Afgelopen zondag werd op Twente Airport de NN Mission Marathon gelopen. De marathon zou eigenlijk op 11 april in Hamburg plaatsvinden, maar moest door de verscherpte Duitse coronamaatregelen uitwijken naar een nieuwe datum en plaats. Organisator Global Sports Communication wist met hulp van zijn sponsors snel te handelen en in korte tijd een marathon in Enschede te realiseren.
“Normaal doe je vier, vijf maanden over de voorbereiding voor een marathon en nu moest het in tien dagen”, zegt Marleen Vink, marketing manager bij Global Sports Communication. “Omdat alle voorbereidingen al gedaan waren konden we gelukkig alles snel naar Nederland verplaatsen.” Vink kan terugkijken op een geslaagd evenement met voor veel atleten mooie sportieve prestaties. Terwijl zij normaal gesproken de grootste problemen ondervinden bij de afgelasting van een marathon. “Normaal gesproken loop je maar twee marathons per jaar”, weet Vink. “Je bereidt je trainingsschema geruime tijd voor op een bepaalde marathon. Als die dan wordt afgelast is je hele voorbereidingscyclus in de war. Je kunt niet zo snel wisselen naar een andere marathon. Dat is sportief en mentaal moeilijk. En ook financieel, want je inkomsten vallen weg.”
Dat de marathon alsnog werd gelopen was ook belangrijk voor de lopers omdat het nog een van de weinige kwalificatiemomenten voor de Olympische Spelen was. Zeker voor de Nederlandse lopers, die nog strijden om de drie tickets voor Tokyo.
Nadat Global Sports Communication had gehoord dat ‘Hamburg’ niet door kon gaan, is men in eerste instantie een andere locatie in Duitsland gaan zoeken. Voor de INEOS 1:59 Challenge (de recordpoging van Eliud Kipchoge om de marathon onder de twee uur te lopen, red) was daar eerder al een aantal parcoursen bekeken. Een marathon in Duitsland bleek echter niet mogelijk. Toen heeft Global Sports Communication, samen met hoofdsponsor NN Group, de mogelijkheden in Nederland onderzocht. “We hebben allerlei opties bekeken, waaronder het TT-circuit in Assen”, zegt Vink. “Maar dat bleek op 18 april al bezet. In Enschede was de locatie wel beschikbaar en we kregen daar snel akkoord van de lokale overheid. Via NOC*NSF hebben we toestemming gekregen van de overheid om de atleten naar Nederland te halen.”
We zijn als hoofdsponsor enorm trots op het resultaat
Erik van Leeuwen, sponsormanager bij hoofdsponsor NN Group: “Het is echt indrukwekkend wat er in zo’n korte tijd is neergezet en we zijn als hoofdsponsor enorm trots op het resultaat. Heerlijk ook weer voor lopers en fans om de atleten weer in actie te zien met ook nog eens geweldige resultaten als gevolg. Vanaf het begin zijn we zeer intensief bij dit project betrokken geweest en er is geen moment getwijfeld of het wel goed zou komen. Hoewel tien dagen bizar kort is om een elite race neer te zetten. Een diepe buiging voor onze partner Global Sports Communication en nu hopelijk op naar een tjokvolle tweede helft van het sportjaar!”
Het grote voordeel van Airport Twente was dat alles vrij eenvoudig kon worden afgesloten. Dat was een absolute voorwaarde, want er mocht geen publiek rond het parcours aanwezig zijn. Er waren ook geen coaches en vertegenwoordigers of relaties van sponsors aanwezig. Atleten kwamen bij aankomst in Nederland in een bubbel en mochten niet met andere mensen in contact komen. Ook wat betreft media-aanvragen werd veel afgehouden. Global Sports Communication verzorgde zelf een uitgebreide televisieproductie die wereldwijd werd uitgezonden, in Nederland via Ziggo Sport en Olympic Channel. Voor de organisatie was men volledig afhankelijk van sponsoring en inkomsten van TV rechten. Financieel hebben Marathon Hamburg en Global Sports Communication een evenredig aandeel gehad in de marathon zowel qua kosten als inkomsten.
Vink is natuurlijk vooral erg blij dat er weer een marathon gelopen kon worden na een jaar waarin bijna alle marathons waren afgezegd. “We zitten in de hoek waar de klappen vallen. We zijn een atletenmanagementbureau, we organiseren evenementen en we zitten aan de kant van sportmarketing. Als er geen evenementen zijn, lopen onze atleten niet, zijn daar geen sponsoractivaties omheen en zijn er geen inkomsten.”
