Dutch Grand Prix uniek podium voor VolkerWessels

Een van de opvallende sponsors van de aanstaande Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix is VolkerWessels. Het familiebedrijf gebruikt de sponsoring als podium om het verhaal van VolkerWessels te vertellen. Bovendien geeft het partnership mogelijkheden voor het versterken van de company pride van de 17.000 medewerkers en wordt het bedrijf er mee in de etalage gezet voor nieuwe werknemers.

Marnix Drysdale is sinds vorig jaar verantwoordelijk voor de sponsorstrategie van VolkerWessels. “Het is een bijzonder familiebedrijf waar alleen in Nederland al zo’n 130 bedrijven en werkmaatschappijen onder vallen”, vertelt Drysdale. “We zijn actief op vier verschillende terreinen: bouw, infrastructuur, telecom en energie. Binnen onze organisatie komen daardoor veel verschillende culturen en specialismen samen. We koesteren die verschillende culturen, maar tegelijkertijd willen we uitdragen dat we één geheel zijn. Het sponsorship van de Dutch Grand Prix biedt de kans onze 17.000 medewerkers onderdeel van één VolkerWessels te laten zijn. Het is een mooi podium om intern de krachten te bundelen en voor verbinding te zorgen. Naar buiten kun je klanten en relaties laten zien dat al die werkmaatschappijen, die zij individueel zo goed kennen, onderdeel zijn van één fantastisch bedrijf. Met de sponsoring laten we zien dat we een sterke partner zijn dat het samen met DGP en enkele andere familiebedrijven voor elkaar heeft gekregen de Formule 1 naar Nederland terug te laten keren. Op dit podium kunnen we ons aan een breed publiek presenteren en laten zien wat we in huis hebben. Een bedrijf waar je als Nederlander, wellicht onbewust, dagelijks mee te maken hebt en best trots op mag zijn.”

Mensen die solliciteerden konden niet geloven dat ze echt in de pitstraat mochten staan

Marnix Drysdale, VolkerWessels

VolkerWessels gebruikt de Dutch Grand Prix ook om nieuwe collega’s te vinden. Het bedrijf heeft de exclusieve rechten om het vrijwilligersteam rondom de race te organiseren. Team VolkerWessels is een groep van honderden enthousiaste VolkerWessels-collega’s die zich, naast hun dagelijkse werk als uitvoerder, werkvoorbereider, vestigingsdirecteur of receptionist, tijdens de Dutch Grand Prix drie dagen als vrijwilliger inzetten op het circuit. Binnen dat team is een bijzondere positie ingeruimd voor de unieke functie van ‘Technical Pitlane Assistant’. Drysdale: “We zoeken op alle niveaus naar de beste talenten: van hoger opgeleid tot mbo. Met de sponsoring positioneren we VolkerWessels als een geweldige werkgever die je nadrukkelijk overweegt wanneer je in een van onze sectoren aan de slag wil gaan. Als je (toekomstige) werkgever je de kans biedt om drie dagen in de pitstraat te werken is dat natuurlijk fantastisch. Mensen die solliciteerden konden niet geloven dat ze echt in de pitstraat mochten staan.”

VolkerWessels ontving duizenden reacties op de wervingscampagne, ondanks dat die low profile werd geactiveerd. “Met Talpa als partner bij de DPG hebben we overwogen om flink te activeren via hun media, bijvoorbeeld via een radiospelletje om pitstraatcollega te worden. Mooie plannen en wellicht iets voor de toekomst maar we wilden nu vooral gericht zoeken binnen onze wervingsdoelgroepen en minder onder F1-fans die vooral zouden reageren om een selfie met Max te kunnen maken.”

