Deze week is de WorldTour van start gegaan. Een van de nieuwe namen in het wielerpeloton is Team DSM, als opvolger van Team Sunweb. Met de uitbreiding van het partnership van het UCI WorldTour-team wil DSM een grotere maatschappelijke betrokkenheid realiseren op het gebied van een gezondheid voor mensen en gezondheid voor de planeet, in lijn met de purpose van het bedrijf.
Hoewel Sunweb in 2018 zijn sponsoring van Team Sunweb voor onbepaalde tijd had verlengd, moest algemeen directeur Iwan Spekenbrink door de veranderende omstandigheden toch al sneller dan verwacht op zoek naar een nieuwe hoofdpartner. Daarbij kwam Spekenbrink vorig jaar zomer uit bij DSM. Spekenbrink had al langere tijd de wens om meer te doen met de multinationals die aan het wielerteam verbonden zijn, zoals DSM dat sinds 2015 partner is. “Dat Sunweb zijn hoofdpartnership wilde terugbrengen plus die sluimerende wens, stimuleerde Iwan om nog eens om bij ons te polsen of wij onze rol niet wilden vergroten”, zegt Minke Bijl, Senior Vice President Corporate Communications & External Affairs bij Koninklijke DSM. “Nadat we daar verschillende gesprekken over hebben gevoerd, waarbij we opnieuw bevestigd werden in de wetenschap dat het team en DSM sterk dezelfde waarden delen, zeiden we dat we het moesten doen. Het is natuurlijk ook een perfecte match.”
DSM ondersteunt in ieder geval komende vier jaar zowel het mannen-, vrouwen- als het developmentteam. Voortbouwend op het al bestaande innovatieve partnership met DSM zal Team DSM doorgaan met de missie 'Keep Challenging’. Net als Sunweb is DSM daarbij de enige naamgever van Team DSM. Het totale ploegbudget zou daarbij dit jaar onveranderd blijven, liet Spekenbrink eerder weten. DSM doet verder geen uitspraken over de financiële bijdrage van het bedrijf voor het partnership. “Een tweede hoofdpartner in de naam is in ieder geval niet aan de orde en is ook niet besproken”, zegt Bijl daarover.
We werden bevestigd in de wetenschap dat het team en DSM sterk dezelfde waarden delen
Volgens Bijl is de uitbreiding van het partnership echt een geval van ‘when an opportunity meets a need’. “Soms moet de tijd er rijp voor zijn, en dat was hij nu. DSM richt zich op voeding, gezondheid en duurzaam leven. Gezondheid door voeding (voor mens en dier) en gezondheid voor de planeet zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, waarbij we door middel van biowetenschap en data, steeds beter in staat zullen zijn gepersonaliseerde of precisievoeding te ontwikkelen. Hoe gaaf is het als je de innovaties die je in je laboratoria hebt ontwikkeld, kunt testen bij de meest veeleisende klanten die je kunt hebben en daar weer feedback op krijgt. Het is wat dat betreft met recht een partnership. De sponsoring biedt op verschillende manieren voor ons een platform: op het gebied van innovatie, productontwikkeling, engageren van overheden en publiek. En het is belangrijk voor onze medewerkers, want die zijn uitermate trots dat we dit gaan doen. Ik had vooraf zelfs nog onderschat hoe geweldig positief hier alle collega’s op zouden reageren.”
Door de naamgeving van Team DSM zal de naamsbekendheid van DSM wereldwijd natuurlijk flink groeien. Bovendien biedt het partnership DSM de mogelijkheid om onder diverse doelgroepen die voor het bedrijf interessant zijn de boodschap uit te dragen hoe belangrijk voeding en duurzaamheid is.
