Plaza Padel en Bud durven groots te dromen

Plaza Padel en Bud slaan de handen ineen. Het nieuwe bedrijf met meerdere padelcentra in Nederland en het toonaangevende biermerk gaan een partnership aan voor vijf jaar. Samen willen ze de padelbeleving van de spelers op een creatieve manier naar een nog hoger niveau tillen. Eric Lankers (Plaza Padel) en Rik Blokland (Bud) laten de gezamenlijke ambities zien.

Padel is momenteel de snelst groeiende sport in Nederland en in veel andere landen. Begin september werd onder grote belangstelling het eerste internationale padeltoernooi van Nederland georganiseerd in het King of the Court-stadion in Utrecht. Padel-banen schieten als paddenstoelen uit de grond. En Plaza Padel opende drie indoorbanen.

Mede-initiatiefnemers van Plaza Padel Triple Double en DEUX Agency zijn verantwoordelijk voor de bouw van het merk Plaza Padel, de marketingcommunicatie en de partnerships. Momenteel zijn er Plaza Padel-locaties in Rijswijk, Waalwijk en Enschede. Binnenkort worden er nieuwe padel-locaties geopend in Heiloo, Meppel, Amsterdam en Utrecht. Via een tweede investeringsronde moet er vervolgens verder uitgebreid worden in Nederland en naar België.

"Met Plaza Padel willen we niet alleen een indoorbaan neerleggen waar men kan padellen, maar een totaalbeleving inclusief horeca en een shop”, vertelt Eric Lankers, mede-eigenaar van Plaza Padel, over het ontstaan van Plaza Padel.

Voor ons is het totaalconcept van de Plaza’s belangrijk en de mogelijkheden die werden geboden om de sport echt te omarmen

Rik Blokland, Bud

Lef en energie

Lankers: “Wat wij aan de sport toevoegen is dat we er een sociaal gebeuren van maken, een totaalconcept met een uniforme uitstraling. We hebben daarbij de plaza-gedachte, als een plek waar mensen samenkomen en zich vermaken, toegepast op de Plaza Padel-locaties. Dat betekent dat alle centra een plein hebben waar mensen kunnen zitten of rondwandelen, waar kwaliteitshoreca aanwezig is waar men kan eten of drinken, een shop met merchandise en sportartikelen zijn, plekken waar men spelletjes kan spelen en er vergaderruimtes zijn om zakelijke meetings te organiseren.”

Bud, het legendarische Amerikaanse biermerk, zag ook de mogelijkheden van Plaza Padel en verbond zich als partner voor vijf jaar aan het initiatief. Dat de horecafaciliteiten op de plaza’s interessant zijn voor Bud spreekt voor zich. Maar voor het biermerk gaat de samenwerking intensiever. “Padel heeft natuurlijk potentie als snelst groeiende sport in de wereld”, zegt Rik Blokland, Head of Trade Marketing bij Bud. “Vanuit marketingperspectief is dat meteen interessant. Maar voor ons is ook het totaalconcept van de Plaza’s belangrijk en de mogelijkheden die werden geboden om de sport echt te omarmen. Dan is het wel zaak om kritisch te kijken of de sport en Plaza Padel bij de merkuitstraling van Bud past. In de gesprekken werd duidelijk dat de merkwaarden van Bud en Plaza Padel inderdaad dicht bij elkaar liggen. Dan heb je het bijvoorbeeld over de toegankelijkheid en inclusiviteit, maar ook de lef, de energie en ambitie die bij beide merken aanwezig is. De match was voor ons logisch en authentiek. Dat we meteen een samenwerking voor vijf jaar zijn aangegaan laat het vertrouwen van beide partijen en de gezamenlijke ambitie zien: het samen bouwen aan een lifestyle-merk via nieuwe creatieve initiatieven.”

“Er zijn meerdere padel-proposities bij ons voorbij gekomen”, zegt Blokland. “Het belangrijkste verschil zit voor Bud in de wijze van samenwerken. Dit is voor ons echt een partnerdeal waarbij we meer doen dan alleen de naam Bud koppelen aan een initiatief dat een grote awareness kan opleveren. Hiermee kunnen we op een inhoudelijke manier meegroeien met de populariteit van de sport. We merken dat we elkaar kunnen versterken en iets extra’s toevoegen. Niet alleen met korting op hectoliters, maar samen creatieve ideeën bedenken op de locaties, gezamenlijke activatieprogramma’s ontwikkelen, nieuwe manieren om de bezoeker te verrassen. Wat ons betreft wordt de samenwerking steeds dieper en intensiever.”

