bent aan Team Jumbo-Visma.”

TP Vision was vorig jaar partner bij de Dutch Dance Quiz? Krijgt dat nog een vervolg?

“De markt voor koptelefoons gaat zich echt nog veel verder ontwikkelen richting verschillende toepassingen. Zoals iedereen het normaal vindt om verschillende paren schoenen te hebben, krijg je straks ook dat mensen meerdere koptelefoons hebben voor verschillend gebruik. Voor sport heb je een andere headphone nodig dan wanneer je naar muziek luistert thuis of als je aan het reizen bent. Rondom Dutch Dance Quiz hebben we vorig jaar in die periode van de lockdown een succesvolle samenwerking ontwikkeld die in het teken stond van muziek, en wellicht komt daar een vervolg op. Onze toepassingen in muziek zullen blijven, maar we zien daarnaast ook grote kansen op het gebied van sport headphones."

De coaching moet luid en duidelijk zijn, zodat er geen seconde getwijfeld hoeft te worden

Richard Plugge, Team Jumbo-Visma

Enthousiasme bij Team Jumbo-Visma

Richard Plugge, CEO van Team-Jumbo Visma, is zeer enthousiast over de samenwerking met TP Vision.

Wat maakt voor Team Jumbo-Visma de samenwerking met TP Vision bijzonder?
Richard Plugge: “TP Vision gaat ons helpen bij het verbeteren van de communicatie tussen onze wielrenners en coaches tijdens wedstrijden. We zoeken altijd partners om samen beter te worden en daar is dit partnership een mooi voorbeeld van. Er valt namelijk nog een hele wereld te winnen op dit vlak.”

Hoe belangrijk zijn goede sportkoptelefoons voor de prestatie van de renners/schaatsers?
“Het is erg belangrijk om omgevingsgeluid goed te horen tijdens trainingen en wedstrijden. Maar tegelijkertijd moet tijdens wedstrijden de coaching luid en duidelijk zijn zodat er geen seconde getwijfeld hoeft te worden. Het varieert van situatie tot situatie, maar zowel tijdens trainingen als wedstrijden is een goed werkende koptelefoon van belang. Het zou een groot voordeel kunnen zijn als renners straks geen microfoon meer in hoeven te drukken en hun handen aan het stuur kunnen houden bij het communiceren met de ploegleider en teamgenoten. Denk bijvoorbeeld aan optimale communicatie tijdens een sprintvoorbereiding op hoge snelheid.”

Het liefst heb je, net als bij de fietsen, op maat gemaakte koptelefoons per renner?

“Klopt, middels afdrukken van het oor kunnen de koptelefoons gepersonaliseerd worden. Maar we focussen ons eerst op een optimale werking tijdens extreme omstandigheden zoals het reduceren van ruis in de vorm van rijwind.”

Hoe bevorderen jullie de samenwerking tussen de partners van Team Jumbo-Visma?
“Zowel digitaal als fysiek brengen wij onze partners bij elkaar omdat we onderlinge samenwerking tussen onze partners willen stimuleren. Vanzelfsprekend de laatste maanden vooral digitaal en we kijken er naar uit om al onze partners weer in groten getale uit te kunnen nodigen bij onze business events en wedstrijden.”