TP Vision wordt met zijn Philips Sports Headphones wereldwijd partner van de Wings for Life World Run. Behalve dat de samenwerking een bijzondere audio-ervaring toevoegt aan de hardloopwedstrijd, ondersteunen beide organisaties elkaar bij het vergroten van de aandacht voor de Wings for Life World Run waardoor het aantal deelnemers groeit naar 1 miljoen in 2025.
De Wings for Life Foundation is een not-for-profit organisatie die onderzoeksprojecten en research ondersteunt om een behandeling te vinden voor ruggenmergaandoeningen en dwarslaesies. De foundation is in 2004 opgericht door tweevoudig motorcross wereldkampioen Heinz Kinigadner en Red Bull founder Dietrich Mateschitz. Sinds 2014 organiseert Wings for Life jaarlijks een wereldwijde hardloopwedstrijd die helemaal in het teken staat van de fondsenwerving voor ruggenmergonderzoek. De Wings for Life World Run is een uniek concept. Deelnemers rennen of rollen niet naar de finish, maar achter hen rijdt een zogeheten Catcher Car die de sporters een voor een inhaalt. Uiteindelijk blijft er een winnaar over. Alle lopers en rolstoelrijders starten in de hele wereld op hetzelfde moment, namelijk op 8 mei om 11.00 UTC. Dertig minuten later begint de Catcher Car met zijn bewegende finishlijn zijn achtervolging. Normaal gesproken vinden er in de hele wereld begin mei fysieke ‘Flagship Runs’ plaats. Vanwege Covid zijn er dat dit jaar maar een tiental. In Nederland wordt op 8 mei in Oldenzaal gelopen. De Virtual Catcher Car in de Wings for Life World Run App maakt het echter mogelijk dat lopers overal ter wereld tegelijkertijd hun eigen run kunnen lopen. De race staat open voor professionals en amateurs, groepen en individuele lopers. De deelnamekosten van 20 euro gaan in zijn geheel naar de foundation en het onderzoek. Hoofdsponsor Red Bull neemt de organisatiekosten van het evenement op zich.
De Wings for Life World Run is het grootste fundraising-evenement van de foundation. In 2021 deden 184.236 lopers en rollers in 151 landen mee. Er werd 4,1 miljoen euro ingezameld. In totaal heeft de run al meer dan 30 miljoen euro opgeleverd. De ambitie is om dit jaar 250.000 starters te hebben en daarmee de stap te zetten naar 1 miljoen deelnemers in 2025. “We hebben vanaf de oprichting altijd gekeken naar extra mogelijkheden om meer ondersteuning te krijgen voor het onderzoek naar de ruggenmergaandoening”, zegt Anita Gerhardter, CEO van de Wings for Life Foundation. “In 2012 werden we benaderd door een eventspecialist van Red Bull die een bijzonder concept had bedacht over een wereldwijde hardloopwedstrijd, waarbij de finishlijn achter de lopers ligt en die lijn langzaam maar zeker de lopers inhaalt. Wie als laatste overblijft heeft de wedstrijd gewonnen. Ik was flabbergasted. We waren alleen wel wat naïef toen we startten, want we hadden eigenlijk geen idee hoe we het technisch, financieel en logistiek moesten aanpakken. We zijn de uitdaging toch aangegaan en hebben in 2014 de eerste Wings for Life World Run georganiseerd met 35.000 lopers uit 52 landen. Na de eerste wedstrijd liet Dietrich Mateschitz weten dat hij het een geweldig idee vond, maar dat het moeilijk uit te breiden was naar een echt wereldwijd event. Daarvoor was een technisch hulpmiddel nodig waardoor iedereen overal in de wereld zou kunnen deelnemen. Toen hebben we de Wings for Life World Run app ontwikkeld die afgelopen jaren steeds verder is verbeterd.”
De samenwerking met TP Vision is een no-brainer
Dat Wings for Life al een app had, gaf de organisatie een enorm voordeel toen Covid-19 kwam. Daardoor konden afgelopen jaar, midden in de pandemie toen alle loopevenementen waren afgelast, toch meer dan 184.000 lopers via de app deelnemen. Met de app is de loopervaring van de individuele loper gelijk aan die van de deelnemers aan de Flagship Runs. Bij beide word je achtervolgd door de Catcher Car. Een belangrijk onderdeel van de app is de inspirerende audio-beleving die is ingebouwd en die een groot gevoel van verbondenheid brengt onder de deelnemers. Gerhardter: “De unieke audio-experience informeert de lopers en rolstoelers, entertaint ze en motiveert ze. Om die beleving optimaal mee te maken zijn ook goede koptelefoons nodig. Daarom is de samenwerking met TP Vision een no-brainer. We zijn daar enorm blij mee.”
Naast het zorgdragen voor een optimale audiobeleving kent het partnership tussen TP Vision en de Run nog een aantal elementen. TP Vision betaalt de deelname voor alle sporters die de komende maanden een Philips Sports Headphone aanschaffen en graag mee willen doen. Daarnaast worden de medewerkers van TP Vision en van de businesspartners gestimuleerd om als één gezamenlijk wereldteam deel te nemen aan de race. De samenwerking tussen TP Vision en Wings for Life moet er voor zorgen dat er meer lopers deelnemen waardoor er extra fondsen voor onderzoek vrijkomen. Voor TP Vision zorgt de samenwerking voor meer bekendheid van de Philips Sports Headphones bij een nieuwe doelgroep en geeft het partnership de commerciële mogelijkheden om de hoge kwaliteit van de sport koptelefoons te laten zien.