Met Plaza Padel richten we ons behalve op de recreatieve speler ook op de zakelijke markt

Eric Lankers, Plaza Padel

In het partnership met Plaza Padel krijgt de introductie van Bud Zero, de alcoholvrije variant van Bud, een belangrijke plaats. “We hebben een grote verantwoordelijkheid als bierbrouwer, zeker in de combinatie sporten en alcohol”, aldus Blokland. “Onze doelgroep is meer dan ooit bezig met het nastreven van een gezonde levensstijl. We hebben Bud Zero onlangs gelanceerd bij Albert Heijn. Maart 2022 brengen we dat ook naar de horeca en naar andere retailers. De link met onze retailpartners gaan we in de activatie zeker opzoeken. We zullen dat echt weer ‘next level’ doen, zoals we bijvoorbeeld gedaan hebben met de ‘Crate cover art’, waarbij we vijf jonge kunstenaars de kans hebben gegeven om kunst te ontwerpen die aansluit bij de merkwaarden van Bud ter ere van de lancering van het nieuwe Bud krat.”

Plaza Padel biedt naast Bud ruimte voor meerdere partners. Lankers: “We kijken vanzelfsprekend naar de food- en beveragemerken en materialenleveranciers. De gesprekken met nieuwe partners verlopen voorspoedig. Wat ook interessant is dat de locaties in een straal van 15 km gevestigd zijn van betaald voetbal clubs. In Enschede zitten we bijvoorbeeld vlak naast de Grolsch Veste. Dat betekent dat businessclubs van voetbalclubs makkelijk naar ons toe kunnen komen. Met Plaza Padel richten we ons behalve op de recreatieve speler ook op de zakelijke markt. Zo is er ook een businessclub verbonden aan Plaza Padel.”

Beide merken kunnen hiermee stappen zetten die ze afzonderlijk niet zouden kunnen maken

Rik Blokland, Bud

Be a King

Betekent die nadruk op ondernemerschap dat er in de toekomst ook een andere rol voor AB InBev mogelijk is, bijvoorbeeld als investeerder? “Dat is nu niet aan de orde”, zegt Blokland. “Maar het is absoluut denkbaar dat we vanuit de gesprekken die we continu met elkaar hebben zien waar dit naar toe beweegt waardoor er een andere rol voor ons mogelijk is. We kijken hoe we samen kunnen groeien en wat daar voor nodig is. Daarbij houden we de ruimte om daar flexibel in te zijn. We komen nu al weer tot nieuwe inzichten en ideeën. Vervolgens kijken we of dat binnen onze huidige investering kan, en mocht dat niet het geval zijn zoeken we steeds naar oplossingen. Dat vinden we een prettige manier van werken.”

Als voorbeeld geeft Blokland de recente opening van Plaza Padel in Waalwijk. “We hebben Giedo Mommersteeg, een heel getalenteerde kunstenaar, gevraagd om daar onze samenwerking te vangen in een graffiti-kunstwerk ‘Be a King’. Dat is erg mooi geworden. Toen we dat gedaan hadden zijn we gaan nadenken of we dat nog konden doorvoeren in een gezamenlijke merchandise-lijn. Echt vanuit een lifestyle en fashion gedachte kijken hoe dat er uit moet komen te zien. Dat gaan we nu verder onderzoeken. Dat laat zien waarom het zo interessant is dat deze twee merken aan elkaar gekoppeld zijn. Ook zijn er ideeën om een gezamenlijke competitie te vormen, waarbij je als speler wordt uitgedaagd door een speler in een andere locatie in een gezamenlijke competitie. Daarmee ontstaat een echte Plaza Padel community. En zou je zo maar de ‘King of the padel’ kunnen worden! Dat soort verdiepingen zijn allemaal mogelijk. Beide merken kunnen hiermee stappen zetten die ze afzonderlijk niet zouden kunnen maken. We kunnen door die mogelijkheden echt een verbredingsslag maken naar nieuwe interessante zakelijke markten. Omgekeerd kunnen wij de hele beleving rondom padel een extra push geven.”

Eric Lankers (links) en Rik Blokland in de nieuwe Plaza Padel locatie in Waalwijk.