ABN AMRO en Rotterdam Ahoy hebben hun samenwerking voor het World Tennis Tournament en het World Wheelchair Tennis Tournament met drie jaar verlengd, tot en met 2025. Daardoor zal volgend jaar in ieder geval samen het 50-jarig jubileum van het toernooi gevierd worden. Maar eerst gaat de aandacht natuurlijk uit naar de komende editie. Met opnieuw bij beide toernooien een topbezetting, en helaas ook voor de tweede keer in zeer gehavende vorm; vorig jaar zonder publiek, nu (alsnog) met een heel beperkt aantal van 1.250 mensen per sessie.
“Het is natuurlijk erg jammer dat de komende editie opnieuw zo beperkt is”, zegt Jolanda Jansen, algemeen directeur van Rotterdam Ahoy, “maar vanzelfsprekend heerst er ook blijdschap dat we de samenwerking met drie jaar hebben verlengd. Verlengen is nooit een vanzelfsprekendheid. Het is bewonderenswaardig dat in dit soort tijden ABN AMRO verder vooruitkijkt dan de situatie waar we nu in zitten. Hiermee laat ABN AMRO vertrouwen zien en toont de bank lef. Het is fijn om te zien dat we nu de flexibiliteit naar elkaar hebben om over deze tijd heen kijken en op die basis willen blijven samenwerken.”
Normaal gesproken maken veel partijen binnen ABN AMRO gebruik van het toernooi door relaties uit te nodigen. Het toernooi heeft daarmee een enorm belangrijke netwerkfunctie voor de bank. Maar ondanks dat er nu al twee jaar geen gasten ontvangen kunnen worden in Rotterdam was er bij de bank geen twijfel of men door zou gaan. “Ik heb een rondje langs de Business Units gemaakt en gepolst wat het gevoel was bij het toernooi en het verlengen van de samenwerking. Daarbij heb ik eigenlijk zonder uitzondering positieve reacties gekregen”, aldus Sander Bestevaar, hoofd Sponsoring en Events bij ABN AMRO. “Ook in de Executive Board was geen terughoudendheid. Dat maakt het overigens niet minder vervelend dat er weer een editie zonder publiek is, want Ahoy is gemaakt om mensen te ontvangen. Het jarenlange partnership tussen ABN AMRO en Ahoy zorgt er voor dat we er altijd uitkomen en samen de schouders eronder zetten.”
We zijn heel blij dat we dit toernooi kunnen blijven aanbieden aan tennisfans in Nederland en wereldwijd
Met de verlenging komt er volgend jaar zeker een 50e editie van het ABN AMRO WTT. Dat aanstaande jubileum is geen reden op zich om te verlengen benadrukt Bestevaar. “De overtuiging moet nooit zijn dat je het doet vanwege de relatie, maar dat je het inhoudelijk beoordeelt om doelen te realiseren en omdat je potentie ziet. Het blijft voor ons een geweldige ontmoetingsplek met onze relaties, maar ook voor klanten onderling. Natuurlijk heerst er een andere energie als dat niet kan, maar het blijft een toernooi met toptennis. We zijn heel blij dat we dit toernooi kunnen blijven aanbieden aan tennisfans in Nederland en wereldwijd.”
In het verlengde sponsorcontract blijven de belangrijkste afspraken aanwezig. ABN AMRO en Ahoy gaan wel samen kijken waar komende jaren de vernieuwing kan zitten. “Belangrijk voor ons is hoe je in de toekomst een nog betere klantbeleving kunt realiseren”, zegt Bestevaar. “Daarin vinden Ahoy en wij elkaar. Ahoy heeft afgelopen tijd bijvoorbeeld veel ingezet op data en kennis van de klanten. RTM Stage en het hele nieuwe congrescentrum bieden daarnaast natuurlijk ongelooflijk mooie faciliteiten als het gaat om netwerken. In het verleden bouwden we onze eigen seminarzaal naast de lounge. Dat hoeft nu niet meer. Van deze infrastructuur en techniek worden wij heel enthousiast. Het is een enorme verrijking van Ahoy die voor ons als sponsor de samenwerking nog aantrekkelijker heeft gemaakt. Jammer dat we het nog niet kunnen gebruiken, maar we hopen daarmee in de toekomst nog meer fanbeleving toe te kunnen voegen.”
ABN AMRO en Ahoy gaan de komende periode ook kijken naar de positionering van het toernooi. Bestevaar: “Klanten die geweest zeggen dat ze een geweldige beleving en een dag uit hebben gehad met toptennis. Klanten die nog nooit zijn geweest weten dat niet. Er zit een kloof tussen bezoekers en niet-bezoekers. De niet-bezoekers willen we met een aangescherpte positionering beter vertellen waar het toernooi voor staat.”
