Van 1 tot en met 15 augustus wordt tijdens de Boskalis Beach Cleanup Tour voor het negende jaar de hele Noordzeekust opgeruimd. "Het is fantastisch dat zoveel mensen samen met ons het strand op gaan voor een schone en gezonde Noordzee", laten Stichting De Noordzee en Boskalis weten. In het juni nummer van Sponsorreport stond onderstaand interview met Francine Hijmans, Manager Partnerschappen en Communicatie bij Stichting De Noordzee en Arno Schikker, Manager Corporate Communications bij Boskalis.
De Noordzee wordt de komende jaren belangrijker dan ooit. Stichting De Noordzee is de enige onafhankelijke natuur- en milieuorganisatie die zich specifiek over ons grootste natuurgebied en al zijn aspecten ontfermt. Afgelopen jaren heeft Stichting De Noordzee in samenwerking met haar partners belangrijke successen geboekt, zoals Het Noordzeeakkoord, De Rijke Noordzee en de Boskalis Beach Cleanup Tour, die dit jaar voor de negende keer plaatsvindt.
“Wij focussen de komende jaren op drie grote transities: energie, voedsel en natuur”, zegt Francine Hijmans, Manager Partnerschappen en Communicatie bij Stichting De Noordzee. “In al die zaken speelt de Noordzee een grote rol. Dat is tegelijkertijd de uitdaging voor onze organisatie. De Noordzee is één plek, maar heeft veel verschillende entiteiten: energie, wind, recreatie, vervuiling, natuur, scheepvaart, voedsel. Dat betekent dat wij als kleine organisatie op veel verschillende dossiers moeten acteren. Samenwerking met andere organisaties en bedrijven is dan ook essentieel voor ons.”
Het behoud van milieu is onlosmakelijk verbonden met onze license to operate
Een van de bedrijven waar Stichting De Noordzee al jarenlang mee samenwerkt is Boskalis. Stichting De Noordzee kwam in contact met de maritieme dienstverlener bij het zoeken naar een oplossing voor het milieuvriendelijk slopen van schepen. Van daaruit ontstond de samenwerking in de Beach Cleanup Tour, waar Boskalis zijn naam sinds 2014 aan heeft verbonden.
“Stichting De Noordzee is medeoprichter en lid van het internationale Shipbreaking Platform en samen zijn we destijds gaan kijken of we werven in bepaalde delen van de wereld geschikt konden maken voor het duurzaam slopen van schepen in plaats van dat zoiets ergens op een strand in de derde wereld gebeurt”, weet Arno Schikker, Manager Corporate Communications bij Boskalis, over de start van de samenwerking. “Van daaruit kwam de vervolgvraag of wij een rol wilden spelen bij het gezamenlijk aanpakken van het plastic afval op onze stranden. De plastic soup was toen nog een onbekend fenomeen. Het idee was om dat op de kaart te zetten door het Noordzeestrand met vrijwilligers schoon te maken. Wij zijn van oudsher actief met het beschermen van de Nederlandse kustlijn. Het behoud van milieu is onlosmakelijk verbonden met onze license to operate. Voor Boskalis is het schoonhouden van de zee en stranden daarmee een vanzelfsprekende maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het hoofdsponsorschap van de Boskalis Beach Cleanup Tour was een logisch uitvloeisel. Boskalis faciliteert de tour, maar het blijft een activiteit van Stichting De Noordzee. In welke accenten er worden gezet, de thema’s en wat je met de resultaten doet met bijvoorbeeld de lobby richting politiek, spelen wij geen rol.”
Helaas kom je alles wat we in het dagelijks leven gebruiken ook tegen op het strand: van piepschuim tot peuken en van snoepverpakking tot wattenstaafje. Voor Stichting De Noordzee is de schoonmaaktoer een manier om aandacht te vragen voor dit afvalprobleem. Het echte doel is natuurlijk voorkomen dat afval überhaupt in de natuur terechtkomt. “Het krachtige van de Boskalis Beach Cleanup Tour is dat je daarmee heel duidelijk in cijfers kunt laten zien hoe groot het probleem is. Dat is aantrekkelijk voor de media”, aldus Hijmans. “Je kunt het aantal kilo’s meten dat je ophaalt, het aantal kilometers strand dat je schoon maakt, het aantal mensen dat als vrijwilliger meedoet, je kunt het toespitsen op een bepaald item zoals het aantal sigarettenpeuken, ballonresten of flesdoppen dat je verzamelt. Vervolgens kun je over wat je vindt op het strand een heel verhaal vertellen over de Noordzee.”
