Mobiliteitsmerk Lynk & Co wordt mede-hoofdsponsor van de KNSB. Het bedrijf omarmt de discipline shorttrack, inclusief het nationale team van bondscoach Jeroen Otter. Robin van der Kaa (Lynk & Co) en Jeroen Kraaij (KNSB) vertellen hoe de samenwerking, die loopt tot juli 2022, tot stand kwam.
Lynk & Co is een joint venture tussen Volvo Cars en het Chinese Geely Automobile en is opgericht in 2017. Het Europese hoofdkantoor van het autobedrijf staat in Zweden, maar Nederland wordt de eerste markt in Europa waar Lynk & Co gelanceerd wordt. Lynk & Co is geen standaard autobedrijf, maar noemt zichzelf een specialist in mobiliteitsoplossingen. Via het bedrijf kan de consument straks, liefst met een groep, een abonnement nemen op elektrische/hybride auto’s. De winkels van Lynk & Co worden ook geen showrooms zoals de traditionele autoindustrie die kent, maar veel meer community hubs. Dit najaar wordt aan het Rokin in Amsterdam een eerste vestiging geopend.
Toen in maart van dit jaar de beoogd hoofdsponsor en opvolger van KPN afhaakte, kon de KNSB al wel melden dat een nieuwe discipline hoofdsponsor voor het shorttrack in aantocht was. De schaatsbond was toen al een half jaar in gesprek met Lynk & Co. Afgelopen week werd definitief bekend dat het om Lynk & Co ging. Jeroen Kraaij, commercieel manager bij de KNSB: “Jan Wicher (Vellinga, accountmanager bij de KNSB, red.), had een shortlist gemaakt van potentiële partners waar ook Lynk & Co op stond. We hebben augustus 2019 een afspraak gemaakt en bij het eerste gesprek was er direct een klik. Daarbij werd ook meteen duidelijk dat zij alleen voor het shorttrack wilden gaan. We hadden de contouren van de samenwerking daarna snel rond. Uiteindelijk duurt het afsluiten van dit soort contracten toch altijd wat langer, ook omdat je te maken hebt met een internationaal bedrijf waar verschillende kantoren bij zo’n overeenkomst betrokken zijn.”
Samen doen en delen is wat bij ons past
Robin van der Kaa, vice-president Marketing van Lynk & Co in Europa: “Ik was hier nog maar net begonnen toen we een telefoontje van de KNSB kregen om eens te praten. Ik had nog niet kunnen nadenken over een sponsorstrategie voor het bedrijf. We hadden wat kleinere samenwerkingen met bijvoorbeeld Het HEM in Zaandam en Skatepark Noord in Amsterdam. We zijn redelijk pragmatisch in het aangaan van de partnerships. Of het nu cultuur of sport is, het moet vooral bij ons passen en het gevoel hebben dat het klopt. Je moet ook oppassen om als merk cooler te willen zijn dan je bent. Toen de KNSB in het gesprek over shorttrack begon, kwam bij mij het gevoel dat dat best wel eens een mooie samenwerking op zou kunnen leveren. Het past goed bij ons bedrijf. Shorttrack is wat dwarser dan het langebaan schaatsen. Wij zijn ook wat tegendraads en rebels. En als je naar het team kijkt is dat veel samen doen en delen. Echt één team. Dat is ook iets wat helemaal bij ons hoort.”
Voor Jeroen Kraaij was één moment erg belangrijk voor het afsluiten van de samenwerking. “We hadden Lynk & Co uitgenodigd voor de World Cup shorttrack in februari. Een cruciaal moment was de mannen-relay die uitermate spannend verliep. Toen zij winnend over de finish kwamen hingen alle andere leden van het team over de boarding van enthousiasme. Die saamhorigheid en dat teamgevoel trof Robin enorm.”
Dat neemt niet weg dat, met het eerder afhaken van de nieuwe hoofdsponsor als gevolg van de coronacrisis in het achterhoofd, er bij Kraaij ook nu wel even angst was dat het opnieuw niet door zou kunnen gaan. Zeker omdat de automotivesector het als branche afgelopen periode zwaar heeft gehad. “Ik zou liegen als die gedachte nooit door mijn hoofd is geschoten, maar het commitment dat we steeds zagen bij Robin en zijn collega’s gaf wel enige geruststelling. Alleen moeten uiteindelijk internationaal de handtekeningen gezet worden.”
