MOJO en Vodafone lanceren streamingplatform Larger than Live

Met het streamingplatform Larger Than Live willen MOJO Concerts en Vodafone de live-concertbeleving thuis brengen. Als de eerste serie concerten succesvol verlopen moet Larger Than Live een vast onderdeel in het concertaanbod van MOJO worden. Marcel Surendonk, Hoofd Brand Partnerships bij MOJO, en Louise Meijer, Directeur Brand, Communications & Media bij ‎VodafoneZiggo gaan in op de achtergronden van het nieuwe livestreaming-platform.

MOJO Concerts was al een aantal jaren aan het nadenken over een streamingplatform als aanvulling op de concerten die de muziekpromotor organiseert. Een zomer zonder festivals en concerten versnelde de lancering van het platform. Daar kwam bij dat dit jaar vanuit de afdeling brand partnerships van MOJO een nieuw partnership zou worden gestart met Vodafone. Dat kon vanwege de coronacrisis niet doorgaan. Het nieuwe streamingplatform vormt een alternatieve, en tegelijkertijd logische invulling van het partnership.

Larger Than Live biedt een serie gestreamde live-concerten waarin bezoekers echt interactief contact met de optredende artiest hebben. Nielson geeft op donderdag 9 juli vanuit de Ziggo Dome het eerste concert en in de daaropvolgende weken is het podium voor De Staat, De Jeugd van Tegenwoordig, Maan, Frenna Deluxe, Typhoon en Rolf Sanchez.

Mensen moeten het gevoel krijgen van ‘Wauw, goed dat ik erbij was’

Marcel Surendonk, MOJO

Live-show

Streamingconcerten zijn op zich natuurlijk niets nieuws. Larger Than Live moet echter dichter bij het livegevoel zitten dan de meeste streams, die vaak een, soms al eerder opgenomen, registratie vanuit een studio of huiskamer zijn. “Op zich is daar niets mis mee, maar als band of artiest wil je eigenlijk gewoon een vette live-show neerzetten. En het liefst voor zo veel mogelijk mensen. Dat doen we hiermee”, zegt Marcel Surendonk, hoofd brand partnerships bij MOJO Concerts.
MOJO wil de productie echt onderscheidend laten zijn van wat men normaal gesproken ziet via de livestreams. Surendonk: “Mensen moeten het gevoel krijgen van ‘Wauw, goed dat ik erbij was’. De shows zullen, net als bij een normaal concert, achteraf ook niet terug te kijken zijn.” Overigens spelen in dat geval ook auteursrechten natuurlijk een rol.

Voor de concerten wordt midden in de Ziggo Dome een speciaal podium gebouwd dat is uitgerust met state-of-the-art technologie voor kwalitatief hoogstaand beeld, geluid en licht. De optredende artiesten maken speciaal voor Larger Than Live een show die inspeelt op de digitale omgeving. Dat betekent bijvoorbeeld een ander lichtplan, een aangepaste opbouw van de show, anders inspelen op de interactie met het publiek en het gebruik van nieuwe effecten en video’s. Zo staat er een groot high res videoscherm van 24 x 6 meter op het podium waar speciale video’s voor gemaakt moeten worden. Net zoals MOJO vorig jaar De Staat heeft geholpen bij het uitbouwen van hun show voor de Alpha op Lowlands, zal MOJO ook nu bands ondersteunen in het ontwikkelen van de shows.

“We hebben hier zelf geen nieuwe technologie voor gebouwd”, zegt Surendonk, “maar we voegen een groot aantal al bestaande technologieen samen. Dus het is kijken hoe dat samenwerkt in zo’n opstelling. In de loop van de serie zullen we ook nieuwe functionaliteiten toevoegen. Wat dat betreft is het voor ons ook experimenteren wat en hoe het werkt. De samenwerking met alle betrokken partijen zoals N=5, Faber en NEP, verloopt erg prettig. Zij zien ook dat iedereen iets moet bijdragen om dit op deze manier voor elkaar te krijgen.”

