Fastned, het Europese snellaadbedrijf, en wielerploeg BEAT gaan samenwerken om de omschakeling naar elektrisch rijden en verduurzaming van de wielersport te versnellen. Lieke Duijmelings, commercieel directeur bij Fastned, en Edwin Gulickx, Managing Director en mede-oprichter van BEAT Cycling, lichten de partnership toe.
Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?
Edwin Gulickx: “Daar heeft mede-oprichter van BEAT Geert Broekhuizen voor gezorgd. Hij is op het moment van dit interview op wereldreis in Vietnam. Vorig jaar zijn we begonnen met een duurzaamheidscampagne en vanuit dat perspectief zijn we gaan kijken welke partners interessant zijn om ons aan te verbinden en die een logische match vormen. Dat zijn bijvoorbeeld de elektrische auto’s van BYD dat partner is geworden. Daarmee kwamen we vaak de laadstations van FastNed tegen. Dus dat leek Geert ook een hele logische partner om mee samen te werken.”
Lieke Duijmelings: “En dat vonden wij ook. Nadat Geert ons benaderde zaten we dan ook snel met elkaar om de tafel.”
Dit is het eerste grote sponsorship van Fastned. Vanuit welke strategische overwegingen is er voor sponsoring gekozen?
Duijmelings: “We waren niet actief op zoek naar sponsorships. We zijn nog steeds vol focus gericht op de uitbreiding en versterking van onze infrastructuur. Toen dit op ons pad kwam zagen we wel de potentie van de samenwerking en hoe we dat konden activeren. Ons doel is een Europees netwerk van 1000 snellaadstations op A-locaties. In Nederland hebben we inmiddels op veel plekken een snellaadstation en kennen al veel mensen Fastned. Sponsoring is een mooi middel om die naamsbekendheid in Nederland en in de rest van Europa verder te vergroten. We zien dat heel veel mensen geïnteresseerd zijn in de wielersport in de landen waar wij actief zijn en waar BEAT deelneemt aan wedstrijden: Benelux, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Groot-Brittannië. Het feit dat BEAT Cycle een pionier in de verduurzaming, maakte dat we ons snel aangetrokken voelden tot hen. Ook wij waren 11 jaar geleden een van de eerste in de markt van duurzame mobiliteit.”
Kan het zakelijke en bestuurlijke netwerk rondom de wielerwereld ook helpen bij jullie groeistrategie?
Duijmelings: “Zeker. Als we zichtbaarder zijn als merk en meer mensen kennismaken met Fastned kunnen we beter uitleggen wie we zijn en waar we voor staan. Dat gaat ons alleen maar helpen. Onze Belgische collega’s reageerden in ieder geval heel enthousiast op de samenwerking. We hebben onlangs ons eerste snellaadstation in Wallonië geopend.”
Gulickx: “Ik denk dat we Lieke nog gaan verrassen als we straks in Wallonië gaan koersen. Dan is wielrennen een hele makkelijke deurenopener.”
Dat partners als Fastned instappen geeft veel tractie aan het duurzaamheidsplatform dat we aan het bouwen zijn
BEAT heeft als statement op de site staan: “BEAT vervult een voortrekkersrol als het gaat om het verduurzamen van de wielersport”. Hoe ziet die ‘duurzame missie’ er uit?
Gulickx: “Vorig jaar hebben we een statement gemaakt bij het NK Wielrennen met gerecyclede shirts en de elektrische auto’s. Dat willen we een structureel vervolg geven. Samen met de TU Delft hebben we de hele duurzaamheid van BEAT onderzocht en op alle aspecten daarvan een playbook geschreven. Met die tool komen we in september naar buiten. Dat is een duurzame strategie voor wielerploegen: hoe dat zou kunnen en hoe wij het gaan aanpakken. Bij dat playbook hoort een duurzame coalitie van bedrijven en organisaties om dat samen te realiseren. Als wielerploegen kun je overal op concurreren, maar dat geldt voor ons niet op het gebied van duurzaamheid. Die duurzaamheidscoalitie in het wielrennen willen we zo groot mogelijk maken. Daarin willen we het liefst zo veel mogelijk samenwerken met andere ploegen. Met Fastned voegen we een mooi stukje toe aan die coalitie. Dat partners als Fastned instappen geeft veel tractie aan het duurzaamheidsplatform dat we aan het bouwen zijn.”