“In een tijd dat het bewustzijn over de relatie tussen voeding, gezondheid en duurzaamheid steeds belangrijker wordt, kan DSM die relatie op een leuke en sportieve manier aan het brede publiek laten zien”, zegt Bijl. “Zo bieden bijvoorbeeld lokale overheden daarbij voor ons een kans. We zien dat de overheid in toenemende mate het bewustzijn wil vergroten onder burgers over het belang van voeding, gezondheid, bewegen en hen duurzame keuzes wil laten maken. Wat voor mooie dingen zou je als overheid kunnen ontwikkelen rondom een race samen met een bedrijf en een team die veel weten over die aspecten. We weten nu al dat er bepaalde steden en regio’s zijn die vragen of ze met ons kunnen samenwerken op het gebied van evenementen en naar het bredere publiek willen communiceren over gezonde voeding of fietsen als duurzaam vervoermiddel. Dat past naadloos bij onze missie en producten. We gaan daar zeker concepten voor ontwikkelen.”
De producten van DSM hebben een rol gespeeld bij de sportieve successen. Dat was voor mij als wielrenner een eye-opener
Team DSM en de renners profiteren natuurlijk uitgebreid van de innovaties van DSM op het gebied van voeding, materialen, gezondheid en veiligheid. Tegelijkertijd krijgt DSM veel feedback en data van het team waarmee men de innovaties weer kan verbeteren en ter beschikking kan stellen aan klanten. Oud-wielrenner Tom Stamsnijder is, nadat twee jaar geleden een einde kwam aan zijn 12-jarige loopbaan als profrenner, sinds 2019 projectmanager en team liaison officer bij DSM. Als coureur bij Team Sunweb hielp hij ploeggenoot Tom Dumoulin aan de eindzege in de Giro d’Italia van 2017. Bij DSM richt Stamsnijder zich onder meer op het innovatiegedeelte van het partnership met Team DSM: de verbetering van de gebruikte materialen, de voeding en de gezondheid van de wielrenners van het team. In de nieuwe situatie zal hij nog meer gaan focussen op die innovatiekant van het partnership en dat blijven begeleiden. “Dat de positie van DSM nu groter wordt betekent dat er meerdere businessgroepen met meerdere productgroepen de connectie kunnen gaan leggen met het team”, zegt Stamsnijder. “Ik weet vanuit de praktijk hoe belangrijk dat is. De producten van DSM hebben ons echt geholpen bij het verbeteren van de prestaties en hebben een rol gespeeld bij de sportieve successen. Dat was voor mij destijds als wielrenner wel een eye-opener. Ik ben trots dat we als bedrijf zo’n belangrijke rol kunnen spelen en het maximale uit de renners kunnen halen.”
Onder de vorige CEO Feike Sijbesma transformeerde DSM van een chemieconcern naar een groene onderneming die voorop loopt in sustainability en duurzaam ondernemen. Hoe komt die maatschappelijke verantwoordelijkheid terug in dit partnership? “Ik denk dat we die rol nog sterker naar voren kunnen laten komen”, denkt Bijl. “Onze strategie ‘purpose led, performance driven’, met een duidelijke visie dat we als bedrijf niet alleen financieel waarde willen toevoegen, maar ook voor de planeet en mensen, blijft komende jaren onverminderd staan. Ook onder de nieuwe Co-CEO’s. Voor ons zit die waarde er juist óók in dat we ons hele productportfolio hebben omgedraaid door oplossingen te bieden die echt bijdragen aan de Sustainable Development Goals; dat is de essentie van onze purpose ‘creating brighter lives for all’. Juist door Team DSM en de zichtbaarheid daarvan en de mogelijkheid om lokaal te acteren kunnen we die maatschappelijke rol verder ondersteunen en uitdragen.”
Het volledige interview met Minke Bijl en Tom Stamsnijder van DSM en is te lezen in het aanstaande Sponsorreport magazine dat op 2 maart verschijnt. Daarin ook een interview met Iwan Spekenbrink (met dank aan SportNext). En verder onder andere een interview met Sjoerd Laarberg, CEO Allianz Netherlands, over de watersportsponsoring door Allianz, de samenwerking tussen Nationale-Nederlanden en de Dutch Dance Quiz, de sponsoring door Houthoff van Nederlandse Opera en Ballet en de 9 succesfactoren voor een partnerschap in de Eredivisie. Abonneren kan hier.
Foto's: Team DSM