Nederlandse Golf Federatie en Jumbo Golf & Hockey zorgen voor golfplezier

De Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) en Jumbo Golf & Hockey gaan een vijfjarige samenwerking aan met als gezamenlijk doel de golfsport toegankelijker te maken. Golfers worden daarbij wegwijs gemaakt via advies en activaties. Maar de samenwerking staat ook symbool voor een omslag in het denken bij beide organisaties.

Golf werd afgelopen jaar zomaar de ideale sport tijdens corona: sporten in de buitenlucht, 1,5 meter afstand die makkelijk te bewaren is, flights van soms twee en maximaal vier personen én sociaal contact. Golfbanen mochten ook lang bezoekers blijven ontvangen terwijl veel andere sport wel gesloten was. Golf werd voor veel mensen daarmee een gezond alternatief. Niet vreemd dus dat het aantal golfers afgelopen jaar flink is toegenomen. Volgens de Nederlandse Golf Federatie zijn in 2020 40.000 nieuwe golfers gestart, ongeveer het dubbele van andere jaren, waarvan een groot deel in de zo gezochte categorie van 30 tot 50 jaar. Voor de NGF is het de uitdaging al die mensen vast te houden als straks weer meer sport mogelijk is.

Laagdrempeliger

Bij de NGF is afgelopen jaren al hard gewerkt om het bereik en de aantrekkelijkheid van golf groter te maken. Zo werd GOLF.NL overgenomen van Sanoma. GOLF.NL bereikt maandelijks meer dan 200.000 unieke golfers. Verder is er een GOLF.NL App met 265.000 downloads en een nieuwsbrief met 150.000 abonnees. Ook nieuwe initiatieven zoals de tweewekelijkse podcast en het e-magazine worden goed ontvangen. Daarnaast zijn er programma’s ontwikkeld zoals Open Golfdagen, Golfstart en Golfstart II (dat binnenkort gelanceerd wordt), die de startende golfer begeleiden naar het behalen van een handicap. Afgelopen jaar hebben 3.000 mensen gebruik gemaakt van Golfstart, wekelijks worden er nu honderd boekingen gedaan. Golfstart II is een programma waar startende golfers mee verder kunnen na de zes lessen maar ook de meer gevorderde golfers die willen instromen of weer lessen willen volgen kunnen gebruik maken van dit programma. Beide programma’s moeten leiden tot meer spelplezier en langer golfen. Behalve het ontwikkelen van deze initiatieven voor de golfer heeft de NGF afgelopen jaren ook zijn partnermodel veranderd. Daarbij wordt nu meer in domeinen gedacht die aantrekkelijk zijn voor partners om zich aan te verbinden. Partnerships die er eveneens voor kunnen zorgen dat golf laagdrempeliger wordt.

Samen maken wij golf nog leuker. Voor elk niveau en in ieder detail, van materiaal tot outfit en voor iedere prijs.

Niki Wijnen, NGF

Sponsorlandschap

“Het sponsorlandschap is afgelopen jaren veranderd”, zegt NGF-sponsormanager Pieter Bijnen. “We hadden in het verleden een meer traditioneel model dat vooral interessant was voor corporate sponsors die zich richtten op exposure en relatiemarketing. Nu werken we met partners op verschillende domeinen en wordt er meer naar data, content en conversie gekeken. Door de komst van een aantal nieuwe mensen op marketingfuncties is intern ook een andere dynamiek ontstaan. Daardoor komen er andere bedrijven op ons pad die met ons mee willen denken. Huidige partners staan te poppelen om op deze nieuwe manier te activeren.”

Zo werd vorig jaar het outdoor cooking-merk Big Green Egg culinair partner van de Nederlandse Golf Federatie. Big Green Egg wordt ook de naamgever van het Big Green Egg Open, een topgolftoernooi voor vrouwen en adopteert de birdieranking in de GOLF.NL App. Op 12 mei werd Jumbo Golf & Hockey voor vijf jaar partner van de Nederlandse Golf Federatie. Jumbo Golf & Hockey is met acht winkels, waarvan een aantal gecombineerd met hockey, de grootste retailketen in Nederland op het gebied van golfartikelen. Het is de eerste keer dat de Nederlandse Golf Federatie met een retailpartner samenwerkt.