Betaald

In een tijd dat men geen concerten en evenementen kan organiseren wil MOJO vooral zijn rol als concertpromotor en -organisator laten zien. Larger Than Live hoeft voor MOJO dan ook niet direct winst op te leveren. “Natuurlijk zijn onze inkomsten door het afgelasten van de festivals en concerten grotendeels weggevallen, maar dit is geen poging om dat te compenseren”, reageert Surendonk. “Onze belangrijkste doelstelling is om met Larger Than Live de artiesten waar we mee werken en die op onze festivals en concertzalen spelen, helpen om weer aan het werk te gaan en geld te verdienen.”

Een ticket voor Larger Than Live kost 11 euro, terwijl de meeste muziekstreams gratis worden aangeboden. De slag die MOJO moet maken is om met Larger Than Live iets te bieden waarvan mensen het de moeite waard vinden om daarvoor te betalen. Surendonk: “Om het betaald te maken is een bewuste keuze. De productie heeft zijn prijskaartje. De artiesten moeten betaald. En we denken dat we met de set-up die we in de Ziggo Dome gaan bouwen zo’n toffe show gaan neerzetten dat die het gemiddelde niveau van een livestream overstijgt en waarvoor je dat bedrag wilt betalen.”

MOJO maakt geen inschatting hoeveel mensen er gaan inloggen. “Onze boekers kunnen vrij nauwkeurig zeggen hoeveel tickets welke band in welk poppodium verkoopt, maar hier weten zij het ook niet. Voorafgaand aan het concert weten we wel bij benadering hoeveel mensen er gaan inloggen. Daardoor kunnen we rekening houden met de capaciteit die we nodig hebben. We hebben een systeem dat zichzelf opschaalt op basis van het aantal mensen dat inlogt.”

We geloven dat dit de toekomst is, waarin connectiviteit en technologie een rol gaan spelen in hoe mensen muziek gaan beleven

Louise Meijer, VodafoneZiggo

Larger Than Live wordt gerealiseerd in nauwe samenwerking met Vodafone. MOJO zou deze maanden een brede samenwerking met de telecomprovider starten die echter als gevolg van de coronacrisis niet kon doorgaan. Nu is Vodafone de droompartner om dit samen te doen. “We hebben als Vodafone een traditie op het gebied van de sponsoring van muziek, zoals The voice of Holland”, zegt Louise Meijer, Directeur Brand, Communications & Media bij ‎VodafoneZiggo. “Nadat we gestopt waren met The Voice, zijn we met MOJO Concerts gaan bespreken hoe we als Vodafone een plek in het Nederlandse concert- en festivallandschap konden krijgen. Dat plan ligt er overigens nog steeds en kunnen we hopelijk in de toekomst weer oppakken. In de tussentijd kwam MOJO met het Larger Than Live-concept. We zijn heel snel met ze om de tafel gaan zitten om te kijken hoe we dat samen konden doen, niet alleen voor nu, maar voor de langere tijd. We geloven dat dit de toekomst is, waarin connectiviteit en technologie een rol gaan spelen in hoe mensen muziek gaan beleven.”

Belangrijkste doelstelling voor Vodafone bij het sponsorship is dat men klanten iets extra’s kan bieden. Meijer: “Je zoekt een sponsorship waarmee je klanten een unieke ervaring kunt bieden en dat bij je merk past. Dan is muziek voor Vodafone een logische keuze. Via de technologische ontwikkelingen op telecom- en internetgebied kunnen we die ervaringen steeds meer verrijken. Daar maak je natuurlijk gebruik van. Maar de introductie van nieuwe technieken is niet ons hoofddoel. Ons hoofddoel is onze klanten deze bijzondere ervaring laten meemaken.”