Op welke manier kunnen jullie elkaars ambities versterken?
Duijmelings: “Er is een duidelijke link tussen de missies van Fastned en BEAT Cycling om de transitie naar elektrisch rijden zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. We willen laten zien dat ook in heel competitieve en uitdagende omstandigheden, zoals bij wielerkoersen en/of in de bergen, elektrisch rijden heel goed mogelijk is en geen barrière om de elektrische auto niet te gebruiken. Maar niet alleen de duurzaamheidsdoelstellingen van BEAT zijn voor ons een reden voor de samenwerking. Het hele gedachtegoed achter BEAT spreekt ons aan. BEAT zet een ander model neer voor een wielerploeg, die voor de langere tijd continuïteit geeft. Daar spreekt een onafhankelijke pioniersgeest uit die wij bij Fastned herkennen in de wijze waarop wij ooit gestart zijn. Destijds werden wij ook wel eens meewarig aangekeken. We willen BEAT helpen bij deze reis.”
De waarde die BEAT biedt op het gebied van innovatie en duurzaamheid is een belangrijke factor, ook intern
Het ziet dat partnermodel van BEAT Cycling er uit en wat is er anders in vergelijking met andere wielerteams?
Gulickx: “Wielerploegen zijn voor hun inkomsten vaak voor 90% afhankelijk van een of twee naamgevende hoofdsponsors. Natuurlijk zijn bij ons partners ook heel belangrijk. Zij staan op het shirt en zijn een dominante factor voor onze inkomsten. Het grote verschil zit in het waardemodel dat we hanteren. Dat is bij ons anders opgebouwd dan bij traditionele wielerploegen. De waarde die we leveren komt uit andere bronnen dan alleen sportieve prestaties.”
Duijmelings: “Voor ons is het inderdaad niet alleen een sponsordeal met een succesvolle wielerploeg. De waarde die BEAT biedt op het gebied van innovatie en duurzaamheid is een belangrijke factor, ook intern bij ons. We staan ook niet op het shirt, maar op de auto’s.”
Maar de belangrijkste doelstelling voor BEAT is toch om sportieve successen te boeken en niet om duurzaamheid te bevorderen?
Gulickx: “Dat ben ik niet met je eens. De instelling in het wielrennen moet veranderen en wij willen daar de koploper in zijn. Ik vind het belangrijk dat wij een nieuw model hebben geïntroduceerd en op een andere manier naar de wielersport kijken. Heel belangrijk daarin is dat we een club hebben georganiseerd waarin mensen echt de mogelijkheid geven om mee te doen. En niet alleen in het wielrennen, maar ook bij ‘BEAT-teams’ in zes, zeven andere sporten. In dat model zit ook duurzaamheid. De club, het team, de duurzaamheid; het is allemaal onderdeel van de hogere missie om de wielersport te veranderen. Winnen is natuurlijk belangrijk om je te laten zien. Maar wat ons onderscheidt van bijvoorbeeld Jumbo-Visma of DSM-Firmenich is dat daar winnen het belangrijkste is en sponsoring het belangrijkste middel om dat te halen. Bij ons haken partners om andere redenen aan, namelijk om waar we voor staan. Ik spreek ook bedrijven die zeggen dat ze het duurzaamheidsaspect intern veel makkelijker kunnen uitleggen dan de sponsoring van een wielerploeg.”
De ambitie van BEAT is deelname aan de Tour de France. Dat is uiteindelijk vooral een financiële kwestie?
Gulickx: “Wielrennen is een geldspelletje. We zitten met BEAT nu op het Continentale niveau en willen de stap maken naar het Pro Team-niveau. Dat betekent dat je van een budget van een half miljoen euro naar een budget van € 3,5 miljoen moet. Dat bedrag is vooral gedreven door de licentie-eisen van de UCI. Je moet van tien naar twintig renners, je moet een dubbelprogramma kunnen rijden, de staf moet uitgebreid. Er zit een heel grote salaris-component in. We hebben Plan 2027 opgesteld: een roadmap naar 2027 waarin de stappen zijn geformuleerd om in dat jaar Tour de France-waardig zijn. Of je dan kunt deelnemen is ook van andere factoren afhankelijk.”