Doel van de samenwerking voor Jumbo Golf & Hockey met de NGF is een deskundige retailpartner te zijn voor de golffederatie en iedereen die golft. Centraal in het partnerschap staat dan ook het wegwijs maken van golfers via deskundig advies in equipment. Bijnen: “Het is een ijzersterke samenwerking. Samen maken wij golf nog leuker. Voor elk niveau en in ieder detail, van materiaal tot outfit en voor iedere prijs. Wij maken je wegwijs in golf!”

Toekomstvisie

Volgens Bart van Pelt, CEO van Jumbo Golf & Hockey, zijn bij zowel de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie als Jumbo Golf & Hockey afgelopen jaren zaken veranderd waardoor de samenwerking nu logisch werd. “We zijn alle twee gegroeid. De NGF heeft zichzelf geprofileerd en een duidelijke toekomstvisie neergezet. Bij Jumbo Golf & Hockey zorgde de uitbreiding met de hockeywinkels twee jaar geleden en de opening van de gecombineerde golf- en hockeysuperstore in Teteringen (Breda) en binnenkort Eindhoven, dat er voldoende volume en slagkracht was om een partnership succesvol aan te gaan. Dat was een katalysator voor de samenwerking.”

Dat die samenwerking nu meteen voor vijf jaar is aangegaan is volgens Van Pelt logisch. “Een partnership vraagt van beide kanten een investering. Ik denk niet dat je samen iets voor elkaar kunt krijgen in een korte periode. Je moet daar de tijd voor nemen en aan gaan werken. Dingen proberen. Dan moet je ook vertrouwen in elkaar hebben en dat spreek je ook uit door die termijn.”

De directeur van de Nederlandse Golf Federatie Jeroen Stevens, is vanzelfsprekend blij met Jumbo Golf als partner. “Als nieuwe golfers afhaken is dat in de eerste paar jaar. Met Jumbo Golf & Hockey gaan we die mensen proberen vast te houden. Bovendien zien we dat de drempel om te gaan golfen nog steeds hoog is omdat mensen niet precies weten welk materiaal ze nodig hebben, welke kleding ze aan moeten en de gedachte heerst dat golf duur is. Jumbo Golf & Hockey kan daarin een heel belangrijke adviserende rol spelen en golfers meenemen in welke spullen ze nodig hebben. Interessant voor de samenwerking is bovendien dat blijkt dat hockeyers meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn om te golfen. De combinatiewinkels van Jumbo kunnen die belangstelling richting golf leiden.”

Als nieuwe golfers afhaken is dat in de eerste paar jaar. Met Jumbo Golf & Hockey gaan we die mensen proberen vast te houden

Jeroen Stevens, NGF

Activaties en Branded Content

NGF en Jumbo Golf gaan intensief elkaars kanalen inzetten. Zo zal onder andere Golfstart in de Jumbo Golf-winkels worden aangeboden, net als het jeugdprogramma GOLF RAAK!. GOLF RAAK! brengt kinderen in contact met de golfsport. Dit funpark laat kinderen op grootschalige evenementen ervaren hoe leuk golfen kan zijn. NGF werkt samen met een aantal influencers en topsporters om aan een groot jong publiek te laten zien dat golf toegankelijk is voor iedereen. Jumbo Golf & Hockey voorziet in startersproducten zoals materiaal en kleding. Want vanaf de start is wegwijs maken belangrijk voor het plezier in golf!

“De content met influencers, zoals Moïse Trustfull en topsporter Rico Verhoeven, moeten vooral verrassen in de combinatie met golf”, zegt Niki Wijnen, Campagne Marketeer bij de NGF. “Dit laat de toegankelijkheid en gastvrijheid van golf zien! We zullen alles aangrijpen om de samenwerking te laten zien want hier zijn we trots op! Samen content creëren en distribueren om golfers te activeren is key. Dat kan informatie zijn over het testen van producten, wat er in je golftas zit, instructievideo’s waarmee de golfer van begin tot einde wordt meegenomen en wegwijs gemaakt. Dat verspreiden we over kanalen zoals GOLF.NL.”

