Purpose Pole Position wil de energietransitie ondersteunen door elektrische racewedstrijden naar Rotterdam te halen. Tijdens de aanstaande Wereldhavendagen in Rotterdam zijn voor het eerst de racewedstrijden met volledig elektrische boten te zien. Daikin en ComeOn Casino hebben zich inmiddels aan de komende races als naamgever verbonden.
Vanachter hun bureau kunnen Auke Ferwerda en Rik van Vliet al goed het aanstaande strijdtoneel gadeslaan. Purpose Pole Position houdt namelijk kantoor op het imposante SS Rotterdam gelegen in de Rotterdamse haven. Purpose Pole Position is opgericht door Ferwerda en de uit Rotterdam afkomstige Victor Benjamins. Ook de in de media- en marketingwereld ervaren Jan-Willem Brüggenwirth heeft zich aangesloten bij het bureau. Rik van Vliet heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in sponsoring. “Purpose Pole Position is opgericht omdat we enorm enthousiast zijn over elektrisch racen én omdat we een bijdrage willen leveren aan de energietransitie”, zegt Ferwerda. “Als het over de energietransitie gaat wordt over het algemeen streng geformuleerd wat er wel en vooral wat er niet mag. E-races laten veel meer de positieve kant van de energietransitie zien. Elektrisch racen, zowel met auto’s als boten, kan namelijk heel leuk zijn.”
Rotterdam is niet voor niets gekozen als de stad waar de races, zowel met de auto’s in de Formula E als de boten in de E1, moeten gaan plaatsvinden. Ferwerda: “Rotterdam heeft een soort ‘posterchild’ nodig voor de energietransitie en duurzaamheid. De verbinding van het elektrisch racen met Rotterdam is goed voor de positionering van de stad. Rotterdam is verreweg de grootste haven van Europa en heeft een enorm belangrijke functie in het energietransport en de energie die we met z’n allen nodig hebben. Daarnaast vormen de Wereldhavendagen, die al 46 jaar in Rotterdam gehouden worden, met inmiddels meer dan 350.000 bezoekers een geweldig platform voor de races om aanwezig te zijn. Maar de regio Rotterdam is ook een van de meest vervuilde gebieden van Europa met veel zware industrie. Rotterdam wil daar graag iets aan doen.”
Rotterdam heeft een soort ‘posterchild’ nodig voor de energietransitie en duurzaamheid
Purpose Pole Position startte in eerste instantie met een bid om de Formula E-race naar Rotterdam te halen. De stad is inmiddels leading in de Nederlandse bid. Ook Eindhoven was enige tijd in de race om de Formula E te organiseren, maar daar lijkt het initiatief inmiddels op een dood spoor te zitten. De Formula E, of officieel de ABB FIA Formula E World Championship, wordt al sinds 2014 verreden in steden als Rome, Monaco, Berlijn, Sao Paolo, Mexico en Jakarta. Groot verschil met de Formule 1 is dat er in de steden zelf wordt gereden en niet op een circuit buiten de stad. Voordat hij overstapte naar het Scuderia AlphaTauri Formula 1-team was Nyck de Vries een van de succesvollere coureurs in de series. Het negende seizoen is onlangs afgesloten met een nieuwe generatie elektrische auto’s: de Gen3. Kampioen werd Jake Dennis.
Rik van Vliet: “In Nederland heb je natuurlijk het Max-effect en de Dutch GP in Zandvoort waardoor de focus hier vooral op de Formule 1 ligt en je weinig mee krijgt van de Formula E. Natuurlijk is Formule 1 nog steeds de koningsklasse in de racesport als je kijkt naar de bezoekersaantallen en de bedragen die door teams en sponsors geïnvesteerd worden. Maar de Formula E trekt wereldwijd ook honderden miljoenen kijkers.” Het ontbrak Formula E nog wel aan likeability, vindt Van Vliet. “Ze reden niet heel hard, wat toch de essentie van racen is. Dat is met de nieuwe generatie Gen3-auto’s wel veranderd. Een aantal Chinese merken zoals NIO is ingestapt en ook Maserati en Jaguar hebben gekozen voor de Formula E.”
Dat er in de (verre) toekomst alleen nog elektrisch wordt geracet is onvermijdelijk, denken Ferwerda en Van Vliet. “Alle nieuwe auto's moeten vanaf 2030 emissievrij zijn, vindt de overheid. Vanaf 2035 kun je ook in de rest van Europa geen nieuwe benzine- of dieselauto's meer kopen. Vanaf dat moment komen er alleen nog nieuwe elektrische auto's op de markt. Binnen nu en 2035 is er dus een omslagpunt dat elektrisch rijden groter wordt dan rijden met benzine-auto’s. De vraag is alleen of Formula 1 de komende jaren steeds meer elektrisch wordt of dat het verdwijnt en plaats gaat maken voor de Formula E.”
Het is natuurlijk een uitdaging om het vervoer over de Maas een paar dagen stil te leggen voor een bootrace
De gemeente Rotterdam heeft inmiddels meegewerkt aan een geschiktheidsstudie om te kijken of er een manier gevonden kan worden om het evenement te organiseren zonder grote (milieu) impact op de stad. Hoewel er nog geen uitspraak van de gemeente Rotterdam is of zij akkoord gaat met een Formula E- race in de stad, is het perspectief om de Formula E naar Rotterdam te halen vrij goed volgens Ferwerda en Van Vliet. Purpose Pole Position richt zich voor de organisatie van de race daarbij op 2025 of 2026. Maar terwijl Purpose Pole Position in het bidproces rondom Formula E zat, kwamen de mogelijkheden voor een E1-race in Nederland voorbij. De E1 wordt door dezelfde organisatie opgezet als de Formula E. E1-boten gaan bijna 100km per uur en komen daarbij ook uit het water, het zogenoemde ‘Foiling’ racen. De start van de allereerste series is begin 2024 in Yeddah. Op de voorlopige kalender voor komend jaar staat ook een race in Rotterdam. Daarnaast zijn er races in Genève, Venetië en Monaco. “Dat zijn natuurlijk iconische steden waar Rotterdam straks ook tussen staat. En: Rotterdam is de enige echte haven op de lijst!”, zegt Van Vliet, niet zonder enige trots.
