De ‘unlimited’ mogelijkheden van Guus Dutrieux

Ducos directeur Guus Dutrieux verheugde zich aan het begin van dit jaar op twee mooie jubilea van zijn evenementen Parkpop en Rotterdam Unlimited/Zomercarnaval, totdat corona de feestelijkheden dwarsboomden. Met grote plannen en volop vernieuwingen, kijkt hij nu verwachtingsvol naar 2021. In het aanstaande kerstnummer van Sponsorreport een uitgebreid interview met Guus Dutrieux.

“De evenementen die wij organiseren zijn dusdanig massaal dat je al snel kon inschatten dat de kans groot was dat er een streep door zou gaan”, kijkt Guus Dutrieux terug op begin 2020. “In maart zijn we direct gestopt met het aangaan van verplichtingen en zijn we met alle groepen en bands die deelnemen aan Rotterdam Unlimited / Zomercaraval gaan praten om te zeggen dat ze zich moesten voorbereiden op de afgelasting van het evenement.”

Op 10 april werd Rotterdam Unlimited en Zomercarnaval definitief afgelast. Twee weken later moest ook de 40e editie van Parkpop in Den Haag en het daaraan voorafgaande concert van The Editors worden afgelast. Rotterdam Unlimited werd door Ducos eerder gecancelled dan Parkpop omdat bij Zomercarnaval veel door de gemeenschappen wordt geïnvesteerd in de kostuums en choreografie. Parkpop werd pas afgelast toen Mark Rutte zei dat alle zomerfestivals en evenementen niet doorgingen tot zeker 1 september. “Gelukkig zijn zowel Parkpop als Rotterdam Unlimited evenementen die door Den Haag en Rotterdam omarmd worden. De gemeenten hebben ons niet laten vallen”, zegt Dutrieux.

Digitown moet een digitaal interactief cultuurplatform worden om de hele cultuurbeleving in Rotterdam een plek te geven

Guus Dutrieux, Ducos

Digitale slag

Met de afgelasting van de twee evenementen had Dutrieux de focus direct op 2021 kunnen leggen. Maar niets is minder waar. Voor Parkpop werd meteen het online archief Parkpop: Together at Home gelanceerd, met unieke bijdragen van diverse Haagse artiesten en hoogtepunten van vier decennia Parkpop. In het archief zijn interviews, concerten, bloopers, etc. te vinden. Bovendien komen trouwe bezoekers aan het woord met veel privé – dus nooit eerder vertoonde - beelden vanaf de eerste editie in 1981. Bij Parkpop werd bovendien met de voorbereidingen begonnen voor de verhuizing van het festival van het Zuiderpark naar het Malieveld. De editie van 2020 zou nog in het Zuiderpark hebben plaatsgevonden.

Bij Rotterdam Unlimited lagen er al plannen om een digitale slag te maken: Rotterdam Digitown. Door corona zijn de plannen naar voren gehaald. Digitown moet nu in het voorjaar van 2021 gelanceerd worden. “Iedereen wilde wel die versnelling aangaan, want we hadden allemaal hetzelfde probleem dat er iets online moest gebeuren”, aldus Dutrieux. Voor Digitown wordt samenwerking gezocht met andere Rotterdamse culturele podia en organisaties. Daardoor is er straks niet alleen muziek, maar ook theater en kunst op dit platform te vinden.

Dutrieux: “Digitown moet een digitaal interactief cultuurplatform en een digitale ontmoetingsplek worden om de hele cultuurbeleving in Rotterdam een plek te geven. Een platform waar je op meerdere manieren persoonlijke interesses en culturele voorkeuren kunt uitspreken, tonen en ervaren. Rotterdam Digitown koppelt ook vraag en aanbod. Digitaal uitgaan wordt de nieuwe trend. En het platform geeft artiesten ook weer een nieuw verdienmodel. Het enige wat er nu gebeurt is streamen, en dat is ‘one-way-traffic’.”
Digitown is niet een gewone site waar men streams kan bekijken, maar wordt een virtuele driedimensionale wereld, ofwel een interrealiteit, waarin de gebruiker zich beweegt door middel van een avatar. Daarmee wordt Rotterdam Digitown een spectaculaire omgeving waarin je je 365 dagen per jaar 24/7 kunt ‘onderdompelen’ in een wereld met adembenemende graphics en heel veel spannende functionaliteiten.