Je ziet dat er in deze tijd een grote honger naar sport is
Vink is er trots op dat het bureau vorig jaar snel is gaan kijken wat men wel kon doen in plaats van te treuren over wat er allemaal niet kon. “Samen met NN zijn we gaan onderzoeken op welke manier we de partnerships die we hebben een goede manier invulling konden geven. Daar is als eerste de organisatie van een virtuele marathon uitgerold. Daarin liep je met vier mensen 10 kilometer virtueel samen. We hadden ingezet op 15 tot 20.000 deelnemers en uiteindelijk waren er 106.000 inschrijvingen. De feedback die we kregen was enorm positief. Je kon met een team inschrijven, maar ook individueel en dan werd je ‘at random’ wereldwijd in een team gezet. Er namen ook atleten uit het NN Running Team aan deel. Dat was een bijzondere ervaring voor veel lopers.”
In oktober werd door Global Sports Communication de NN World Record Day in Valencia georganiseerd waar NN eveneens sponsor was en waar Joshua Cheptegei en Letesenbet Gidey een wereldrecord liepen op de 10.000 en 5.000 meter. “Ook dat was een wedstrijd zonder publiek, maar waar we alles professioneel in beeld hebben gebracht en van commentaar voorzien. De tv-rechten hebben we wereldwijd weggeven, wat enorm veel exposure heeft opgeleverd. Je ziet dat er in deze tijd een grote honger naar sport is. Je hebt geen vol stadion, maar je publiek kijkt wel volop mee. Dat is de kentering die we gemaakt hebben: zorgen dat je de sport-highlights hebt en breng die naar de mensen toe in plaats van dat de mensen naar het evenement komen.”
Ondanks dat er weinig wedstrijden waren is ook het door Global Sports Communication gevormde NN Running Team volop actief gebleven en wordt het nog steeds ondersteund door NN en Nike. “We hebben met het team onze eigen events georganiseerd en we hebben met verschillende digitale activiteiten waarde voor de partners kunnen creëren”, aldus Vink. “Met NN hebben we vooral de online-aanwezigheid versterkt. Zo zijn we documentaires gaan maken, ook in wat langere formats. We merken dat in een lockdown daar meer belangstelling voor is. De content die we maken blijft heel relevant. Het zijn toepassingen die we ook straks in een meer normale periode kunnen gaan gebruiken.”
Je brengt sport naar de mensen toe, in plaats van dat de mensen naar het evenement komen
Dat het een succesvolle manier van benaderen is blijkt ook uit het feit dat Global Sports Communication afgelopen maanden vier nieuwe sponsors heeft kunnen toevoegen aan het NN Running Team. Als voorlopig laatste in de partnerships werd vorige week een samenwerking gesloten met het farmaceutische bedrijf Abbott. Vink: “Daar zijn we best trots op omdat Abbott wereldwijd al een grote speler is in het hardlopen. Ze zijn onder andere naamgever van de Abbott World Marathon Majors, de serie van zes grootste marathons. Abbott was ook een van de sponsors van de marathon op Airport Twente.”
Naast NN, Nike en Abbott waren bij de NN Mission Marathon ook Maurten, Coros, Magical Kenya en Polestar partners van het evenement. “Sponsors zijn samen met ons gaan kijken hoe we er in corona-tijd het beste van kunnen maken. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Dat vind ik echt heel bijzonder. Je zag het ook bij het zoeken naar de nieuwe locatie dat iedereen graag wil meewerken en dingen mogelijk wil maken.”
Zo liep ’s wereld beste marathonloper en lid van het NN Running Team Eliud Kipchoge tijdens de NN Mission Marathon voor het eerst met Abbott's Libre Sense Glucose Sport Biosensor, een sensor die de glucosespiegel van sporters monitort en daarmee inzicht geeft in de impact van training en nutrition intake op de glucose levels.
“We kijken hoe we die data ook voor de recreatieve loper en de fans interessant kunnen maken”, zegt Vink. “Abbott wil dat graag op de markt brengen voor alle lopers. Bij Eliud Kipchoge onderzoeken we hoe we de performance verder kunnen verbeteren. We kijken dan naar de effecten van voeding en drinken voor en tijdens trainingen en wedstrijden op de glucosespiegel en hoe dat de prestatie beïnvloed. Door de samenwerking op elite-niveau willen we graag dat in de toekomst dezelfde opties beschikbaar gaan zijn voor alle hardlopers. Daarnaast zijn we aan het kijken of het delen van deze data tijdens een wedstrijd het voor fans interessanter maakt om de wedstrijd te volgen. Data maakt een wedstrijd interessanter om te volgen. Met inachtneming van de privacy van lopers denk ik dat je veel meer kunt delen met de kijkers in de 2,5 uur dat je een marathon uitzendt.”
Marleen Vink, samen met Jos Hermens, directeur van Global Sports Communication