Interactief

Wat betreft interactiviteit en beleving biedt Larger Than Live tal van mogelijkheden. Zo is het straks mogelijk om tijdens de shows via de mobiele telefoon zelf camerastandpunten te kiezen. Ook worden er manieren bedacht om het publiek invloed te geven op wat er gebeurt op het podium, bijvoorbeeld vragen welk nummer in de toegift gespeeld moet worden of in welke jurk iemand moet optreden. Een deel van het thuispubliek is door de artiesten te zien in een speciale zoom-room; het alternatief voor de Golden Circle bij een live-optreden. De grootste fans kunnen zich aanmelden om plaats te nemen in deze virtuele Golden Circle. Zo zien de artiesten hun fans in real-time meejuichen en kunnen ze in de show worden uitgelicht.

Vanaf 1 juli mogen er meer mensen in de Ziggo Dome live aanwezig zijn dan de maximaal 100 waarmee men in eerste instantie rekening hield. Er is daardoor een, nog steeds, beperkt aantal zaaltickets (alleen zitplaatsen) beschikbaar. Via een win-actie kunnen Vodafone-klanten kans maken op twee unieke zaalplaatsen per persoon. Vodafone-klanten kunnen daarnaast een online meet & greet winnen en krijgen voorafgaand aan de show een virtual backstagetour. Verder ligt er een uitgewerkt concept voor een chatroom met de artiesten voor en na het optreden. Natuurlijk ook afhankelijk op welke manier artiesten daar aan willen meewerken.

Als dit alleen vanwege corona was geweest hadden we het niet zo groot aangepakt

Marcel Surendonk, MOJO

Lange termijn

Larger Than Live is een platform dat MOJO ook in de toekomst wil blijven aanbieden en daarmee een flinke stap in de toekomst van liveconcertbeleving wil zetten. “Als dit alleen vanwege corona was geweest hadden we het waarschijnlijk niet zo groot aangepakt”, zegt Surendonk. “We geloven hier echt in. En we hebben het idee dat als gevolg van corona de consumenten er nu wat eerder voor openstaan dan in het verleden.”
Ook Vodafone zit er voor de langere termijn in zegt Meijer. “We beginnen nu met deze eerste serie van concerten. Maar het is te groot en te professioneel om het een pilot te noemen. We beginnen met Nederlandse artiesten, maar buitenlandse bands kunnen straks natuurlijk ook. Ook als je straks de concerten weer kunt bezoeken.”

MOJO zal na de tien concerten die nu gepland staan beslissen wat de volgende stappen worden. Daarbij zijn concerten vanuit een breed scala aan zalen, festivals en andere locaties denkbaar. Ook als er weer reguliere shows mogen plaatsvinden, wordt het mogelijk om een streamingticket te kopen. Hierdoor krijgt het publiek straks de keuzevrijheid om shows ter plaatse, thuis of onderweg mee te maken. Ook wordt gedacht aan een abonnementsvorm. Wat betreft de toekomst van Larger Than Live speelt ook mee welke ontwikkelingen er bij moederbedrijf Live Nation zijn. “Ook zij kijken natuurlijk naar deze nieuwe vormen van muziek distribueren”, weet Surendonk. “Ideaal zou zijn als Live Nation een wereldwijd platform zou hebben. Daar wordt wel naar gekeken. Dus het kan dat we zelf verder gaan op ons eigen platform, of aanhaken bij de internationale ontwikkelingen.”

Larger Than Live is overigens niet het enige project waar MOJO in tijden van corona mee bezig is. Er ligt een drive-in concert concept voor 500 auto’s op een vijftal locaties dat zo kan worden uitgevoerd. Het wachten is op de vergunningen die nog verstrekt moeten worden of het het concept inderdaad doorgaat.

Mocht Larger Than Live een blijvend platform worden dan biedt dat misschien ook kansen voor andere partners van MOJO. Daar zijn nog geen concrete plannen voor, maar het is volgens Surendonk een logische gedachte. Ook vanuit Vodafone is die ruimte er op termijn, maar zij zullen wel altijd de hoofdpartner van het platform blijven. “Dit kunnen we samen uitbouwen naar hét livestream-platform voor Nederland. Als je dan bij VodafoneZiggo in de mediabox zit zou dat fantastisch zijn. Die stip op de horizon is er.” Er zijn overigens nu nog geen plannen om het Ziggo-kanaal te gebruiken voor het uitzenden van de concerten.