Voor Van der Kaa heeft corona geen rol gespeeld bij een mogelijk negatieve beslissing over de samenwerking. “We verkopen sowieso nog geen auto’s. Dat de automotivemarkt een klap heeft gekregen speelt voor ons minder. En inmiddels is de markt in China, waar Geely actief is, al weer een stuk beter. In onze plannen kijken we naar de toekomst. Corona heeft geen invloed gehad op een mogelijk andere beslissing.”
Jeroen Kraaij denkt ook dat de KNSB Lynk & Co ondanks de gevolgen van corona nog steeds een zeer interessant businessmodel kan bieden als partner van de bond. “Exposure is belangrijk voor ze, maar we gaan veel andere dingen samen doen die de kracht van dit partnership gaan bepalen. Ze schrikken ook niet van wat er momenteel in de wereld gebeurt. Ook niet dat de eerste twee World Cups nu zijn afgelast. Ze hebben hun koers voor de komende jaren bepaald.”
Zoals bekend is de KNSB aan het onderzoeken of voor het niet doorgaan van de World Cup’s langebaan een oplossing in Thialf kan worden gevonden. Daar gaat de KNSB nu eerst mee aan de slag. Misschien dat men daarna ook naar een oplossing voor het shorttrack gaat kijken. Het WK Shorttrack in Ahoy in 2021 staat in ieder geval gewoon nog op de agenda.
Met Lynk & Co en Daikin hebben we twee vernieuwende en innovatieve bedrijven als partner. Daar zijn we wel trots op
Het sponsorcontract tussen Lynk & Co en de KNSB is afgesloten voor twee jaar. Dat betekent dat ook de Winterspelen in Beijing in 2022 binnen de samenwerking vallen. Dat is overigens meer een mooie bijkomstigheid dan dat het een reden was om het contract af te sluiten. “Dat de spelen in 2022 in Beijing zijn en wij een Chinees moederbedrijf hebben is een leuke bonus”, reageert Van der Kaa. “We zullen het zeker gebruiken. Maar als het niet zo was geweest waren we de samenwerking ook aangegaan.”
De presentatie van Lynk & Co als shorttrack-sponsor vond plaats op het kantoor van Lynk & Co in Amsterdam, tegelijkertijd met de bekendmaking van de Shorttrackers van het Jaar (Itzhak de Laat en Suzanne Schulting, red.). Het logo van Lynk & Co komt op de wedstrijd- en trainingskleding van Suzanne Schulting, Sjinkie Knegt en hun 15 teamgenoten. Wat betreft activaties zegt Van der Kaa dat men die wel wat creatiever en meer tegendraads aan zal pakken dan alleen via het logo op het pak van het team. Ook is het goed mogelijk dat er nog met individuele sporters een samenwerking komt.
De KNSB heeft zijn sponsorproposities niet hoeven veranderen met de komst van Lynk & Co. “Daikin en KPN waren gelijkwaardig sponsor van het shorttrack”, zegt Kraaij. “Lynk & Co neemt nu het deel van KPN over, dus we hebben geen andere afspraken met Daikin hoeven maken. Natuurlijk houd je ze als betrokken partner op de hoogte van het verloop van de gesprekken. Zij waren enthousiast dat we met hen een partnership zouden afsluiten. Met Lynk & Co en Daikin hebben we twee vernieuwende en innovatieve bedrijven als partner. Daar zijn we wel trots op.”
Ook voor de nog openstaande hoofdsponsor-propositie van de KNSB heeft de samenwerking met Lynk & Co geen directe invloed. Kraaij: “Die is afgelopen maanden hetzelfde gebleven omdat deze shorttrack-overeenkomst er al aan zat te komen en dus al niet was meegenomen in de hoofdsponsor-propositie. De afweging om dat zo te doen hebben we destijds gemaakt. Het is zeker niet zo dat uit deze samenwerking blijkt dat shorttrack voor bedrijven interessanter is dan langebaan schaatsen. We zijn in gesprek met verschillende partijen voor het hoofdsponsorschap. De interesse is er nog volop. Verder is daar nu nog niets over te zeggen.”
Foto's: Glenn Wassenbergh