Deloitte hoofdsponsor NK Schaken 2021

Eind van deze maand en begin december wordt de finale van het Nederlands kampioenschap Schaken Algemeen gehouden in Rotterdam. Locatie is het hoofdkantoor van Deloitte: hoofdsponsor van het NK Schaken.

Het kampioenschap heeft dit keer meer deelnemers dan vorige jaren én een spectaculaire nieuwe formule. De finale wordt gespeeld in de vorm van een dubbelrondige vierkamp. Vier deelnemers gaan strijden om de titel Nederlands Kampioen. Het gaat om: Hing Ting Lai, Robin Swinkels, Roeland Pruijssers en Max Warmerdam. Zij hebben zich bewezen in het knock-out-toernooi dat plaatsvond als eerste deel van het kampioenschap in oktober in het gemeentehuis van Hoogeveen. Daar kwamen maar liefst 24 deelnemers aan de start om zich te kwalificeren voor de finale.

Het Deloitte NK-vrouwen werd in zijn geheel gespeeld in Hoogeveen in een gesloten achtkamp. Anne Haast werd kampioen van Nederland. Deelname was er ook van twee aanstormende talenten: jeugdwereldkampioene Eline Roebers en Machteld van Foreest. De laatste is bekend van de schaakfamilie Van Foreest met de broers Lucas en Jorden (winnaar Tata Steel Chess Tournament 2021). Hun betovergrootvader, jonkheer Arnold van Foreest, werd drie keer Nederlands kampioen: in 1889, 1893 en 1896.

De match tussen schaken en Deloitte

Hoofdsponsor van het NK Schaken is het Nederlandse Deloitte. Dit bedrijf maakt deel uit van Deloitte Touche Tohmatsu, een van de grootste internationale organisaties op het gebied van de financiële en zakelijke dienstverlening. Deloitte is actief in 150 landen en beschikt over meer dan 260.000 professionals op het gebied van accountancy, fiscaliteit, consultancy en juridisch advies.
Deloitte heeft in Nederland een breed sponsorportfolio. Het is partner van de Nederlandse Hockeybond, Marit Bouwmeester, de Nederlandse Bachvereniging, het Vattenfall Solar Team en het Mauritshuis in Den Haag. Onlangs werd Deloitte partner van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA).

Deloitte is sinds 2018 sponsor van het NK Schaken. De editie van vorig jaar kon vanwege de coronapandemie geen doorgang vinden. Het sponsorcontract tussen Deloitte en de Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) liep tot 2020 en werd met een jaar verlengd in verband met het niet doorgang kunnen vinden van de editie van 2020. Bij het schrijven van dit artikel is nog niet duidelijk of Deloitte langer verbonden zal zijn aan het NK Schaken.

De sponsoring door Deloitte komt niet alleen het NK Schaken Algemeen ten goede, maar ook het NK Schaken Vrouwen. Nog steeds is schaken een ‘mannensport’. “Van de leden is 85 procent man, vijftien procent vrouw. Dat moet verbeteren”, aldus Dharma Tjiam, directeur van de KNSB.
Volgens Bianca De Jong-Muhren, die vorig jaar Marleen van Amerongen opvolgde als voorzitter van de KNSB, zijn er parallellen te trekken tussen de accountancy- en advieswereld, waar Deloitte zich in bevindt, en de schaakwereld. In beide gebieden zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. Door de sponsoring van het NK Vrouwen geeft Deloitte het signaal dat zij dit ook belangrijk vinden en hier middelen voor willen vrijmaken. De Jong-Muhren is zelf werkzaam als CFO bij Mazars, een internationaal accountantskantoor en in het verleden een van de beste schaaksters van Nederland.
De Jong-Muhren: “Komende jaren zal er vanuit de KNSB nog meer aandacht zijn voor het stimuleren van vrouwen en meisjes in de schaakwereld; van beginnende jeugd, tot de cruciale fase van start middelbare school tot student/young professional en volwassen vrouw, zowel in breedteschaak als in topschaak en ook bestuurlijk.”