Er is in het nieuwe contract ook besloten dat er meer ruimte komt om een aantal sponsors toe te voegen die het toernooi kunnen versterken en naar een hoger plan tillen. Bedrijven die goed passen bij de ABN AMRO / Ahoy- familie. Ook gaat er meer gedifferentieerd worden in de zakelijke pakketten die voor het toernooi worden aangeboden met meer gradaties in de hospitality. Zo is er de mogelijkheid om met je bedrijf te lunchen of dineren in het spelers-restaurant, waarbij men bij wijze van spreken naast de tafel van Federer kunt zitten eten. Vanouds waren er altijd loges rondom het centrecourt. Volgend jaar zijn er ook court-side tickets verkrijgbaar waarbij fans direct langs het veld kunnen zitten. “We willen op deze manier meer investeren in sfeer en een unieke beleving”, zegt Jansen.
“En natuurlijk staat er dit keer een passage over corona in het contract”, vult Bestevaar aan. “In het verleden was er altijd wel een paragraaf over wat te doen bij overmacht. Dat wordt nu strakker geformuleerd. Ik denk overigens in zijn algemeenheid dat er in de sponsorbranche vanuit het oogpunt van corona wel andersoortige contracten gaan ontstaan. Er zijn veel juridische afdelingen bezig met het goed verwoorden en vastleggen van rechten en plichten als er een pandemie uitbreekt.”
Ook de samenwerking met de twee toernooidirecteuren Richard Krajicek en Esther Vergeer is verlengd met drie jaar. “Zij kennen als geen ander het spelersveld en weten wat spelers nodig hebben”, zegt Bestevaar. “Richard heeft een geweldig oog voor jonge spelers en legt ze vaak voor meerdere jaren vast. Esther kent het wheelchair spelersveld door en door. Richard en Esther kunnen een geweldige band opbouwen tussen spelers en Rotterdam. Federer is daar waarschijnlijk het beste voorbeeld van. Wij bemoeien ons niet met het spelersveld, maar we hebben samen wel de achterliggende strategie vastgesteld waarbij we graag een mix van gevestigde topspelers en de aankomende Next Gen-talenten zien. Dat past bij het imago dat wij willen uitstralen met het toernooi.”
Dat er niet gejuicht wordt na het winnende punt in de finale blijft voor iedereen vreemd
Het ABN AMRO WTT heeft de ATP 500-status en behoort daarmee tot de 25 belangrijkste tennistoernooien van de wereld. Het deelnemersveld is dit jaar ook weer enorm sterk met 5 spelers uit de top 10 en misschien tegen de tijd dat het toernooi begint wel inclusief de nummer 1 van de wereld. Bij het Wheelchair Tennis Tournament is de bezetting zo mogelijk nog sterker met negen spelers uit de top 10.
Het ABN AMRO is al jaren een van de best bezochte indoor toernooien op de ATP Tour. De vraag is dan ook altijd of er ambities zijn om door te groeien naar de 1000-status. “We hebben officieus al de faciliteiten die horen bij een 1000-toernooi”, weet Bestevaar. “Als je kijkt naar de criteria die ATP stelt bij de toernooi-indeling dan overtreffen wij die al voor een aantal 1000 toernooien. Maar er is een vast aantal toernooien in die categorie en je kunt de licentie pas krijgen als een van die toernooien stopt.”
De licentie voor het WTT ligt overigens bij Ahoy en voor het Wheelchair Tournament bij ABN AMRO. “Toch mooi dat je als twee licentiehouders op deze manier samenwerkt en dat integreert in een toernooi!,” zegt Bestevaar niet zonder trots.
Momenteel gaat alle aandacht natuurlijk uit naar de organisatie van de komende 49e editie van het World Tennis Tournament en de 14e editie van het Wheelchair Tennis Tournament en hoe ABN AMRO het toernooi dit jaar kan gebruiken. In de basis is de setting en de productie van het toernooi vergelijkbaar met vorig jaar. Na de verruiming van de coronamaatregelen van dinsdag 25 januari wordt wel alles in het werk gesteld om toch per sessie 1.250 mensen te ontvangen.
ABN AMRO kijkt vanuit vier functies naar sponsoring: zichtbaarheid, storytelling en storydoing, de netwerkfunctie en business. Bij het tennistoernooi worden normaal gesproken alle vier de onderdelen bediend. Het toernooi zorgt voor een grote, wereldwijde, naamsbekendheid en exposure voor ABN AMRO. De bank kan er zijn verhaal mee vertellen, zoals vorig jaar over duurzaamheid en dit jaar over gelijke kansen. Via de hospitality heeft het toernooi een belangrijke netwerkfunctie voor relaties en voor klanten onderling. En er wordt extra business gecreëerd met de klanten die er zijn. Zonder of met beperkt publiek zijn de twee laatste doelstellingen natuurlijk moeilijker te realiseren.
