GoodFellows bundelt bureaus in live-ervaring

Met GoodFellows bundelen TIG Sports, Kumpany, BetterMatter, Crewfood en Eventmakers hun krachten in een bureaunetwerk dat koploper wil zijn in één gedeelde specialiteit: live-ervaring en alle daaraan verbonden marketingcommunicatie en diensten. Niels Markensteijn, Norbert Chevalier (beiden partner bij TIG Sports) en Jan Paul de Wildt (eigenaar van Kumpany) zijn de initiatiefnemers achter het gelanceerde collectief. "Voor het evenementen- en sponsoringlandschap is het goed dat initiatieven als GoodFellows worden gelanceerd."

“We speelden al langer met de gedachte van het opzetten van een sterke netwerkorganisatie van bureaus”, vertelt Niels Markensteijn. “ Een structurele samenwerking met Kumpany stond al lang op ons verlanglijstje omdat we zagen dat we heel complementair aan elkaar zijn. Bovendien kennen we elkaar al een lange tijd persoonlijk en weet je dat het onderling klikt. Daarom zijn we naar Jan Paul gestapt en hem het idee van GoodFellows voorgelegd.”
“Ik was meteen enthousiast”, reageert Jan Paul de Wildt, eigenaar van Kumpany, “maar door de situatie vanwege corona was het op dat moment vooral eerst die periode doorkomen. Vorig jaar hebben we de draad weer opgepakt en zaten we snel weer op hetzelfde spoor.”

Voor TIG Sports is een samenwerking met bureaus die actief zijn op de evenementenmarkt niet vreemd. Zo werkt men al samen met onder andere Crewfood, dé crewcateraar voor event- en festivalorganisaties, en met EventMakers, het landelijke platform voor vrijwilligers in sportevenementen. “De samenwerking, die we met Kumpany en videobureau BetterMatter aangaan ligt in het verlengde wat we al deden”, zegt Markensteijn, “maar doordat we het nu in de vorm gieten van een concrete organisatie inclusief een aandelenruil van de drie partners is dit wel een substantiële stap in een verdere ontwikkeling. We hebben nu met GoodFellows een naam en organisatie boven de bureaus gehangen waardoor het zichtbaarder is dat we samenwerken.”

Voor het evenementen- en sponsoringlandschap is het goed dat initiatieven als GoodFellows worden gelanceerd

Norbert Chevalier

Geloof

Voor Jan Paul de Wildt kwam de vraag van TIG Sports op het juiste moment. “Voor mij zijn er twee zaken die de doorslag geven om hier in te stappen. Ik heb een sterk geloof in het idee achter GoodFellows en in het segment van live-ervaring waar we met elkaar actief in zijn. Kumpany staat er als merkactivatiebureau sterk voor. We hebben een duidelijke positionering en goede positie in de markt. Ik ben mij al een tijd bewust dat, als we nog verder willen groeien met Kumpany, we krachten moeten gaan bundelen. We staan alle drie op het punt dat we met onze ondernemersmentaliteit nieuwe dingen willen en ook kunnen initiëren.”

De Wildt ziet veel voordelen van GoodFellows door het complementaire van de bureaus, waardoor ze elkaar echt kunnen versterken. “Dan heb je het over de creativiteit en de merkactivatie van Kumpany, naast de organisatiekennis rondom het opzetten van evenementen, de logistieke kracht en het netwerk in de sportwereld en overheden bij TIG Sports, waardoor er een enorme kennis op het gebied van bid-procedures is. Wij kunnen bij Kumpany voor een merk heel goed de doorvertaling maken naar een groot festival of evenement en hoe je daar dat merk vervolgens activeert. Maar als er dan een vervolgvraag van de klant komt om diensten op aanpalende terreinen of de organisatie van grote eigen evenementen, hebben wij soms te weinig bagage in huis om dat aan te bieden. Die kennis kunnen we nu makkelijker uit de bureaus in het netwerk halen.”
“Allemaal bureaus die specialist zijn op het gebied van live-events en live-ervaring”, benadrukt Chevalier, “Dat is iets waar wij allen in geloven. In een wereld die steeds digitaler wordt zie je dat live een tegenreactie biedt. Corona heeft dat alleen maar versterkt.”

