Al jaren laat het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (KNKV) zien dat het oog heeft voor innovatieve ontwikkelingen in de sport. Dat vertaalt zich onder andere in langlopende, succesvolle samenwerkingen met bedrijven. Afgelopen maanden heeft het KNKV opnieuw verschillende partnerships kunnen verlengen, zoals met ERIMA, Herzog Medical, Nea International (Push Sports braces) en in een eerder stadium al met Mizuno en Simpel. Bovendien is een samenwerking aangegaan met webshop Korfbalshop.nl (Passa Sports) en met Eyecons voor de uitzendingen van de Korfbal League.
Foto: Marco Spelten, Actiefotografie
Henry van Meerten, algemeen directeur van het KNKV, is vanzelfsprekend blij dat het verbond, juist in deze periode, opnieuw een aantal sponsorovereenkomsten heeft kunnen verlengen en afsluiten. “Zeker in deze tijd is het erg fijn dat deze partners vertrouwen in ons uitspreken via deze verlengingen en nieuwe contracten. Ik denk dat aantoonbaar is dat wij heel goed bij onze bestaande partners passen, dat we over en weer tevreden zijn en vertrouwen hebben in een verdere of nieuwe samenwerking.”
Het KNKV heeft altijd ingezet op innovatie in de samenwerking met de partners, of het nu gaat om preventie, kleding of productinnovatie. Een voorbeeld daarvan is de samenwerking met ERIMA, dat al sinds 2003 partner is van het verbond. ERIMA verzorgt ook de komende vier jaar de kleding van de nationale selecties en scheidsrechters voor het KNKV. Maar de samenwerking gaat verder. Onlangs introduceerde de teamsportspecialist met de ERIMA Equal Pro een speciale voor indoor én outdoor korfbal ontwikkelde bal. Met TeamNL Korfbal-speelsters Barbara Brouwer en Celeste Split heeft ERIMA bovendien twee trotse ambassadeurs. “De samenwerking met het verbond is in de loop van de tijd steeds verder uitgebreid”, aldus Arian Verrijt, managing director van ERIMA. “Technologisch ontwikkelen we veel en dat zorgt er voor dat wij voor het KNKV een ideale partner zijn. Innovatie staat bij ons hoog in het vaandel. Dat zie je aan de nieuwe bal, maar het grote voordeel voor de korfbalsport is ook dat wij als merk onze collectie afstemmen op de gemengde teams. Wij maken voor mannen en vrouwen dezelfde kleding op maat. Dat maakt de uitstraling van de sport veel groter. Onze slogan ‘Get together and win’ past perfect bij de ambities van beide partijen.”
Als oer-Hollands merk is het voor ons logisch dat wij ons verbinden aan een innovatieve en verbindende sport als korfbal
Het Korfbalverbond heeft onlangs de partnerships met Herzog Medical en Nea International (Push Sports braces) verlengd. Korfbal is een dynamische en daarmee blessuregevoelige sport. Daarom zijn partnerships met bedrijven die producten ontwikkelen die blessures kunnen voorkomen of herstellen belangrijk. Met de producent van compressiekousen Herzog Medical wordt sinds 2018 samengewerkt. “Wij zijn blij om de samenwerking met het KNKV de komende twee jaar te continueren en opnieuw een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan het herstel- en prestatievermogen van de selecties van TeamNL Korfbal en Talent TeamNL Korfbal. Wij hebben gemerkt dat de korfballers onze compressiekousen intensief gebruiken om veel voorkomende blessures tegen te gaan”, aldus Harald Herzog, directeur van Herzog Medical.
Het KNKV werkt de komende twee jaar ook weer samen met Nea International. Het Nederlandse bedrijf levert al sinds 2007 gewrichts- en spierondersteunende braces (Push Braces en Push Sports Braces) aan de nationale selecties. Nea International verlengde onlangs ook het contract met NOC*NSF. Ook hier is innovatie van producten een belangrijk aspect van de samenwerking.
“Wij werken bij voorkeur binnen de zogenaamde gouden driehoek van sport, kennisinstellingen en bedrijfsleven”, vertelt Rob Müller, directeur van Nea International. “In de samenwerking met het KNKV en zijn medische staf ontmoet Push de aanwezige sportgeneeskundige kennis en verkrijgen we terugkoppeling van onze nationale toppers. De feedback die wij ontvangen helpt ons in het optimaliseren van onze producten. Waar kansen gezien worden, pogen we tot innovaties te komen. Het effect is winst in het adequaat beschermen tegen sportblessures of de route naar herstel, binnen zowel de topsport als de breedtesport.”