“TP Vision heeft vorig jaar de nieuwe innovatieve GO Series geïntroduceerd en de ambitie uitgesproken om een toonaangevend merk te worden voor premium sporthoofdtelefoons”, zegt Martijn Smelt, CMO Europe van TP Vision. “Dat heeft onder andere geleid tot een samenwerking met Team Jumbo-Visma. Via onze connectie met Red Bull werden we op het spoor gezet van de Wings For Life World Run als een interessante mogelijkheid voor onze producten. Het biedt ons de kans om in contact te komen met de alledaagse loper. Bij goede audio gaat het om de noodzaak voor de runner dat de koptelefoon goed blijft zitten en dat alles prima te horen is. Ieder oor is uniek en een koptelefoon kan daardoor goed of slecht passen. Een van de voordelen van dit partnership is dat we van veel lopers feedback krijgen over hoe de koptelefoons werken gedurende de run. Daarmee kunnen we de technologie en ontwerpen verbeteren en meer verbonden te zijn met de lopers. Met de app wordt een netwerk gecreëerd van renners overal ter wereld. Bovendien willen we hiermee aandacht vragen voor de mensen die juist niet kunnen rennen. Het motto van de race is niet voor niets: ‘Running for those who can’t’. Het is voor ons een investering die we doen vanuit een maatschappelijke overtuiging dat we hieraan moeten bijdragen. Voor TP Vision past de samenwerking naadloos in onze ambitie om technologie met een gezonde levensstijl te combineren en te stimuleren.”
Voor TP Vision past de samenwerking naadloos in onze ambitie om technologie met een gezonde levensstijl te combineren en te stimuleren
“Er komen grote projecten aan die we willen ondersteunen, dus we hebben veel geld nodig!”, zegt Anita Gerhardter. “Toen we in 2004 begonnen was er alleen onderzoek in een experimentele vorm. Er waren geen behandelingsmogelijkheden voor patiënten en die lagen ook niet in het vooruitzicht. 17 jaar later heeft Wings for Life zes projecten in klinieken ondergebracht waar patiënten behandeld kunnen worden. Afgelopen jaren is het onderzoek in een stroomversnelling gekomen en is er veel meer kennis beschikbaar om de ziekte te behandelen. We hebben neurochirurgen beloofd dat we hun werk blijven ondersteunen. De grote farmaceutische bedrijven zijn alleen niet zo geïnteresseerd. De ondersteuning moet van private initiatieven als het onze komen.”
Sommige partners ondersteunen zowel de run als de foundation, anderen kiezen voor een van de twee. De partnerships zijn niet automatisch aan elkaar gekoppeld. Daarnaast heeft Wings for Life global partners en zijn er partners op landelijk niveau. TP Vision is een gobal partner van de run.
“We kijken zeker naar nieuwe partners, maar wel bedrijven die voor de langetermijn aan ons verbonden willen zijn”, aldus Gerhardter. “Je moet samen een afgerond verhaal kunnen vertellen waar je beide van profiteert. Toen ik begon was ik er van uitgegaan dat een automotive partner voor de Catcher Car onze eerste global partner zou worden. Dat leek zo logisch. Maar de Catcher Car is in ieder land een ander merk.”
“Iedereen kan overal rennen, dus dat we een global partnership hebben, is voor ons inherent aan de ondersteuning”, zegt Smelt. “Maar we moeten hier komende periode land per land in gaan groeien. Daarom zitten we er voor de lange termijn in.” Hij is niet bang dat door de constructie dat TP Vision het inschrijfgeld betaalt van deelnemers, het een heel groot bedrag gaat worden dat TP moet gaan betalen. “Dan hebben in ieder geval veel mensen onze koptelefoons gekocht”, lacht Smelt.
Dit eerste jaar is de samenwerking vooral gericht op het interne engagement bij TP Vision. Smelt gelooft dat de eigen medewerkers de beste ambassadeurs zijn voor het bedrijf en het partnership. Dat een van de schaatsers of wielrenners van Team Jumbo-Visma in de toekomst ook ambassadeur wordt behoort zeker tot de mogelijkheden. Een van de ambassadeurs van Wings for Life is Max Verstappen. Eind vorig jaar werd samen met zijn sponsor CarNext zijn auto geveild voor de foundation. “Hij is een geweldige ambassadeur voor ons”, laat Gerhardter weten. “Hij zet zich altijd graag in voor onze foundation.”
“Ik ben getriggerd door het woord naïef dat Anita in het begin van het interview heeft gebruikt”, sluit Smelt af. “Dat is misschien wel de enige manier om te bereiken wat er nu is bereikt. De toewijding die Anita met haar team in dit project stopt is ongelooflijk. Maar als je hier eenmaal bij betrokken raakt wil je niet meer weg. Dat merken wij zelf ook en heeft ook ons team enorm gedreven en geïnspireerd.”
https://www.wingsforlifeworldr...