Lars Smit (Buckaroo): "Het optimaliseren van het subscriptionmodel draagt bij aan de ambities van BEAT"

Payment Service Provider Buckaroo stapt in als sponsor van het Vlaams-Nederlandse BEAT Cycling. Binnen de sponsorovereenkomst gaat Buckaroo het wielerteam ondersteunen in haar sportieve ambities én actief bijstaan in de ontwikkeling van haar businessmodel door kennis te delen over subscriptionmodellen, payments en e-commerce. Het is de eerste keer dat Buckaroo zich via een sponsorovereenkomst bindt aan een grote sportorganisatie. Lars Smit, Head of Marketing bij Buckaroo: “Het optimaliseren van het subscriptionmodel kan bijdragen aan de ambities van BEAT.”

Waarom is dit het goede moment voor Buckaroo om in sponsoring te stappen?
Mensen kennen Buckaroo waarschijnlijk vooral van afschriften bij webshops en dergelijke. De afgelopen jaren zijn we bezig geweest met een andere positionering. We zijn veel actiever geworden in subscriptionmodellen. Daar willen we meer activatie omheen doen, ook omdat het een uitdagende en drukke markt is. De markt waarin we actief zijn is een groeimarkt. Wij hebben onlangs het Nederlandse Sisow overgenomen, maar Buckaroo is zelf inmiddels verkocht aan het Franse investeringsfonds Keensight Capital. Die deal moet in het eerste kwartaal van 2022 doorgang vinden en ligt ter goedkeuring bij de toezichthouder. Nu ligt onze focus op Nederland en België, maar je weet niet wat de plannen van de nieuwe eigenaar zijn. BEAT Cycling en Buckaroo waren al langer in gesprek en eigenlijk hadden we deze samenwerking vorig jaar al willen starten. Omdat het bedrijf in de etalage stond is dat vertraagd, maar nu gaat het in de versnelling.”

Waarom juist BEAT Cycling?
“Wij denken dat we via de samenwerking meerwaarde kunnen bieden voor beide partijen op het gebied van nieuwe community-, e-commerce- en subscriptionmodellen. Daar zetten zowel BEAT Cycling als Buckaroo erg sterk op in. BEAT is bovendien net als wij met name actief in Nederland en België. Daar komen hun renners vandaan en rijden ze hun wedstrijden. Dat is belangrijk voor het vergroten van onze naamsbekendheid. BEAT heeft ook een interessant netwerk van zakelijke partners. We gaan kijken hoe we met hen kunnen samenwerken en activaties doen.”
“BEAT en Buckaroo zitten in een zelfde fase wat betreft groei. BEAT heeft de sportieve ambities om naar een hoger Pro Team-niveau binnen het wielrennen te gaan. Buckaroo is ook bezig met uitbreiden. Daarin kunnen we elkaar ondersteunen. Het optimaliseren van het subscriptionmodel en daarmee het aantrekken van de juiste partners en financiële middelen kan bijdragen aan de ambities.”

Het community- en subscriptionmodel van BEAT is vernieuwend binnen de sportwereld en kan een voorbeeld zijn voor veel organisaties

Lars Smit, Buckaroo

Wat gaan we komend jaar zien van de samenwerking?
“We gaan al onze klanten en partners benaderen om lid te worden van de businessclub van BEAT. Dan heb je het over een stuk loyaliteit. Daarnaast gaan we met BEAT deze case in de loop van het jaar publiceren voor alle sportbonden in België en Nederland. Het community- en subscriptionmodel van BEAT is vernieuwend binnen de sportwereld en kan een voorbeeld zijn voor veel organisaties.”

De samenwerking is voor meerdere jaren?
“Om dit succesvol te doen heb je een langetermijn nodig van samenwerken. We gaan per kwartaal de activiteiten plannen en kijken wat het rendement is. Wij hebben nu natuurlijk ons budget en misschien moet dat meegroeien."

Welke invloed heeft corona gehad op het besluit om te gaan samenwerken?
“Vorig jaar ging een groot deel van de wedstrijden niet door. Dat is vanzelfsprekend ter sprake gekomen. Maar het was uiteindelijk niet doorslaggevend voor het wel of niet aangaan van de samenwerking.”

Hoe gaat het kennisdelen met de sportorganisaties eruit zien?
“De komende periode gaan we eerst BEAT zo goed mogelijk ondersteunen om hun activiteiten te optimaliseren. Als dat gereed is, goed functioneert en de nodige resultaten laat zien zullen we content gedreven events gaan opzetten voor andere organisaties. Er zijn in Nederland en België ongeveer 2500 bedrijven die e-commerce gedreven zijn en die voor ons interessant zijn. We hebben al veel contacten, maar we proberen ook nieuwe partijen te enthousiasmeren voor dit verhaal met BEAT. Daaronder vallen ook alle sportbonden die leden hebben. Daar willen we gericht activiteiten op gaan ontplooien. Er zijn overigens geen plannen om ons sponsoring op dat gebied uit te breiden.”

Wanneer is het partnership voor jullie geslaagd?
“Voor de korte termijn is dat wanneer we het model van BEAT kunnen optimaliseren. Het is geslaagd als BEAT kan groeien in zijn community-leden en wij kunnen groeien in het aantal subscriptiongedreven partijen. En als derde wanneer we in België, waar we vorig jaar begonnen zijn, meer publiciteit krijgen via BEAT en onze naam daar meer bekend wordt. Ik hoop dat Buckaroo meer gezien gaat worden als dé partij voor dit soort oplossingen. We kijken er naar uit om een bijdrage te leveren om de sport nóg toegankelijker te maken voor wielerliefhebbers in België en Nederland en voor onze eigen klanten en relaties."