Stichting De Noordzee zet dan ook steeds meer in op de verhalen rondom het strand en de Noordzee. Zo is men samen met Boskalis en een reeks andere bedrijven en organisaties sponsor van een nieuwe televisieserie en bioscoopfilm over de Noordzee, die geproduceerd wordt door de makers van onder andere ‘De Nieuwe Wildernis’. In ‘De Wilde Noordzee’ maakt men als kijker kennis met de vele geheimen van de Noordzee. De trailer is inmiddels te zien op YouTube. “Wat je ziet is prachtig”, zegt Hijmans. “Je bent steeds verbaasd dat er zo veel kleur en leven in de Noordzee zit.”
Er ligt een hele grote opgave en dat moet je samen oplossen
Hijmans valt het wel op dat er bij het sponsorende bedrijfsleven nog weinig aandacht is voor zo’n belangrijk thema als natuur en milieu. “Het mag van mij in sponsoring wel zichtbaarder zijn dat we in het groene domein een hele grote opgave hebben”, vindt Hijmans. Een van de redenen zou kunnen zijn dat sommige bedrijven bang zijn dat een samenwerking op dit gebied snel wordt gezien als greenwashing. Dat maakt dat bedrijven misschien wat terughoudend, of zorgt er zelfs voor dat ze helemaal niet activeren op dit gebied. “Maar als je heel duidelijk zegt wat je doet en waar je ambities liggen, kun je samen naar iets toe groeien. Ik zie het bedrijfsleven niet als de boeman. Er ligt een hele grote opgave en dat moet je samen oplossen.”
In 2014 wonnen Boskalis en Stichting De Noordzee met de Boskalis Beach Cleanup Tour een SponsorRing in de categorie Maatschappij. Dit jaar is het de negende keer dat de tour wordt georganiseerd. mee. Behalve dat de tour steeds groter is geworden en er steeds meer deelnemers zijn, is in de kern de opzet niet veranderd. De noodzaak van het schoonmaken van het strand is gebleven. Wat dat betreft zou er misschien nog meer op een echte mentaliteitsverandering bij mensen moeten worden ingezet? Volgens Schikker is het de kracht van de jaarlijkse herhaling die mensen en overheden aan het denken zet. “Je ziet bijvoorbeeld bij het opruimen van ballonresten wat je kunt bereiken. Er is nu een grotere bewustwording bij gemeenten om het gebruik daarvan te verbieden. Het oplaten van ballonnen is een kleurrijk gezicht, maar ze belanden altijd op plekken waar ze niet horen. Overheden waren in het begin wat terughoudend of ze wel of niet moesten deelnemen bij de Tour, maar nu zien je dat ze daardoor juist een statement maken.”
Ook andere bedrijven kunnen bij de Boskalis Cleanup Tour aanhaken door etappes te sponsoren. Dan gaat het niet alleen om financiële ondersteuning, maar ook om partners die manieren hebben om het verhaal goed over de bühne te brengen. Als onderdeel van een partnerschap kunnen er ook aparte dagen georganiseerd worden met bedrijven en klanten. “Bij een etappe ga je lekker met de stroom mee”, zegt Hijmans. “Bij een aanvullende dag kun je inhoudelijk meer vertellen over de Noordzee. We nemen je collega's mee op pad en vertellen ze over de plasticproblematiek en de oplossingen. En boven alles zorgen we voor een geweldig energieke en duurzame ervaring waar je als bedrijf trots op kan zijn.”
Hijmans ziet de interesse vooral bij jonge, startende bedrijven. “Het lijkt alsof zij ons makkelijker benaderen. Met een gin-maker gaan wij nu een gin van zeewier maken. BeFrank is een online pensioenuitvoerder die de kleine pensioenbedragen die niet kunnen worden afgedragen bundelt en aan ons doneert. Specific, producent van honden- en kattenvoer, sponsort al jaren een speciale hondenetappe.”
Het hele interview met Francine Hijmans en Arno Schikker is te lezen in het Sponsorreport nummer van juni.