Ook de partnerships met Mizuno en Simpel.nl werden in 2020 verlengd. Met Simpel.nl, partner sinds 2016, werd een nieuw eenjarig contract afgesloten. Onder de noemer ‘Simpel is fan van korfbal’ wordt jeugdkorfbal ondersteund, worden maatschappelijke initiateven geïnitieerd, worden vrijwilligers en supporters in het zonnetje gezet en worden de voor de sport typerend ‘korfbalfamilies’ geëerd. Ook de samenwerking met internationals Jet Hendriks en Mick Snel werd uitgebreid. Jasper de Rooij, CEO Simpel.nl: “Simpel.nl innoveert in het voordeel van consumenten, wij vinden het belangrijk om mensen met elkaar te verbinden. Daarnaast is Simpel.nl gepassioneerd van sport. Als oer-Hollands merk is het daarom voor ons heel logisch dat wij ons verbinden aan een innovatieve en verbindende sport als korfbal.”
De samenwerking met Mizuno, KNKV-partner sinds 2015, werd met twee jaar verlengd. Mizuno voorziet opnieuw de spelers en staf van TeamNL Korfbal, Talent TeamNL Korfbal (U21), U19 en U17 van indoor- (en running)schoenen. Een uitbreiding van de samenwerking is dat ook de Korfbal Leaguescheidsrechters de komende twee seizoenen Mizuno dragen.
De livestreams van de Korfbal League dienen als lichtend voorbeeld voor alle professionele sporten in Nederland
Via twee nieuwe samenwerkingen met Korfbalshop.nl en Eyecons heeft het KNKV een volgende stap gezet in het aanbod voor korfbalfans. Met ingang van 1 februari is Korfbalshop.nl de nieuwe officiële webshop van het KNKV. Het KNKV en moederbedrijf Passa Sports tekenden daarvoor een overeenkomst die beide partijen voor vier jaar aan elkaar verbindt. Passa Sports, eind 2020 ontstaan uit een fusie tussen SportShopsDirect en Total Sports Trading, is de grootste online sportspecialist van de Benelux en telt circa twintig gespecialiseerde online sportshops. Van Meerten: “Met deze samenwerking met Korfbalshop.nl zetten we als KNKV opnieuw een mooie stap. De webshop is gelanceerd en de eerste kleding van de scheidsrechters en TeamNL Korfbal wordt van de nieuwe huisstijl voorzien. Dit zijn nu de eerste stappen in een mooie bundeling van krachten, waarvan beide partijen veel plezier gaan hebben.”
Nieuw dit seizoen is dat alle Korfbal League-duels live te zien via een online korfbalplatform dat is opgezet door het KNKV in samenwerking met Eyecons. Eyecons, een dochteronderneming van sportproducent Southfields en sportmarketingbureau House of Sports, beheert momenteel een aantal online platformen voor onder andere live voetbal (Tweede Divisie), live hockey (Hoofdklasse dames en heren) en live honkbal (Hoofdklasse). Met de samenwerking kunnen korfbalfans de best bezochte zaalcompetitie van Nederland live volgen op Eyecons.com en voor het nieuws etc. gaan ze naar Korfbal.nl, het platform voor korfbalfans.
Afgelopen jaren werden al vaker op kwalitatief hoogwaardige wijze korfbalwedstrijden gestreamd. De goede samenwerking tussen de livestreamcrews van de verschillende Korfbal Leagueverenigingen en het KNKV heeft gezorgd voor steeds meer zichtbaarheid, uniformiteit en kwaliteit. De gezamenlijke samenwerking met Eyecons en de bijbehorende toetreding tot een coöperatieve vereniging is hier een belangrijke volgende stap in. De samenwerking met Eyecons overtreft tot dusver de verwachtingen, zoals blijkt uit de resultaten van de eerste seizoenshelft. De dertig Korfbal Leaguewedstrijden uit de eerste vijf speelronden zijn samen goed voor zes miljoen kijkminuten. Inmiddels hebben al meer dan 20.000 korfbalfans zich – eenmalig en kosteloos – geregistreerd voor het Eyecons-platform van de twaalf Korfbal Leagueclubs en het KNKV.