Er wordt veel meer specialistische kennis en expertise op veel meer terreinen gevraagd. Dat kunnen we bieden met GoodFellows

Niels Markensteijn

Evenementenlandschap

Met de oprichting van GoodFellows wil het driemanschap inspelen op de veranderingen die men ziet in de Nederlandse evenementenwereld. Die zijn er zowel vanuit de opdrachtgevers, bij de uitvoering van de evenementen als in de regelgeving.
De Wildt: “Iedereen is na corona tot de conclusie gekomen dat de laatste stap naar elkaar echt ontmoeten ‘priceless’ is. Je ziet dat door allerlei technologische ontwikkelingen de grens tussen live en digitaal steeds meer vervaagt, maar de basis is het live-evenement in de breedste zin van het woord.”
“Daarbij is binnen de sector een professionaliseringsslag gaande”, zegt Markensteijn. “Overheden stellen steeds meer eisen aan events en het proces van vergunningaanvragen voor gebruik van openbare ruimten is complex. Denk hierbij aan veiligheid, maar ook mobiliteit. Het is niet meer als twintig jaar geleden dat je overal een tribune en een podium kon neerzetten. De voorbereidingen voor een evenement beginnen al snel 1,5 jaar van te voren. Wat er van je gevraagd wordt vraagt echt veel meer specialistische kennis en expertise op veel meer terreinen. Dat kunnen we bieden met GoodFellows.”

“Waarbij het goed is om te zeggen dat er geen sprake is van verplichte winkelnering bij de aangesloten bureaus”, zegt Chevalier. “Ook met bureaus die geen deel uitmaken van het netwerk maar wel een bepaalde kwaliteit bieden die wij nodig hebben, zoeken we de samenwerking op.”
“Corporates kijken steeds meer naar welk bureau op welk specialisme het beste is”, vult De Wildt aan. “Zij voelen zich niet comfortabel met gedwongen winkelnering. De belangrijkste oorzaak dat dit soort netwerkorganisaties mislukken is wanneer je verplicht bent om bij elkaar af te nemen en alles op één hoop wordt gegooid. Daardoor verlies je de scherpte en de focus bij de verschillende onderdelen. Dat gaat hier niet gebeuren.”

We geloven in onze individuele labels en merken, in de mensen die daar zitten en de ondernemersgeest waarmee de bureaus gerund worden

Jan Paul de Wildt

Groei

GoodFellows gaat geen zware bureauorganisatie worden met veel overhead. Ook is het niet de bedoeling dat labels worden samengevoegd tot één merk. Pitches zullen over het algemeen ook niet als GoodFellows worden ingegaan, maar met de individuele labels. Desalniettemin zijn de groeiplannen van GoodFellows ambitieus. “We kunnen groeien omdat we een interessantere partij worden voor andersoortige opdrachtgevers en voor grotere opdrachten”, denkt Markensteijn. “We achten hiermee de kans groter om bij pitches in andere segmenten aan te schuiven. Ook is er groei mogelijk omdat we in nieuwe domeinen actief zullen zijn, bijvoorbeeld buiten sport. En als er internationale mogelijkheden zijn, zullen we daar zeker niet bij voorbaat nee tegen zeggen, hoewel de focus vooralsnog Nederland blijft. We zijn niet tegen internationaal werken, maar ik denk dat als we daar nu de ambitie op leggen we een stap te snel gaan.”

“We zullen per pitch bekijken hoe we die het beste kunnen ingaan”, aldus De Wildt. “Natuurlijk zullen we opdrachtgevers laten weten welke capaciteiten we kunnen bieden vanuit het netwerk, maar ieder label moet op zijn eigen merites beoordeeld worden. Waarbij het netwerk wel kansen gaat bieden om goed te presteren bij pitches en om aan tafel te komen. De GoodFellows-bureaus staan hiermee goed voorgesorteerd. Maar ze zullen het steeds zelf moeten bewijzen. We geloven in onze individuele labels en merken, in de mensen die daar zitten en de ondernemersgeest waarmee de bureaus gerund worden. Jasper Admiraal (managing director/partner) blijft daarom bewust als ondernemer aan het roer bij Kumpany.”