“Water is ‘the next frontier’”, aldus Ferwerda. “De elektrificatie van boten en schepen is onderbelicht. We willen een groot probleem als de stijging van de zeespiegel onder de aandacht brengen met de E1. De E1 heeft daarmee ook meer maatschappelijke urgentie dan de Formula E, dat vooral een stimulans wil zijn voor elektrisch rijden. Grote sporthelden als Rafael Nadal, Didier Drogba, Sergio Perez en Tom Brady hebben zich vanuit die maatschappelijke achtergrond met teams verbonden aan de E1. Maar ook bekende klimaatwetenschappers doen dat. Dat maakt van de E1 een veel inhoudelijker verhaal dan de Formula E. Van de ene kant willen we met de E1 de klassieke race-liefhebber aanspreken, maar daarnaast ook mensen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en wat er op dit gebied in de Rotterdamse haven gebeurt. We willen laten zien welke rol elektrisch varen kan hebben in het transport over water. Dat is ook de reden dat Havenbedrijf Rotterdam hier in mee gaat.”
Tijdens de aanstaande Wereldhavendagen op 1, 2 en 3 september (gesponsord door onder andere Havenbedrijf Rotterdam, red.), zal voor het eerst geracet worden met de E1-boten. Er zal op drie dagen gedurende 1 uur geracet worden. Van Vliet, met gevoel voor understatement: “Het is natuurlijk een uitdaging om het vervoer over de Maas een paar dagen stil te leggen voor een bootrace. Je kunt de levensader van Rotterdam niet stremmen. Dat kan alleen door de samenwerking met de Wereldhavendagen en Havenbedrijf Rotterdam. We weten zeker dat we tijdens de Wereldhavendagen iets heel aansprekends kunnen doen voor een groot publiek van honderdduizenden mensen. Rotterdam heeft bovendien een primeur want het wordt de eerste keer in de wereld dat de E1 RaceBirds, zoals de boten heten, gaan racen.”
Purpose Pole Position is in eerste instantie op zoek naar partners voor de ‘echte’ race in 2024, als de wedstrijd deel uitmaakt van de E1 Championship series. Internationaal zijn er dan grote partijen gekoppeld aan de race. Purpose Pole Position heeft de ruimte om de exposure en partnerships voor de E1 Rotterdam Blue Grand Prix 2024 op lokaal niveau in te vullen. De huidige integratie in de Wereldhavendagen in 2023 is daarbij een mooie opstap naar de race van volgend jaar. Inmiddels zijn er voor twee racedagen twee presenting partners vastgelegd. Een van de races wordt geadopteerd door Daikin die de naam Daikin Cup krijgt. De tweede race wordt de ComeOn Challenge met ComeOn Casino als partner.
Dit is een van de weinige sporten die duurzaamheid echt in het dna heeft zitten
Bij de aandacht voor het evenement en het vinden van meer partners zou de deelname van een Nederlands team of een Nederlandse piloot natuurlijk hulpzaam zijn. Daarvoor is een licentiefee nodig en een bedrag om het team en de boot te kunnen runnen. “Het is zeker iets waar we mee bezig zijn”, zegt Van Vliet. “Ik hoop dat in de groep van de piloten die hiervoor worden opgeleid en die volgende maand start in ieder geval een Nederlandse racer aanwezig is.”
Volgens Van Vliet is het geen belemmering dat Purpose Pole Position zich bij de sponsorwerving zowel richt op de Formula E als de E1. “Je bereikt bij de twee evenementen andere doelgroepen en daarmee heb je ook andere partners voor de financiering. Dat kannibaliseert niet op elkaar. Het organiseren van een Formula E-race is wel ongeveer vier keer duurder dan de E1. We willen samenwerken met duurzaamheidspartijen, bedrijven op het gebied van innovatie en mobiliteit, maar ook op het terrein van werkgelegenheid in de Rotterdamse haven. Er zijn veel partijen in de haven waarvan mensen niet precies weten wat ze doen. Races met technologische innovaties hebben een aanzuigende werking op mensen die werkzaam zijn die in die sectoren. Dat maakt het voor de Rotterdamse bedrijven natuurlijk erg interessant om hierbij aanwezig te zijn. Elektrificatie, duurzaamheid, talentontwikkeling en werkgelegenheid zijn facetten die enorm actueel zijn en voor veel partijen interessant. De E1 is meer dan een race die in een paar minuten voorbij is. Het is een showcase voor innovatie. Mensen die naar de Wereldhavendagen komen, zijn daar echt voor een dagje uit. Er heerst veel meer een festivalachtige sfeer. En een spectaculaire race.”
“We werken nauw samen met de gemeente Rotterdam om te kijken wat er allemaal mogelijk is”, besluit Ferwerda. “Rotterdam is heel supportive om dit voor elkaar te krijgen. De drive die hier aanwezig is, is erg stimulerend. Voor Rotterdam is de elektrificatie van onze mobiliteit en transport in de hele breedte belangrijk en dat kun je zichtbaar maken met e-racen. Dit is een van de weinige sporten die duurzaamheid echt in het dna heeft zitten. Andere sporten werken wel aan duurzaamheid en CO2 neutrale evenementen, maar hier is het onlosmakelijk met de sport verbonden.”