Duijmelings: “Het is een gezamenlijke ambitie om BEAT Cycling naar de Tour de France te krijgen. Frankrijk is voor ons een enorme groeimarkt. Het is voor ons interessant om de hele corridor van Nederland naar België tot in Frankrijk verder te laten groeien.”
Hoe hard hou je vast aan je normen als er straks een partner zich aanbiedt waardoor je in een keer op het gewenste financiële niveau zit?
Gulickx: “We bestaan al sinds 2016 en hebben in die zeven jaar wel een trackrecord opgebouwd. We hebben in die periode twee keer de stap willen zetten naar de Pro Team-status. De eerste keer was dat meer een verkenning en bleven we er ver vandaan. De tweede keer waren we er en hebben we ons inderdaad de vraag gesteld of we de concessies wilden doen die toen aan ons gevraagd werden. Of dat we bij onze eigen normen en waarden zouden blijven. We hebben het niet gedaan, maar de keuze was moeilijk kan ik zeggen.”
Dit partnership moet helpen om meer mensen kennis te laten maken met elektrische mobiliteit
Op de site van BEAT staat: “De fiets is deel van de oplossing. Profwielrennen is nog altijd deel van het probleem”. Hoe kijkt de wielerwereld tegen jullie en jullie missie aan?
Gulickx: “Met 40 benzine-auto’s achter een peloton rijden, daar vinden wij iets van. En dat laten we weten ook. Het wielrennen kan veel meer op zoek gaan naar slimme oplossingen. Wij nodigen andere ploegen uit om daar samen over na te denken. De ICU is hier ook mee bezig en komt dit jaar met een eigen model waarmee je als team je duurzaamheid kunt berekenen. We hebben goed contact met de UCI en overleggen daar ook over. Zij zijn zeker geïnteresseerd in wat wij aan het doen zijn.”
Bij het afgelopen NK hebben jullie gereden met elektrische volgauto’s. Is de koers goed verlopen?
Gulickx: “Natuurlijk was het voor ons spannend hoe het zou gaan op een parcours van meer dan 200 kilometer in de Limburgse heuvels. Maar met de auto’s ging het goed, en met de koers zelf ook. We hadden zelfs nog 16% van de batterij over!”
BEAT is ook een vereniging waarvan de basis wordt gevormd door de leden. Hoe gebruik je die ledenstructuur bij je partnerships?
Gulickx: “Onze binnenste ring bestaat uit zo’n 1500 leden. Met iedere partner bespreken we hoe we dat lidmaatschap kunnen inzetten. Tegelijkertijd zijn we een organisatie met een eigen identiteit. Die twee moeten bij elkaar komen.”
Duijmelings: “Wij gaan de komende maanden kijken wat we als Fastned de leden kunnen aanbieden. Je ziet dat steeds meer mensen elektrisch rijden. Tegelijkertijd zijn daar nog veel vragen over: hoe werkt het bij snellaadpalen, hoe gaat het met betalen? We communiceren heel veel over die onderwerpen. Dit partnership moet helpen om meer mensen kennis te laten maken met elektrische mobiliteit.”
BYD is de automotive partner van BEAT voor de elektrische auto’s. Werken jullie samen?
Duijmelings: “We hebben goed contact met alle elektrische autofabrikanten, ook met BYD. We vinden het belangrijk dat we alle automerken goed kennen. Niet alleen wat betreft laden, maar ook wat betreft de navigatie in de auto’s. Het is belangrijk voor ons dat we op de juiste manier in de navigatiesystemen staan, daarom werken we met alle automerken om daarvoor te zorgen.”
Is dit partnership het eerste van meerdere partnerships voor Fastned?
Duijmelings: “We krijgen regelmatig sponsoraanvragen. We zeggen nooit nooit, maar we gaan nu eerst dit partnership verder uitwerken en activeren, intern en extern. De focus bij Fastned ligt nog steeds vooral op groei. En we hopen ook dat dit partnership met BEAT groeit. Wat ik in mijn werk, ook in het verleden bij Mars, Bavaria en Unilever, heb geleerd, is dat je heel dicht bij de kern moet blijven. Je moet samen een boodschap kunnen uitdragen. Als het alleen een naam op de auto is of een zak met geld, dan gaat het niet werken. Je waarden, missie en verhaal moeten elkaar versterken. Dan pas gaat het publiek het ook voelen en heeft het partnerschap zin.”