We willen dit eerste jaar heel veel energie steken in de interne binding, de huidige mensen meekrijgen in dit verhaal

Niels Markensteijn

Toekomst

De verschillende GoodFellows-bureaus zijn mede-organisator van of nauw betrokken bij internationale evenementen als het KLM Open (golf), EK’s en WK’s, de Dutch Grand Prix en concepten als Huis van Oranje en Olympic Festival. Ze ontwikkelen merkactivaties voor klanten als NS, VodafoneZiggo, Nespresso, HBOMax en Holland Casino. En ze leveren diensten voor evenementen als het ABN AMRO Open, de Zwarte Cross en het Eurovisie Songfestival. Het eerste evenement waar Kumpany en TIG Sports gaan samenwerken is de World Gymnaestrada Amsterdam 2023..
“Het zal voor ons ook nog wel zoeken zijn hoe dit in de praktijk gaat werken”, denkt Markensteijn. “We hebben niet alles al vastgepind. Dit is in ieder geval geen eindpunt, maar een tussenfase waarbij we de komende periode nog meer partijen aan het netwerk willen verbinden.”
“Waarbij we altijd heel weloverwogen onze keuzes zullen maken”, voegt Chevalier toe. “Het is geen must om per se snel uit te breiden. GoodFellows is wel ambitieus. We gaan op zoek naar kwalitatieve uitbreiding van ons netwerk met ondernemende partijen die bewezen meerwaarde hebben en die een logische aanvulling vormen op de bestaande diensten van GoodFellows.”

GoodFellows moet komende jaren als merk gebouwd worden, maar dat zal vooral geleidelijk gaan. Daarbij zal ongetwijfeld wat spanning ontstaan tussen de GoodFellows-positionering en die van de individuele labels. “De basis is dat we alle drie een heel goed gevoel hebben over deze samenwerking. Dat zit in het idee waar je naar toe wilt en de manier waarop je daar wilt komen”, aldus Markensteijn. “De grootste uitdaging is waarschijnlijk dat je aan de verschillende labels de meerwaarde van GoodFellows moet laten zien. Ook de medewerkers moeten hier in geloven. We willen dit eerste jaar heel veel energie steken in de interne binding, de huidige mensen meekrijgen in dit verhaal. Mensen moeten elkaar gaan vinden. Het is onze taak om dat verhaal goed te vertellen en iedereen hier enthousiast voor krijgen. Voelt iedereen zich straks onderdeel van het netwerk? Als dat lukt hebben we een goede stap gezet.”

“Voor het evenementen- en sponsoringlandschap is het goed dat initiatieven als GoodFellows worden gelanceerd”, besluit Chevalier. “Bureaus die zichzelf hebben bewezen in het veld van live-ervaring bundelen hun krachten en kunnen zo een nog sterkere propositie aanbieden aan bonden, sponsoren, rechtenhouders en merken.”

Wie zijn GoodFellows?

TIG Sports Internationale sportevenementen
TIG Sports is sinds 2004 gespecialiseerd in het creëren, vernieuwen en organiseren van grootschalige internationale sportevenementen. Inmiddels is TIG Sports een multi-sportbedrijf en actief binnen onder meer beachvolleybal, hockey, roeien, schaken, shorttrack, formule 1, zeilen en atletiek.

Kumpany Merkactivatie
Kumpany helpt merken doelgroepen te activeren. Met live activaties, video’s en interactieve campagnes die het verschil maken. Van strategie tot creatie en productie. Kumpany verleidt al 24 jaar mensen en merken tot écht contact, interactie en verbinding.

BetterMatter Videobureau
BetterMatter is een ervaren club van creatieve videomakers die donders goed weten hoe je relevant blijft voor je publiek. Van vraag naar advies naar concept naar productie. BetterMatter creëert en produceert de beste formats, de mooiste moodfilms, de vetste afters, de grappigste tutorials en de verleidelijkste promo’s.

Crewfood Crewcatering
Crewfood is dé crewcateraar voor elk festival en (sport)evenement. Door jarenlange ervaring en samenwerking met grote event- en festivalorganisaties, weet Crewfood uitstekend hoe je de gehele crew voorziet van afwisselende, gezonden en lekkere gerechten, zoals ze minimaal gewend zijn van thuis.

EventMakers Vrijwilligersmanagement
EventMakers is al jaren hét landelijke platform voor vrijwilligers in sportevenementen. Met het werven, selecteren, plannen, begeleiden en trainen van vrijwilligers, ontzorgt en ondersteunt EventMakers organisatoren en draagt ze bij aan het verhogen van de kwaliteit van deze evenementen.

http://www.degoodfellows.nl/

Een uitgebreider interview met GoodFellows staat in de komende Sponsorreport editie, die verschijnt op 22 juni bij de uitreiking van de SponsorRingen.