Het hygiënische zeepmerk Lifebuoy en de KNVB gaan zich samen inzetten voor een hygiënisch schone en veilige sportomgeving. Laurens-Jan Duvigneau, marketing manager bij Lifebuoy Nederland, ziet een belangrijke rol weggelegd voor het legendarische zeepmerk tijdens en na de corona-pandemie.
Waarom is door Unilever voor het KNVB-partnership gekozen om de Lifebuoy-campagne te ondersteunen?
Laurens-Jan Duvigneau: “Voornamelijk in de minder ontwikkelde landen richten we ons met Lifebuoy op kinderen om hen de basisprincipes van hygiëne te leren. Met name in de leeftijd 0 tot 5 werkt het immuunsysteem nog niet goed. Door hen Lifebuoy te leren gebruiken geven we hen een veiligere leefomgeving. De Nederlandse markt is natuurlijk anders – zo is kindersterfte hier in mindere mate een probleem –, maar het inzicht om kinderen een veilige omgeving te bieden is wel de inspiratie geweest om te zoeken naar een samenwerking zoals die uiteindelijk met de KNVB gesloten is. Daarmee kun je in een keer meer dan 1 miljoen mensen in Nederland een veilige manier bieden om te sporten. De bekendheid en grootte van de KNVB in combinatie met de breedte van ons portfolio en de kracht die we hebben om nieuwe producten in de markt te zetten vormde een logische fit.”
Hoe wordt binnen Unilever de keuze gemaakt welke merken worden ingezet in het KNVB-partnership?
“Unilever en de KNVB werken al jaren met elkaar samen, en elk jaar wordt er gekeken hoe we deze samenwerking het beste tot zijn recht kunnen laten komen. Met Calvé Pindakaas gaan we bijvoorbeeld ook komend jaar verder om de aandacht voor het vrouwenvoetbal te vergroten. Binnen de KNVB is het Fit-domein een nieuw domein waarin de bond samen met een aantal partners mensen stimuleert een gezond voedings- en beweegpatroon aan te nemen. Dat, in combinatie met het feit dat wij er zijn om de hygiëne van mensen te verbeteren, maakt Lifebuoy en de KNVB een logische combinatie.”
Lifebuoy bestaat al sinds 1885. Waarom nu de introductie op de Nederlandse markt?
“Als er geen corona was geweest, zouden we Lifebuoy minder snel in Nederland hebben geïntroduceerd. We hebben wereldwijd gekeken welke rol we in deze pandemie kunnen spelen. Ook in landen als België, Frankrijk en Duitsland hebben we nu Lifebuoy op de markt gebracht. Daar hebben we een vergelijkbaar pad bewandeld als in Nederland.”
“Lifebuoy is eind 19e eeuw ontwikkeld om mensen een betere hygiëne te bieden vanwege de cholera-epidemie die toen heerste. En later, tijdens de Spaanse griep in het begin van de vorig eeuw, was het moment dat Lifebuoy voor iedereen beschikbaar was om zo de hygiënische omstandigheden te verbeteren. Met Covid-19 zitten we nu midden in een pandemie. Overal worden mensen door de overheid gestimuleerd om vaak hun handen te wassen als een van de basisregels. Net als bij de vorige epidemieën vonden we dat we nu weer een belangrijke rol konden spelen, nu ook in Nederland. Het voordeel van Unilever is dat je vrij snel kunt inspringen op situaties. We zijn zo snel mogelijk gaan kijken hoe we Lifebuoy hier in ons portfolio konden opnemen.”
Alle zepen bevorderen de hygiëne. Wat maakt specifiek Lifebuoy zo geschikt?
“De Lifebuoy hygiënische handzeep met huidneutrale pH-formule ondersteunt de natuurlijke huidbalans, spoelt bacteriën weg voor een goede hygiëne en beschermt je huid tegen uitdroging.”
Merken met een duidelijke purpose zoals Lifebuoy groeien harder dan merken die dat niet hebben
Het Sustainable Living Plan is voor Unilever leidraad in zijn hele bedrijfsvoering. Hoe past Lifebuoy in die opdracht?
“Hygiëne is wereldwijd een heel belangrijk onderdeel van de personal care strategie van Unilever. Maar dan moet je vooral denken aan landen in Azië en Afrika.. Door ons Unilever Sustainable Living Plan hebben we inmiddels meer dan 1 miljard mensen geholpen bij het ontwikkelen van goede handhygiënegewoonten. In Europa zien we dat de merken met een duidelijke purpose zoals Lifebuoy harder groeien dan merken die dat niet hebben. Vorig jaar was ook de introductie van ons watermerk B Better, dat de consument bewust wil maken van de impact van plastic flesjes op het milieu en hen overtuigen van de voordelen van water. Dove heeft zijn ‘self-esteem’-programma waarbij we vrouwen helpen zelfvertrouwen te vinden. Merken met zo’n uitgesproken purpose zijn succesvoller dan merken die niet zo’n duidelijke missie hebben.”
Houden jullie rekening met negatieve reacties? Dat Unilever gebruik maakt van de coronacrisis voor eigen gewin?
