Albert Heijn is vanaf dit schaatsseizoen mede-naamgever geworden van het schaatsteam Team Albert Heijn Zaanlander. Peter Lansaat, hoofd sponsoring bij Albert Heijn, licht het partnership toe.
Wat is de reden dat Albert Heijn nu mede-naamgever is geworden van Team Albert Heijn Zaanlander?
Peter Lansaat: “Zaanlander is het kaasmerk dat al jarenlang exclusief bij Albert Heijn verkrijgbaar is. Die link willen we nu nadrukkelijker leggen. Vandaar dat we de keuze hebben gemaakt om de naam van Albert Heijn op deze manier aan Zaanlander te koppelen. Het is geen overweging geweest om het alleen Team Albert Heijn te noemen. Vanuit de jarenlange relatie die we hebben met Royal A-ware, een belangrijke leverancier van ons en producent van Zaanlander Kaas, wilden we met beide namen de samenwerking voortzetten. Royal A-ware is vanuit het marathonschaatsen ook al heel lang bij de ploeg van Jillert Anema betrokken.”
Dat je deze stap zet betekent dat de relatie Zaanlander en Albert Heijn tot dusver onvoldoende uit de verf kwam?
“We zien dat er nog ruimte is om die link te versterken. Ook de bekendheid van Zaanlander als kaasmerk kan via het sponsorship nog verder vergroot worden.”
Het zal op het ijs, en in de media, toch al snel een strijd worden tussen Team Albert Heijn en Team Jumbo!
“Ons sponsorship is niet vanuit de formule Albert Heijn, maar gaat over Zaanlander kaas die exclusief bij Albert Heijn te koop is.”
Met de toetreding van Xenos is er meer ruimte voor het team om te groeien en is er meer continuïteit
Voor hoe lang is de samenwerking aangegaan?
“We zitten hier voor de lange termijn in, met in ieder geval de Olympische Winterspelen van Milaan in 2026 als stip aan de horizon. Dus tenminste voor vier jaar.”
Irene Schouten is het boegbeeld van Team Albert Heijn Zaanlander en blijft de komende vier jaar voor de ploeg blijft rijden. Hoe belangrijk is die beslissing voor jullie om ook door te gaan?
“Dat zijn trajecten die samen lopen. Met het toetreden van Xenos als mede-hoofdsponsor hebben we onder meer de ruimte om de samenwerking met Irene te verlengen en de ambities van het team te verwezenlijken. We zijn vanzelfsprekend erg blij dat ze haar contract heeft verlengd.”
De marathonteams en het langebaanteam reden onder verschillende namen. Is dat met ingang van dit seizoen veranderd?
“Ja. De nieuwe naam geldt voor zowel de marathon- als de langebaanploeg. Er zit een kleine nuance in de kleding. Zo rijden de heren de marathons in Royal A-ware kleding.”
Xenos is mede-hoofdsponsor geworden. Hoe is die samenwerking ontstaan?
“Xenos is zelf naar het team toegekomen met de vraag wat de mogelijkheden waren. We hebben gekeken hoe de samenwerking vorm gegeven kon worden zonder dat je als retailers in elkaars vaarwater zit. Daar hebben we een goede modus in gevonden. Met de toetreding van Xenos is er meer ruimte voor het team om te groeien en is er meer continuïteit. Dat juichen we vanuit Albert Heijn natuurlijk toe.”
We kijken of we ook op het gebied van breedtesport het partnership kunnen gebruiken
Wat gaan we op de winkelvloer zien van het partnership?
“Vorig jaar hebben we een aantal winkelvloeractivaties gedaan en via verschillende communicatiekanalen hebben we daar aandacht aan gegeven. Het succes van Irene hebben we uiteraard gevierd, waaronder lokaal bij de inhuldiging in haar geboortedorp. Voor dit jaar gaan we weer kijken hoe we het vorm kunnen geven met bijvoorbeeld incentives voor klanten die affiniteit met schaatsen hebben. Denk daarbij aan toegangstickets of clinics met het team. Anderzijds kijken we of we ook op het gebied van breedtesport het partnership kunnen gebruiken. De activatieplannen zijn we nu aan het ontwikkelen.”
Wordt het met ook een WK in Qatar erg druk op de campagnekalender van Albert Heijn?
“We hebben al eerder aangegeven dat we als partner van de KNVB ons zullen richten op het ‘feestje thuis’. We zijn ook partner van ‘Het Huis van Oranje’, dat de KNVB tijdens het WK heeft opgezet in de Johan Cruijff ArenA. Albert Heijn heeft jaarlijks diverse campagnes op verschillende thema’s lopen. Die kunnen prima naast elkaar bestaan.”
Royal A-ware heeft over de stikstofcrisis gezegd dat de plannen van het kabinet ‘niet realistisch, onnodig en onacceptabel’ zijn. Albert Heijn heeft duidelijke duurzaamheidsambities richting 2030. Welke invloed heeft dat op dit partnership en de activatie?
“Samen met Royal A-ware maken wij mooie duurzame zuivelproducten voor onze klanten, zoals Zaanlander kaas, en dat is vooral belangrijk in deze samenwerking.”