Klaar voor de toekomst

Zeker zo spannend en ingrijpend is de verhuizing van Parkpop na 39 jaar Zuiderpark naar de nieuwe locatie op het Malieveld. De 40ste editie van het gratis popfestival vindt plaats op zondag 13 juni 2021. Op vrijdag 11 juni wordt er afgetrapt met het eveneens gratis toegankelijke Parkpop Downtown, een avond boordevol live-acts in het Paard in Den Haag. Malieveld is als concertlocatie geen onbekende, met in het (verre) verleden concerten van The Rolling Stones en meer recent de Britse band Coldplay, Bruce Springsteen and the E Street Band en vorig jaar P!nk.

“40 jaar geleden was een festival heel wat anders dan tegenwoordig”, weet Dutrieux. “Alles is nu veel professioneler. Er is een veel groter festivalaanbod en het publiek is kritischer geworden. Parkpop wil haar landelijke positie zekerstellen en zich meer gaan richten op het nationale publiek, waardoor de locatie en de bereikbaarheid met toegangswegen en het OV belangrijker worden, en in het Zuiderpark zit je midden in een woonwijk. De infrastructuur is daar niet meer toereikend en de decentrale ligging is ongunstig voor een nationale profilering. Met de verhuizing maken we ons klaar voor een mooie toekomst.”

Steun is er vanuit de sponsors van de verschillende evenementen. Met de meeste partners heeft Dutrieux kunnen afspreken dat de sponsoring een jaar wordt doorgeschoven, zoals bij Rotterdam Unlimited met Vattenfall en Pepsi Max. Wel heeft een aantal vaste partners het erg zwaar, zoals Maaza bij Rotterdam Unlimited. Bij Parkpop loopt het contract met AB-Inbev voor de hoofdsponsoring en de sponsoring van het hoofdpodium nog tot en met 2021. De sponsoring wordt volgend jaar alleen niet meer ingevuld door Jupiler, maar door Bud. Ook Vattenfall heeft zich meerjarig verbonden aan Parkpop.

Natuurlijk houd je ook rekening dat er nog steeds helemaal niets kan. Maar we gaan niet niets doen

Positief

Dutrieux is positief over de evenementen in 2021, maar hij houdt wel verschillende opties open. “Parkpop vindt op het Malieveld op een afgeschermd gebied plaats. Daar hopen we, indien nodig, dat we met sneltesten het evenement door kunnen laten gaan. Parkpop heeft wel het probleem dat je moet weten of internationale artiesten wel naar Nederland (kunnen) komen. Bands kondigen nu aan dat ze op tournee gaan, maar of dat uiteindelijk ook gaat gebeuren is natuurlijk nog onduidelijk. Rotterdam Unlimited is vijf dagen en bestaat uit meerdere componenten op verschillende locaties in Rotterdam. Daar heb je veel mogelijkheden om het door te laten gaan. Zomercarnaval is lastiger omdat het midden in de stad plaatsvindt. Misschien moet je dan voor de Straatparade uitwijken naar een evenementenlocatie als Ahoy om de optredens te doen. Dan maken we er een binnenevenement van. Natuurlijk houd je ook rekening dat er nog steeds helemaal niets kan. Maar we gaan niet niets doen.”

In het aanstaande dubbeldikke kerstnummer van Sponsorreport staat een uitgebreid interview Met Guus Dutrieux. Daarin ook interviews met Arno de Jong, Kunstbende, Concertgebouw, Van Gogh Museum, Van Lanschot Kempen, Rabobank, NOC*NSF en veel meer. Een abonnement nemen of een los nummer bestellen kan hier.