Er zit toekomst in de Pure Energie Eredivisie Vrouwen

Afgelopen zondag werd FC Twente landskampioen van de Pure Energie Eredivisie Vrouwen. Met de naamgeving van de competitie door Pure Energie kreeg de professionalisering van het Nederlandse vrouwenvoetbal begin dit jaar een belangrijke impuls. De groene energieleverancier is het eerste bedrijf dat zich als naamgever verbindt aan de hoogste competitie van het Nederlandse vrouwenvoetbal. Brand Manager Mandy Wolthuis: “Wij kijken net als de Eredivisie Vrouwen erg naar de toekomst.”

Waarom is Pure Energie naamgever van de Eredivisie Vrouwen geworden?
Mandy Wolthuis: “We waren al een tijd op zoek naar een manier om onze bekendheid landelijk verder te vergroten. Pure Energie is al acht jaar uitgeroepen tot de groenste energieleverancier en al 25 jaar bezig met duurzame energieprojecten. De laatste jaren zijn we door de consumentenbond ook als beste energiebedrijf uitgeroepen met de hoogste klantwaardering. Wij produceren echt van begin tot eind groene stroom. We willen de energietransitie versnellen en het bewustzijn rondom duurzaamheid bij Nederlanders vergroten. Dat willen we nog meer onder de aandacht brengen. De Eredivisie Vrouwen is een startende competitie die net als wij erg naar de toekomst kijkt. Vrouwen vinden milieu en duurzaamheid belangrijke thema’s en spelen een grote rol bij de keuzes die op energiegebied gemaakt worden.”

Voetbal is dan het meest geschikte domein? En hebben jullie ook andere mogelijkheden overwogen?
Wolthuis: “We hebben breed gekeken naar wat voor ons interessante domeinen zouden kunnen zijn die bij ons passen en die ons ook energie geven. Pure Energie is inmiddels vijf jaar hoofdsponsor van FC Twente. We weten dus wat voetbal kan brengen. Een van de mogelijkheden was om naast de mannen ook de vrouwen van FC Twente te sponsoren. We hebben altijd al sympathie voor de vrouwen gehad. Maar op het moment dat dat sponsorship vrij kwam, kwam ook de mogelijkheid voorbij om naamgever van de Eredivisie Vrouwen te worden. Beide kon natuurlijk niet want dan heb je tegenstrijdige belangen. De vrouwen van FC Twente hebben inmiddels met Future of Twente, een consortium van Twentse bedrijven, een mooie hoofdsponsor. We hebben daar overigens verder geen rol in gespeeld.”

De naamgeving van de competitie was een absolute voorwaarde?
Wolthuis: “De naamgeving was heel belangrijk. Wie er ook wint, je wordt kampioen van de Pure Energie Eredivisie Vrouwen. Dat het in ons eerste seizoen FC Twente is, maakt het voor ons wel bijzonder. Als je de eerste naamgever wordt weet je dat de belangstelling vanuit de media daarvoor groot is en dat daarmee je bekendheid groeit. De mogelijkheid voor een naamgeving komt niet zo vaak voor. Dit kwam op het goede moment. En je kunt maar een keer de eerste zijn.”

Wie er ook wint, je wordt kampioen van de Pure Energie Eredivisie Vrouwen

Mandy Wolthuis

Jullie hebben het contract midden in de tweede corona-golf afgesloten. Heeft dat nog invloed gehad?
Wolthuis: “Niet direct. De competitie kon gelukkig doorgaan. Het vrouwenvoetbal heeft ook weer niet zo veel toeschouwers dat het spelen zonder publiek een belemmerende factor was voor het aangaan van het contract. Wij zijn bovendien vooral een online business. Energiecontracten worden nagenoeg altijd online afgesloten. Alle communicatie ging bij ons eigenlijk al digitaal, dus de switch van fysieke mogelijkheden naar digitaal was voor ons vrij makkelijk. Ook in een normale situatie zouden wij ons vooral online hebben gericht op het vergroten van onze bekendheid. En we hebben het contract voor langere tijd, tot en met het seizoen 2023/’24, afgesloten.”