Richting de partners heeft Dutch Grand Prix heel goed aangegeven dat men steeds op één scenario stuurde

Marnix Drysdale, VolkerWessels

Spannend

De wervingscampagne werd natuurlijk gevoerd met het voorbehoud dat het evenement wel moest doorgaan of eventueel werd afgeschaald. Voor Drysdale was het afgelopen 1,5 jaar constant plannen aanpassen op basis van onzekerheden die eventuele coronamaatregelen met zich zouden meebrengen ten aanzien van het wel of niet doorgaan van de race, en in welke vorm. Ook liepen er tot een paar dagen voor de race nog procedures om het evenement te verbieden of zonder publiek te verrijden. “Oorspronkelijk zou de race in mei 2020 worden verreden. Even was er de hoop dat deze doorgeschoven kon worden naar september. Ook dat bleek al snel niet mogelijk. Daarna begon het zoeken naar een datum in 2021. Vanuit de organisatie van de DGP werd gemikt op een datum in september. Toen de FOM daarmee akkoord ging dacht iedereen ‘gelukkig, het is rond’. Maar het is afgelopen maanden en weken voortdurend spannend gebleven. Richting de partners heeft DGP heel goed aangegeven dat men steeds op één scenario stuurde, en dat was de boodschap dat de race sowieso doorgaat. In welke vorm, met of zonder volle tribunes, stond niet vast, maar de race zou plaatsvinden. We hadden lang de hoop dat we met een volledige bezetting konden racen, maar dat is uiteindelijk dus met tweederde van de capaciteit geworden.”

Omdat in de verschillende sponsorcontracten veel ticketdeals zitten betekent het voor de partners dat men met minder kaarten kan activeren en hospitality aan maatregelen onderhevig is. Partners die bijvoorbeeld duinkaarten hadden moesten die allemaal laten vervallen omdat die niet geplaceerd waren. Bij de tribunekaarten wilde men groepen en gezinnen zo min mogelijk uit elkaar halen. Een ingewikkelde puzzel die natuurlijk teleurstellingen opleverde. “De kaarten voor de sponsors waren onderdeel van dezelfde puzzel”, zegt Drysdale. “Niet meer dan logisch dat de pijn verdeeld wordt.”

Kraamkamer

De Dutch Grand Prix ligt vanaf de eerste aankondiging onder een vergrootglas en krijgt ook kritiek, zoals onlangs nog naar aanleiding van het verzoek aan artiesten om gratis te komen spelen en de vermeende ongelijkheid tussen het verbod op meerdaagse festivals en het doorgaan van het race-event. Maar ook vanuit milieuoverwegingen zijn er tal van organisaties die de race in Zandvoort liever niet zien doorgaan. Drysdale snapt de irritatie bij festivalorganisatoren die hun evenementen niet mogen laten doorgaan, hoewel in theorie de toepassing van de coronaregels bij beide evenementen anders uitpakt. “Wij vinden het jammer dat de festivals niet mogen doorgaan en zien de schade die dat toebrengt aan deze sector”, zegt Drysdale. “Doordat Zandvoort maar voor tweederde bezoekers mag ontvangen wordt daar overigens ook flink pijn geleden. En het evenement kan niet terugvallen op het garantiefonds omdat het de eerste keer is dat het wordt georganiseerd. De podiumoptredens zijn uit het programma gehaald en door de geldende maatregelen is het evenement flink afgeschaald ten opzichte van hetgeen oorspronkelijk de gedachte was, maar we zijn ontzettend blij dat het event zal gaan plaatsvinden en zien het glas liever 2/3 gevuld.”

Wat betreft de belasting van de race op het milieu is dat zeker besproken en afgewogen voordat de beslissing genomen is om in de Dutch Grand Prix te stappen. “De Formule 1 is een kraamkamer van allerlei duurzame oplossingen in mobiliteit”, aldus Drysdale. “Hier komt zoveel innovatie en technologie bij elkaar. Uit die toepassingen gaat de maatschappij zijn voordeel halen op het gebied van duurzaamheid, schone motoren, mobiliteit etc. Maar als je dat goed wilt uitleggen is dat een lang en complex verhaal dat veel toelichting behoeft. Wij hebben er daarom voor gekozen dit duurzaamheidsaspect in het eerste activatiejaar niet uitvoerig te belichten. We hebben wel een zeer goed gevoel bij de wijze waarop we het circuit op een duurzame manier verbouwd hebben, of het nu om de grondverplaatsingen of het speciaal ontwikkelde asfalt gaat. We ondersteunen de Dutch Grand Prix met onze kennis en toepassingen om de schoonste GP op de kalender te zijn.”