“Je houdt altijd rekening met kritiek op wat je doet. Ik geloof er wel erg in dat we als Unilever door onze grootte meer dan een druppel op een gloeiende plaat kunnen zijn. Dat we echt verandering kunnen realiseren en het leven van veel mensen een beetje beter kunnen maken.”
Naast het meer bekend maken van Lifebuoy is ook gedragsverandering een belangrijk aspect in de campagne. Hoe gaan jullie dat realiseren?
“We zetten verschillende type media in voor Lifebuoy. Er is al een Out-of-Home abri-campagne geweest en we hebben diverse TV-commercials uitgezonden. Nu starten we met dit KNVB-partnership. Door constant en op verschillende manieren de boodschap te blijven herhalen dat wij de partner zijn in handhygiëne proberen we langzaam die boodschap in te laten dalen. In de tweede helft van het jaar gaan we de clubs ook van educatiemateriaal en informatie voorzien waarin het belang van handenwassen wordt benadrukt. Maar gedragsverandering realiseren is lastig en duurt lang. We zitten hier dan ook niet voor de korte termijn in. Dit biedt voor ons een enorme kans om niet alleen nu, maar ook in post-corona tijd een rol te spelen in de hygiëne van mensen. We hebben nu de aandacht op de handzeep, omdat mensen vooral thuis zijn. Als we straks weer meer buiten zijn en buiten sporten, gaat de aandacht meer naar handgels.”
Het overkoepelende thema is dat sport verbindt, emotioneel en fysiek
Bij voetbalverenigingen komen straks Lifebuoy-zeepdispensers te staan?
“Dat is ons streven. We gaan als pilot in juli/augustus bij drie clubs dispensers met hygiëne handgel neerzetten en kijken hoe dat werkt. Vervolgens is het ons doel om dit bij alle 2500 amateurclubs in Nederland te realiseren. Mogelijk dat we daar nog acties rondom gaan organiseren, zoals wie straks de schoonste van de 2500 clubs is.”
Een hele operatie om 2500 clubs van dienst te zijn?
“Je moet niet onderschatten hoe groot onze aanwezigheid nu al is bij bijvoorbeeld tankstations en dergelijke. We hebben dus enige ervaring in het kenbaar maken van onze producten buitenshuis. Maar als je voor alle sporters iets kunt betekenen moet je ook niet bang zijn om daarvoor te gaan. De pilot bij de drie clubs zal ons leren hoe we dit het beste kunnen gaan doen.”
Is nog overwogen om de samenwerking met de KNVB uit te stellen totdat er inderdaad weer meer mogelijk is qua sporten?
“Nee, we hebben bewust voor dit moment gekozen. We zijn komende periode bij verschillende KNVB-evenementen aanwezig. Een van de eerste evenementen – de WK-kwalificatiewedstrijd tussen Nederland en Letland, waar in het kader van Fieldlab 5.000 supporters bij aanwezig mochten zijn – was op 27 maart in de Johan Cruijff ArenA. Daar hebben we samples uitgedeeld. We hopen dat we straks bij de schoolvoetbalcompetities actief kunnen zijn. En er is in juni een EK met vier wedstrijden in Nederland waarbij nog activatiemomenten mogelijk zijn. Op die manier zijn er komende tijd verschillende momenten die we kunnen gebruiken en waarmee we straks een goede positie hebben als de sport weer open gaat en we meer dan 1,2 miljoen mensen bij amateurvoetbalverenigingen kunnen bereiken. We pakken op korte termijn de kansen om op lange termijn de vruchten te plukken.”
Wat gaan we van de samenwerking met de KNVB op de winkelvloer zien?
“Voor de campagnes op de winkelvloer kijken we naar alle grote retailpartijen. We zullen niet alleen met Albert Heijn werken omdat zij ook partner van de KNVB zijn. We willen de impact zo groot mogelijk maken, dus we zetten het retailbreed in. We zijn momenteel met drie retailers in gesprek hoe we rondom het EK iets kunnen organiseren. En 15 oktober is het Global Handwashing Day. In 2020 hebben we op die dag de campagne afgetrapt. Ook dit jaar zullen we van dat moment gebruik gaan maken. We zitten met alle retailers om de tafel hoe we die dag kunnen claimen.”
Lifebuoy werkt wereldwijd samen met Unicef, Save the Children, Oxfam. Worden zij in Nederland betrokken bij deze introductie?
“De samenwerking met ngo’s die we internationaal hebben zullen we naar verwachting niet in Nederland gaan gebruiken. Die noodzaak is in Nederland minder aanwezig.”
Unilever heeft zich in Nederland enige tijd teruggetrokken uit sportsponsoring, maar is nu weer terug met de KNVB en Team Jumbo-Visma samenwerking. Waarom die terugkeer?
“Sport speelt een steeds belangrijkere rol in ons leven. Daarom is het voor Unilever relevant om ook daar aanwezig te zijn. Of het nu met B-Better en Team Jumbo-Visma, Lifebuoy en de KNVB of Unox en schaatsen is; het relevant zijn door de associatie met sport is in al die partnerships vergelijkbaar. Het overkoepelende thema is dat sport verbindt, emotioneel en fysiek.”