Karl Breukink, managing director Eyecons, is enthousiast: “Met Eyecons hebben we een videoplatform ontwikkeld speciaal om sportcompetities te helpen om zichtbaar te worden. De Korfbal League is de vierde competitie die gebruik is gaan maken van het Eyecons-platform. De livestreams van de Korfbal League zijn al dermate professioneel, dat ze wat ons betreft als lichtend voorbeeld dienen voor alle professionele sporten in Nederland en een mooie aanvulling vormen binnen het Eyecons-platform. Met meer dan 20.000 geregistreerde gebruikers en de recente kijkcijfers mag de korfbalcommunity trots zijn.”
Foto: Erwin Bartman
Voor de onderlinge verbinding past Rotterdam Ahoy beter dan de Ziggo Dome
Het succes van de livestreams geeft natuurlijk extra mogelijkheden voor partners, zowel wat betreft zichtbaarheid als de data die de uitzendingen opleveren. Van Meerten: “Als je kijkt naar de inmiddels honderdduizenden views die we hebben, vertegenwoordigt dat een enorme waarde. Dat kan voor partijen interessant zijn om zich daar aan te koppelen. Voor ons is wel van belang dat we altijd goed kijken naar wat past bij het korfbal-dna. Zodat de merken die je er aan kunt hangen ook bijdragen aan onze sport. Het is niet meer als vroeger dat je in kon stappen met geld in ruil voor je logo. We hebben het over de kernwaarden van korfbal en wat het profiel van de gemiddelde korfballer is. Dat zie je ook in de samenwerking die we met RCN Vakantieparken hebben opgezet, waar we op de parken korfbal terug laten komen. Dan kun je iets voor elkaar betekenen. Belangrijk naar de toekomst is dat we strakker naar de match tussen partijen kijken dan in het verleden.”
Een match die helaas niet verliep zoals vooraf gehoopt was met Cashback World als naamgever van de Korfbal League. Volgens Van Meerten door verschillende oorzaken. “Het heeft te maken met het onbekend zijn met dergelijke loyaliteitsprogramma’s binnen onze sport. Die zijn veelal gerelateerd aan clubs. Daarnaast waren er bij beide partijen onvoldoende inspanningen om het echt goed van de grond te krijgen. Dan moet je na twee jaar samenwerken reëel zijn en concluderen dat het niet heeft gebracht wat je er beiden van had verwacht. Het is jammer dat je de ambities die je had niet hebt kunnen realiseren.” Het Korfbalverbond staat open voor een nieuwe naamgever voor de Korfbal League en heeft er met de bezoekers- en kijkcijfers en media-aandacht van de afgelopen seizoenen vertrouwen in dat deze er volgend seizoen is.
Een extra impuls moest ook komen uit de verplaatsing van de Korfbal Leaguefinale, het jaarlijkse hoogtepunt voor de korfbalwereld, naar de Ziggo Dome, na dertig jaar Rotterdam Ahoy. Na vier edities in de Ziggo Dome maakte het KNKV in april 2019 bekend dat de Korfbal League finale voor de komende edities – vanaf de aanstaande finale in april tot en met 2026 – terugkeert naar Rotterdam Ahoy. “We zijn naar de Ziggo Dome gegaan omdat we het evenement, ook in de uitstraling naar buiten, wat meer in een entertainmentomgeving wilde brengen”, aldus Van Meerten. “De Ziggo Dome was daar erg geschikt voor. Maar de finale is ook altijd een evenement dat voor veel verbinding zorgt onder korfbalfans. Voor die onderlinge verbinding past Ahoy beter dan de Ziggo Dome omdat daar meer ontmoetingsmogelijkheden zijn. Dat vonden wij zo belangrijk dat we terug gaan naar Rotterdam. Met de ervaringen die we in de Ziggo Dome hebben opgedaan. Dus het event gaat wel een volgende fase in.”
De Korfbal Leaguefinale wordt zaterdag 17 april gespeeld. De seizoensontknoping vindt dit jaar zonder publiek plaats. Daarom hebben het KNKV, Rotterdam Topsport en Rotterdam Ahoy voor de RTM Stage, de nieuwe state of the art concert- en theatervenue van Ahoy, gekozen. “Gezien de situatie is de primeur van een sportevenement in de RTM Stage heel toepasselijk. En mocht er straks toch publiek welkom zijn, dan kunnen we snel opschalen”, zegt Van Meerten. “Deze Korfbal Leaguefinale in een aangepaste omgeving is een mooi zichtbaar begin van de hernieuwde samenwerking met Ahoy. De Korfbal Leaguefinale laat elk hart sneller kloppen en we zijn erg blij met deze ontwikkelingen. En we zijn trots dat we als KNKV ook weer de eerste sport zijn die een evenement in de nieuwe zaal organiseert!”
Foto: Anne van Vegchel