Tata Consultancy Services is in aanloop naar het nieuwe ABB FIA Formula E World Championship titelsponsor geworden van het Jaguar TCS Racing Team. De sponsoring is aanvullend op het bestaande sportsponsorship portfolio van het consultancybedrijf met titelpartnerships in hardlopen, zoals de TCS New York City Marathon, TCS London Marathon en TCS Amsterdam Marathon, en de sponsoring in Nederland van de Dutch Open. Mark Bogaerts, Director Brand & Sponsorship Europe/UK bij TCS, over het eerste global sponsorplatform van TCS.
Waarom is TCS sponsor geworden van het Jaguar TCS Racing Team?
“Een jaar geleden heb ik samen met Michelle Taylor, Head of Global Sports Sponsorships bij TCS, de mogelijkheden onderzocht die voor TCS interessant zouden kunnen zijn als aanvulling op het bestaande sponsorportfolio. Daar kwam onder andere Formula E uit naar voren. Dat heeft te maken met de ambities rondom duurzaamheid en innovatie die daar aanwezig is die voor ons interessant is. Jaguar Land Rover is onderdeel van de Tata Group. Tegelijkertijd met ons onderzoek kwam vanuit de groep de vraag of een samenwerking met het Formula E team van Jaguar Land Rover interessant zou kunnen zijn. Dat antwoord was snel gegeven, want die conclusie hadden we zelf net getrokken.”
Hoe verhoudt dit partnership zich met jullie andere partnerships, met name de marathons?
“Bij de marathons focussen wij ons vooral op de communities waar de wedstrijden worden gelopen om een gezonde levensstijl te promoten. Bij de sponsoring van het Dutch Open, waar we dit jaar voor het eerst partner waren, richten we ons meer op het creëren van relevante contacten tussen klanten onderling. Bij Formula E ligt de nadruk op de innovatie en technologie die wij kunnen bieden. We kunnen ons duurzaamheidsverhaal goed vertellen, zelfs bijdragen aan meer duurzame mobiliteit en via Formula E en met dit partnership bereiken we een wereldwijd publiek. Met deze stap zal de marathonsponsoring meer een regionale functie krijgen en golf een lokale. Het Dutch Open was voor ons een groot succes, vooral ook intern. We hebben veel contacten kunnen leggen op beslissersniveau, maar ook tussen klanten onderling nieuwe, relevante connecties gemaakt, omdat wij geloven dat dat de basis is voor innovatie. We hebben ook een aantal mooie features kunnen laten zien zoals op het gebied van crowdmanagement.”
Dat Jaguar Land Rover onderdeel is van de Tata Group betekent niet dat het een broekzak-vestzak sponsoring is?
“Nee, we hebben hard moeten onderhandelen om een goede deal te maken en een mooi rechtenpakket te krijgen. Het was geen handjeklap. Jaguar Land Rover maakt sinds 2008 deel uit van Tata, maar wat betreft bedrijfscultuur wordt er nog steeds zelfstandig gewerkt. We bouwen met de sponsoring voort op de zakelijke overeenkomst die er al is.”
Duurzaamheid en elektrificatie zijn belangrijke thema’s voor TCS
Wat brengt het partnership TCS en welke meerwaarde kunnen jullie geven aan het team?
“Het geeft ons een positieve associatie vanuit een complex product dat wij hebben. Duurzaamheid en elektrificatie zijn belangrijke thema’s voor TCS. We hebben de ambitie om samen een dynamisch platform op te zetten dat moet aanzetten tot onderzoek en innovatie op het gebied van technologieën voor elektrisch vervoer, vermindering van de CO2 uitstoot en duurzame mobiliteit. We willen klanten zoals Jaguar Land Rover helpen de technologie uit de Formula E gebruiken bij het elektrisch vervoer op de weg.”
“In Formula E zijn de auto’s gestandaardiseerd wat betreft chassis, batterij etc. Waar we met onze kennis meerwaarde aan het team kunnen bieden is bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van de software die cruciaal is in het succes van een team en die de verschillende onderdelen van de auto zo efficiënt mogelijk laat samenwerken.”
Mercedes, BMW en Audi hebben laten weten dat ze zich gaan terugtrekken uit de Formula E en zich gaan richten op andere autosportklassen. Heeft dat nog meegespeeld in jullie beslissing?
“Jaguar blijft de focus op Formula E houden. Zij zijn ook alleen actief in Formula E en niet in andere takken van auto- of motorsport. Formule E is het snelst groeiende motorsportplatform ter wereld. Het is vooral toeval dat deze merken tegelijkertijd uit de Formule E stappen, ze hebben ieder hun eigen argumenten die niet zozeer met Formule E te maken hebben maar meer met het verleggen van de aandacht naar andere motorsport zoals Audi met rallyrijden. Daarnaast blijven BMW en Mercedes op een andere manier betrokken zoals het leveren van de powertrains aan diverse teams. Er zijn nog voldoende grote merken zoals Porsche en Nissan die in de competitie blijven, naast de nieuwe merken die volledig focussen op elektrisch zoals NIO.”
We zullen zeker ons netwerk inzetten om de beslissing over Eindhoven een positieve wending te geven
Formula E zijn echt stadsraces. Hoe belangrijk zijn de steden waar de Formula E-races plaatsvinden voor TCS?
“Het is voor het eerst dat TCS in een global platform stapt en mijn ervaring leert dat een wereldwijd sponsorship ook interessant is voor landen waar geen race is of waar geen team vandaan komt. Dat neemt niet weg dat Londen en New York die beiden op de Formule E kalender staan en waar we natuurlijk ook bij de marathons aanwezig zijn, belangrijke steden zijn voor TCS. In Europa zijn er verschillende Formula E-steden waar we we geen marathon partnership hebben , maar die wel interessant voor ons zijn, zoals Berlijn, Rome, Parijs en Monaco. De races in China en Korea zijn wat minder belangrijk omdat we daar op dit moment niet erg actief zijn. Zoals bekend is ook Eindhoven erg geïnteresseerd om een Formula E race te organiseren en is de kans aanwezig dat ze in het seizoen 2023 inderdaad die mogelijkheid krijgen. We zullen zeker ons netwerk inzetten om die beslissing een positieve wending te geven. Voor TCS is Eindhoven belangrijk, want we hebben in de regio Eindhoven een aantal grote hi-tech klanten die we met zo’n race mooi kunnen bedienen met een innovatief evenement dat goed past bij de business die wij met hen doen.”
Wat zijn dit eerste jaar de doelstellingen voor TCS?
“Het eerste seizoen is voor mij vooral belangrijk dat het sponsorship goed land, dat we de branding en hospitality goed op orde hebben en rondom de races veel kunnen laten zien van TCS. De eerste contentcampagne zijn we nu aan het ontwikkelen en zal zich richten op de racesteden. De prioriteit ligt het eerste jaar nog niet op een global campagne.”
Foto's: Jaguar TCS Racing