Jolanda Jansen: "Een rollercoaster van emoties"

Jolanda Jansen is algemeen directeur Ahoy en woordvoerder van de Alliantie van Evenementenbouwers. Afgelopen 1,5 jaar waren er voor Jansen en Ahoy zowel dieptepunten als enorm mooie momenten. Op 23 november is Jansen een van de keynotes op het Sponsorreport Jaarcongres.

Hoe heb jij afgelopen 1,5 jaar beleefd?
Jansen: “Het was voor iedereen erg zwaar. Niet alleen voor de collega’s in Ahoy, maar voor iedereen in de branche. Het was ontzettend intensief. Een rollercoaster van emoties: hoop, helaas vaker teleurstellingen en toch steeds weer veerkracht tonen. Het was het continu verplaatsen van shows, annuleringen, alternatieve vormen zoeken. De reorganisatie in 2020 is dan het dieptepunt omdat je noodgedwongen afscheid moet nemen van een groot aantal collega’s. Je hoopt dat je vanaf dat moment weer kunt opbouwen. Het bittere is dat dat inmiddels alweer een jaar geleden is en dat het sindsdien nog steeds een half stapje voorruit en dan weer drie stappen achteruit is. Pas na de persconferentie van 14 september konden we weer echt bouwen. Tegelijkertijd was het leerzaam, want het was enorm confronterend. Je krijgt een klap en staat steeds weer op.”

Wat raakt je dan het meest?

“We werken in een creatieve sector, maar het is ook een wereld van grote en kleine ondernemers: organisatoren, technici, decorbouwers, artiesten, bureaus, toeleveranciers, locaties. De Nederlandse evenementenbranche is internationaal een heel vooraanstaande branche. Dat zag je ook weer bij de Dutch Grand Prix. Hoe zo’n evenement is neergezet zorgt voor waardering in de hele wereld. Het kan toch niet zo zijn dat deze crisis er voor zorgt dat we die positie verliezen. Je ziet nu al dat vakmensen en daarmee kennis uit de sector verdwijnen. Dat is echt een groot gevaar.”

Als woordvoerder van de Alliantie van Evenementenbouwers leek het soms dat je twee full-time banen had.

“We zijn daar met alle partijen uit de festival- en evenementensector afgelopen periode erg druk mee geweest. Maar zeker op de momenten dat er weer een persconferentie in aantocht is waar mogelijk nieuwe maatregelen of versoepelingen worden aangekondigd vergt dat veel tijd. Dan zijn er allerlei overleggen met de partijen en koepels uit de sector en met de ambtenaren en de verantwoordelijke ministers. Iedereen is vanzelfsprekend heel betrokken en wil weten hoe de stand van zaken is. Die wil je allemaal te woord staan.”

Er is geen venue op dit moment die zo veelzijdig is als Ahoy

Jolanda Jansen, Ahoy

Na de persconferentie van 14 september lijkt het erop dat het nu eindelijk de goede kant opgaat.
“Het breder toepassen van coronatoegangsbewijzen, zoals bijvoorbeeld in de horeca, bij evenementen, sportwedstrijden en in de kunst- en cultuursector is een ingewikkelde maatschappelijke discussie. Tegen de overheid hebben we gezegd dat het hier alleen maar om een tijdelijke maatregel kan gaan. Je moet als maatschappij wel de vinger aan de pols houden en zorgen dat het niet een blijvend iets wordt. We snappen dat je als overheid zegt dat dit bij grootschalige evenementen met veel mensen nog voor beperkte tijd nodig zal zijn. Ik heb wel het gevoel dat we op veel fronten de nuchterheid verloren zijn. Laten we het weer over het doel, het nut en de noodzaak hebben. In de discussies is de nuance wel vaak zoek.”

Je moet in ieder geval blij zijn dat het Eurovisie Songfestival dit jaar is doorgegaan, met publiek.

“Dat was fantastisch. Dat het Songfestival doorging was zo belangrijk voor Ahoy. Wielrenners hebben het vaak over de moraal, maar dit was ook enorm belangrijk voor de moraal van al onze collega’s. Dat je weer met mensen je energie kon steken in een live-evenement. Het was fantastisch voor Rotterdam en Nederland, dat daarmee op de kaart werd gezet. Een onbedoeld bijeffect was dat het Songfestival er aan heeft bijgedragen dat mensen in de sector werkzaam bleven of daar wilden gaan werken. Het was een soort arbeidscommunicatiecampagne. Dat had niemand kunnen bedenken.”

Waar staat Ahoy op dit moment?

“Er kunnen gelukkig weer evenementen plaatsvinden. We zullen moeten leren leven met het virus. De kalender voor dit najaar is op zich al prima en we kijken met veel vertrouwen naar 2022. Dat ziet er gewoon erg goed uit. Maar de kalender zegt uiteindelijk niet zoveel als dingen niet mogelijk zijn. We zullen ons nog meer op eigen evenementen en zakelijke congressen richten. Met het RACC (Rotterdam Ahoy Convention Centre) en RTM Stage heeft Ahoy zijn oppervlak en functionaliteit flink vergroot en kunnen we een hele nieuwe markt succesvol aanboren. Er is geen venue op dit moment die zo veelzijdig is als Ahoy. Samen met het congresbureau van Rotterdam Partners zijn we bezig om weer grootschalige congressen met duizenden bezoekers naar de stad te halen. Dat is goed voor de lokale economie. Maar dan heb je het over congressen die in 2024/25 plaatsvinden. We zijn klaar voor de volgende decennia, samen met Rotterdam, dat ook erg in de lift zit. In onze next steps werken we met veel eigen content en evenementen. En wat alleen maar belangrijker wordt in onze sector zijn de innovaties in de duurzaamheid van het gebouw. We worden helemaal toekomstbestendig via de zonnepanelen, kilometers led verlichting, luchtinstallaties en verwarming- en verkoelingsinstallaties etc. We hebben dat in de nieuwbouw al op allerlei manieren toegepast. En behalve bij het gebouw heb je het dan ook over vaker hergebruiken van materialen, het gebruik van plastic bekers, de logistiek, bezoekersstromen etc..”

Wat is je belangrijkste learning van afgelopen 1,5 jaar?

“Afgelopen periode heeft geleerd dat online veel dingen handig en efficiënt zijn, maar uiteindelijk krijgen we de bevestiging dat live een unieke meerwaarde geeft. De gezamenlijke emotie bij een concert of sportevenement of de ontmoeting met collega’s in de pauzes en na afloop van een congres of evenement blijven zo waardevol. Het is de bevestiging van het belang van onze branche, zowel maatschappelijk als zakelijk.”

Jolanda Jansen is een van de keynotes op het Sponsorreport Jaarcongres op 23 november in Ahoy, waar zij wordt geïnterviewd door Jan Paul de Wildt (Kumpany). Meer informatie en inschrijven kan hier.
Dit interview is een verkorte versie van het interview dat met Jolanda Jansen is gepubliceerd in het oktober nummer van Sponsorreport.