Oscar Snijders is COO (Chief Operating Officer) van Deloitte. Hij motiveert de betrokkenheid van zijn bedrijf bij het schaken door te wijzen op competenties en attitude-aspecten die schaken en het bedrijf Deloitte gemeenschappelijk hebben: strategisch denken, analytisch vermogen en resultaatgerichtheid. Schakers moeten deze kenmerken in hoge mate bezitten en dat geldt ook voor de medewerkers van Deloitte. Uiteindelijk beslissen deze kenmerken over de resultaten van schaakpartijen en van het bedrijf, aldus Snijders. Deloitte ziet sponsoring van schaken ook als een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Door de sponsoring van het NK Vrouwen geeft Deloitte het signaal dat zij dit ook belangrijk vinden

Bianca De Jong-Muhren, KNSB

Deloitte Impact Foundation

Een belangrijk aspect bij sportsponsoring is activering. Deloitte heeft met de Deloitte Impact Foundation een speciale afdeling die zich inzet voor een positieve impact op de samenleving van de activiteiten van de organisatie. Deze organisatie wil een verschil maken door ‘de kennis, competenties en het Deloitte-netwerk te delen in maatschappelijke initiatieven’. Belangrijk doel is ‘impact te realiseren op het gebied van onderwijs & werkgelegenheid, duurzaamheid en een inclusieve samenleving’. Afgelopen jaren was er een project van de Foundation om op scholen schaakles te laten verzorgen door medewerkers van Deloitte. In dit project werd samengewerkt met de KNSB en met instanties in het onderwijsveld.

Wat maakt Deloitte tot een geschikte sponsor voor het schaken? Uiteraard zijn de financiën belangrijk. Die maken het mogelijk dat het toernooi georganiseerd kan worden en er een adequaat prijzengeld is voor de deelnemers. Maar er zijn meer factoren.
Zo heeft Deloitte een hele grote naam, wereldwijd. Het behoort internationaal tot de Big Four, de vier toonaangevende accountancybedrijven in de wereld. De andere drie zijn EY, KPMG en PwC. Deloitte maakt deel uit van de kenniseconomie. Allerlei aspecten van kennis zijn er belangrijk zoals onderzoek doen, analyseren, conceptualiseren en strategieontwikkeling. Dat zijn ook zaken die essentieel zijn bij schaken. “Het is mooi dat we met het schaken in Deloitte een partner hebben die de kenmerken en waarden van het schaken ondersteunt”, aldus KNSB-directeur Dharma Tjiam. “Het schaken en de KNSB hebben Deloitte ook veel te bieden. Schakers zijn verhoudingsgewijs hoger opgeleid. Ze behoren vaak bij de high potentials. Vanuit een HRM-motief is dat voor Deloitte een interessante doelgroep. Een paar jaar geleden heeft Deloitte een studiedag voor de medewerkers gehouden over Artificiële Intelligentie (AI). Daar gaf voormalig wereldkampioen Gary Kasparov een lezing en een schaaksimultaan. Wij hebben Deloitte geholpen om een aansprekende ceremoniemeester voor de simultaan te arrangeren. Dat werd Tex de Wit.”

Doordat schaken ook digitaal prima gespeeld kan worden, kreeg de sport afgelopen twee jaar een enorme boost

The Queen’s Gambit

De coronapandemie in 2020 en 2021 had een enorm impact op de schaaksport. Doordat schaken ook digitaal prima gespeeld kan worden, kreeg de sport afgelopen twee jaar een enorme boost. Het aantal beoefenaars van de sport nam wereldwijd sterk toe. Ledenaantallen van schaaksites groeiden sterk en de verkoop van schaakmateriaal ging sky high. Schaken werd hot.

Een extra impuls kreeg de schaaksport door de wereldwijd succesvolle serie The Queen’s Gambit. Deze serie, met Beth Harmon en haar liefde voor het schaakspel, omvatte zeven afleveringen en werd een grote hype. Wereldwijd streamden 62 miljoen mensen deze serie en kijkcijferrecords sneuvelden.

In dezelfde tijd, tijdens de verschillende lockdowns van het maatschappelijk leven, lag het fysieke schaakverenigingsleven zo goed als stil. Dat leidde tot ledenverlies voor de schaakverenigingen en de nationale schaakbond. In het najaar van 2021 was er de campagne ‘Schaak-off’ van de KNSB. Het markeerde een nieuw begin van het fysieke clubschaken. Clubleden en niet-clubleden mochten meedoen aan deze schaakwedstrijden in clubverband. Uiteindelijk deden tachtig clubs mee en waren er 1.200 aanmeldingen, waaronder de helft (!) niet clubleden!


Jan de Leeuw is opleider, auteur en adviseur. Hij is auteur van De Sportwereld voor het hbo, Het sportbeleid voor het hbo (beiden Arko Sports Media) en Sportbusiness en ethiek (Damon).