Dat ING zich als launching partner aan de Eredivisie heeft verbonden en er met ESPN, NOS en AD grote mediapartners zijn, heeft ongetwijfeld bijgedragen aan jullie beslissing?
Wolthuis: “Dat zulke partijen zich committeren aan de competitie en vrouwenvoetbal betekent dat je de professionaliseringsslag echt kunt maken. Sinds dit seizoen zendt ESPN iedere speelronde een wedstrijd live uit met daarnaast de hoogtepunten van de overige duels. De NOS brengt iedere zondagavond in Studio Sport de samenvattingen van de gespeelde wedstrijden en heeft de mogelijkheid zes wedstrijden per seizoen live uit te zenden. Dat is natuurlijk belangrijk voor ons.”
“De competitie zelf is ook aantrekkelijker geworden omdat verschillende internationals die in het buitenland actief waren weer voor Nederlandse clubs zijn gaan spelen. Zij komen ook terug omdat ze zien dat de competitie groter is geworden, het niveau hoger en dat clubs als PSV, Ajax en FC Twente serieuze investeringen doen en mooie sponsors hebben. Ook in de arbeidsvoorwaarden hebben ze steeds meer te bieden.”

Wat kan Pure Energie nog meer doen om de competitie te professionaliseren?
Wolthuis: “Die rol ligt voor het grootste deel bij de KNVB. Wij delen wel hoe wij werken op het gebied van marketing en social media. De samenwerking met de KNVB verloopt prima. Wat ons betreft mag er nog meer aandacht op televisie komen voor de Pure Energie Eredivisie Vrouwen. Soms zijn er meerdere topwedstrijden en dan kan er maar één wedstrijd worden uitgezonden. De kijkcijfers zijn echt heel goed. Met de nieuwe opzet van de competitie volgend jaar krijgen we in ieder geval nog meer media-aandacht. De professionalisering laten we ook zien in de ondersteuning van de Pure Energie Podcast, een talkshow die wordt gemaakt door de KNVB in samenwerking met Zessen Media, ING en Pure Energie. In het programma worden de wedstrijden uit de Pure Energie Eredivisie Vrouwen nabesproken. Dit seizoen zijn twaalf afleveringen opgenomen. Voor komend seizoen staan 25 afleveringen van de Pure Energie Podcast in de planning.”

Met de komst van Feyenoord krijgt de competitie een boost en wint ze aan spanning en emotie

Mandy Wolthuis

Met Sherida Spitse, Merel van Dongen en Jill Roord hebben jullie drie ambassadeurs aan jullie verbonden. Opvallend is dat twee van de drie niet in de Nederlandse competitie spelen!
Wolthuis: “Zij hebben zelf aangegeven dat ze graag als ambassadeur willen optreden voor de Nederlandse competitie. Het zijn drie speelsters met veel bereik. Dat is voor de hele divisie goed. Met Jill Roord hebben we bovendien iemand met Twentse roots.”
“Het enthousiasme onder de vrouwen is enorm groot. Bij de introductievideo die we in februari hebben gemaakt met een aantal bekende en minder bekende speelsters wilde iedereen enorm graag meewerken. Iedereen is zo bezig met het promoten van hun sport via alle mogelijke kanalen. Dan wordt er van alles al gedeeld op Insta of Twitter zonder dat we daar afspraken over hebben gemaakt.”

Hoe hebben jullie de sponsoring tot dusver geactiveerd?
Wolthuis: “We hebben hoodies gemaakt met het schild van de Eredivisie vrouwen erop en die hebben we uitgedeeld aan alle clubs en de speelsters. Daar krijgen we een hele positieve respons op. Clubs vragen of men daar extra win-acties mee kan doen en of er nog meer exemplaren zijn.”
“De afgelopen online winactie ‘Waar is de schaal’ in aanloop naar de kampioenswedstrijd was de eerste landelijke activatie. Daarbij moesten fans achterhalen waar de kampioensschaal verstopt lag. De uiteindelijke winnaar mocht de schaal hoogstpersoonlijk ophalen in Zeist en werd vervolgens in een elektrische auto naar de kampioenswedstrijd gebracht. Daar mocht de winnaar de schaal voorafgaand aan de wedstrijd neerleggen op de zuil. De schaal was verborgen in een van de masten op ons windenergiepark bij Deil.”

Zijn jullie verwachtingen voor het eerste seizoen uitgekomen?
Wolthuis: “Het was eigenlijk maar een half seizoen omdat we pas na de winterstop zijn ingestapt. Qua resultaten loopt het nog positiever dan verwacht. We hebben veel goodwill gekregen toen we de sponsoring bekend maakten. De juiste naamgeving van de competitie bij de verschillende media was in het begin best veel werk en opletten of journalisten wel de goede naam gebruiken.”

Wat kunnen we komend seizoen verwachten?
Wolthuis: “Het zou mooi zijn als er nog meer topspeelsters terug zouden komen. Met de komst van Feyenoord krijgt de competitie een boost en wint ze in ieder geval aan spanning en emotie. Komend seizoen willen we ook de connectie duurzame competitie en Pure Energie nog meer leggen. We verwachten veel van het nieuwe seizoen.”