Big Green Egg Open

De nieuwe dynamiek bij de Nederlandse Golf Federatie heeft er ook voor gezorgd dat de NGF is gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om zelf in evenementen te investeren. De evenementen kunnen bijdragen aan de belangrijke doelstelling van de NGF om meer millenniums (30 -50 jaar) en vrouwen te binden aan de golfsport. Dit voor een gezonde leeftijdsopbouw en een betere balans in diversiteit en mannen en vrouwen verdeling. Het heeft geresulteerd in drie toernooien die structureel op de agenda komen te staan. ”Het was een gemiste kans dat er naast het KLM Open-toernooi voor de mannen er geen internationaal damestoernooi in Nederland meer was”, aldus Wijnen. “Met het Big Green Egg Open, de B-NL Challenge Trophy en het Europese Landenteams Kampioenschappen Amateurs dat we dit jaar zelf organiseren, hebben we drie evenementen waar ook het nieuwe sponsormodel een rol in kan spelen. Met dergelijke evenementen kun je voor een nog interessanter aanbod zorgen voor je partners, zowel in zichtbaarheid als mogelijkheden voor activatie.”

Jumbo Golf & Hockey zal uiteraard aanwezig zijn op het aanstaande Big Green Egg Open dat van 30 juni tot en met 3 juli gespeeld wordt op de Rosendaelsche Golfclub en onderdeel uitmaakt van de Ladies European Tour. Het is sinds 2015 dat er weer een professioneel vrouwengolftoernooi wordt gespeeld in Nederland. De organisatie is in handen van de Nederlandse Golf Federatie en Golf Team Holland.

Wijnen: “Het Big Green Egg Open zal een belangrijk moment zijn om aandacht te vragen voor vrouwengolf. Van de Nederlandse topgolfsters is in ieder geval Dewi Weber aanwezig en hopelijk ook Anne van Dam. Daarnaast willen we daar ook side-events aanbieden om een bredere groep liefhebbers te enthousiasmeren om een keer te golfen. Dat kunnen golfclinics en netwerkbootcamps zijn, maar ook lekker koen en eten in samenwerking met Big Green Egg. We hopen dat het toernooi aantrekkelijk wordt voor potentiele (vrouwelijke)-golfers. Alles natuurlijk afhankelijk en binnen de dan geldende coronamaatregelen. We werken daarvoor momenteel met verschillende scenario’s.”

Dit is het partnership waar we onze energie in gaan steken

Bart van Pelt, Jumbo Golf & Hockey

Toekomst

De NGF zal zich op het gebied van partnerships verder richten op een aantal domeinen dat voor partners aantrekkelijk is, zoals duurzaamheid en vitaliteit. Jeroen Stevens: “We hopen dat de markt ziet welke beweging we met de NGF zijn ingeslagen en dat er bij meer partijen interesse ontstaat om met ons samen te werken en golf verder op de kaart te zetten. We willen meer eigen producten in de markt zetten die ook interessant zijn voor partners om zich aan te verbinden. Corona heeft ons bevestigd dat een sponsorhuis dat alleen gebaseerd is op evenementen en relatiemarketing geen gezonde sponsorconstructie is. Je moet meer assets hebben. Het moet meer in balans met elkaar zijn. Met eerst Big Green Egg en nu Jumbo Golf & Hockey zetten we die stappen.”

“Wat het partnership over vijf jaar heeft gebracht zullen we zien”, zegt Van Pelt als hij naar de toekomst kijkt. “We hebben hier beide dedicated teams op zitten. Golfstart zal een continue aandacht hebben, net als de content waarbij we golfers wegwijs maken equipment. Maar ook evenementen zoals het Big Green Egg Open en het KLM Open blijven voor ons belangrijke momenten om contact met de golfers te hebben. Gaandeweg zullen er meer gezamenlijk projecten met de NGF langskomen, maar we gaan nu eerst hiermee van start. Dit is het partnership waar we onze energie in gaan steken.”