Er is niet gekozen om alles op te bouwen en tot het laatste moment te wachten met eventueel terugschalen of annuleren, zoals gebeurde bij de Vrienden van Amstel LIVE. “Daar zit een wat ander businessmodel achter”, verklaart Jansen. “Het tennistoernooi kan gespeeld worden zonder bezoekers, als een sport tv-productie. De Vrienden van Amstel LIVE kan niet zonder publiek. Voor de verslaglegging van het tennistoernooi hebben we opnieuw gekozen voor een heel innovatieve omgeving en niet zomaar een wedstrijd uitzenden met een camera erop.”
Bestevaar: “Vorig jaar hebben we langer de verschillende scenario’s open gehouden. Toen wist je niet hoe alles zou lopen. Rondom het toernooi zit een heel eco-systeem van leveranciers en partners. We hebben geleerd van vorig jaar dat snel duidelijkheid geven over de plannen de hele keten helpt. Van de seminars hebben we al in een vroeg stadium gezegd dat we die niet gaan doen. We hebben ook vrij snel besloten om geen lounge te bouwen. En we hebben niet lang gewacht met het besluit over het VIP-dorp. Wat we wel merken is dat iedereen veel flexibeler is geworden.”
Bij de vorige editie had ABN AMRO een studio naast het centercourt vanwaar online seminars werden gepresenteerd. Bestevaar merkte echter dat er afgelopen tijd wat online-moeheid is ontstaan om seminars en workshops te volgen. “Online seminars verzorgen was toen helemaal nieuw. Iedereen ging het doen. Je zag dat, zoals bij iedere vernieuwing, er op een gegeven moment een soort stabilisatie optreedt en dat je echt alleen met een heel onderscheidende inhoud extra belangstelling kunt realiseren. We merken dat wat luchtiger entertainment momenteel enthousiaster wordt onthaald dan zwaar inhoudelijke seminars. We hebben circa 900.000 klanten, medewerkers en tennisliefhebbers aangeschreven om een online sessie, voorafgaand aan een wedstrijd, te volgen. Mensen als Paul Haarhuis en de vader van Stefanos Tsitsipas zullen daarbij iets vertellen. Jan Kooiman gaat online een kijkje achter de schermen nemen, iets dat normaal gesproken niet is weggelegd voor de bezoekers van het toernooi. Daarmee maak je unieke content.”
Er zijn meer dan een miljoen tennissers en maar 450 rolstoeltennissers!
Vorig jaar was duurzaamheid een belangrijk thema voor ABN AMRO. Dit jaar wordt meer aandacht besteed aan het andere belangrijke thema voor de bank: gelijke kansen. “Rode draad voor ABN AMRO is de strategie ‘Banking for better, for generations to come’”, licht Bestevaar toe. “Daaronder vallen twee thema’s: ‘gelijke kansen’ en ‘duurzaamheid’. Die twee zijn we structureel aan het laden via onze partnerships. Gelijke kansen doen we bijvoorbeeld al in hockey met ‘De Inhaalslag’, met de Ajax-vrouwen, maar ook met de Hermitage voor Kinderen. Dit jaar wordt het de eerste keer dat we een hele grote campagne gaan voeren rondom het rolstoeltennis, waarin we ook het valide toernooi meenemen met topspelers uit beide toernooien. Er zijn meer dan een miljoen tennissers en maar 450 rolstoeltennissers! Dat zijn aantallen waar ik van geschrokken ben. Er zijn wel meer mensen die willen rolstoeltennissen, maar de faciliteiten ontbreken te vaak. Vandaar dat we samen met de Esther Vergeer Foundation en met de Tennisclub van Morgen dat willen aanpakken en daarin gaan investeren zodat dat aantal omhoog gaat. We willen laten zien dat we hier serieus mee bezig zijn en dat gelijke kansen een verlengstuk is van ons beleid.”
Het toernooi vindt plaats van 5 februari tot en met 13 februari en wordt uitgezonden via Ziggo Sport en NOS. Omdat het tegelijkertijd plaatsvindt met de Olympische Winterspelen en er dus veel aandacht voor sport zal zijn in die periode, verwachten Bestevaar en Jansen veel kijkers. “Vorig jaar hebben we ongeveer 2600 uur aandacht gekregen op televisie wereldwijd, waarvan driekwart in Noord West Europa”, weet Jansen. “Naast alle online-exposure vertegenwoordigt dat een enorm mediawaarde. Vorig jaar startte Ziggo met zijn speciale tenniskanaal en werd het toernooi gebruikt als introductie. De tv-uitzendingen zagen er, met de Rotterdamse skyline op de achtergrond, erg goed uit. Daar heeft het toernooi wereldwijd veel waardering voor gekregen. Het toernooi is geliefd in heel Europa.”
“De animo bij de spelers om naar Rotterdam te komen blijft groot, ook als dat zonder toeschouwers op de tribune is”, sluit Jansen af. “Maar dat er niet gejuicht wordt na het winnende punt in de finale blijft voor iedereen vreemd. Iedereen weet dat het beter is voor het tennis als er gewoon publiek is.”