Met 2,5 miljoen kijkers werd het tweede concert van The Streamers, de online gelegenheidsband van Nederlandse artiesten, het best bekeken streaming-event ooit in Nederland. Machiel Hofman, mede-eigenaar van organisator Tribe Company, en Steffen van Iersel, sponsormanager bij hoofdsponsor ING, over het geheim van de band rondom Guus Meeuwis, Kraantje Pappie en zelfbenoemd manager Frank Lammers.
“Het was overweldigend”, reageert Steffen van Iersel na de succesvolle stream. “We kregen al wel signalen dat er veel mensen zouden kijken, maar vooral op het laatste moment hebben zich nog heel veel kijkers aangemeld. Dat er zoveel mensen zouden kijken hadden we echt niet verwacht.”
“KPN heeft gemeten dat dit voor een streamingrecord heeft gezorgd in Nederland”, weet Machiel Hofman. “Soms denken mensen ‘een druk op de knop en we gaan streamen’, maar dan vergeten ze hoe baanbrekend dit is. De schaal waarop wij nu acteren is voor iedereen nieuw.”
De cijfers maken het voor zowel Hofman als Van Iersel duidelijk dat er, zeker in tijden dat er nog geen fysieke concerten en festivals mogelijk zijn, grote behoefte is aan streamingconcerten zoals van The Streamers. In januari zorgden de Vrienden van Amstel LIVE eveneens georganiseerd door Tribe, met 1,7 miljoen mensen al voor de allergrootste online kroeg van Nederland. Het eerste concert van The Streamers op 20 maart vanuit Carré werd gevolgd door 1,2 miljoen kijkers. “Het is een van de redenen waarom ING hier aan meedoet”, zegt Van Iersel. “Je voelt dat Nederland toe is aan iets leuks. Een gezellige avond met goede muziek, dat zijn dingen die we in deze tijd missen en waar Nederland echt behoefte aan had.”
De schaal waarop wij nu acteren is voor iedereen nieuw
ING staat bij de concerten van The Streamers als sponsor wat meer op de achtergrond dan vorig jaar bij het ING Koningsdagconcert. Toen was ING de initiator die het hele evenement financierde. Bij The Streamers heeft de bank een andere rol en betaalt men een vaste sponsorbijdrage. Het betekent ook een andere wijze van activeren. “Door de andere positie kochten we vorig jaar voor de promotie zelf veel media-aandacht rondom het concert”, vertelt Van Iersel. “Nu is dat model anders en komt veel media-aandacht van The Streamers zelf. Wij hoefden daarom het evenement minder zelf te promoten via de landelijke media. Doordat DPG Media dit keer mediapartner was, werd daar ook heel wat media-aandacht gecreëerd.”
Hofman heeft grote waardering voor ING dat men is ingestapt op een idee op het moment dat er nog maar een ruw concept lag. “De artiesten en wij als Tribe kunnen in deze tijd niet het risico nemen voor een evenement met een dergelijke omvang. Mensen denken nog vaak dat een stream goedkoop en simpel te organiseren is, maar dit concert is feitelijk een heel festival dat je organiseert en dat je vastlegt met 10- 12 camera’s. Het is echt een grootschalige tv-productie, met alle risico’s van dien. Dat er dan een bedrijf is dat hier zijn nek voor wilt uitsteken vind ik echt fantastisch. Ze hebben ingetekend op iets dat nog niet bestond. Maar je hebt geloof in elkaar en in het idee. Dat gaf ons het vertrouwen om te ondernemen en het risico aan te gaan. Zonder een partij als ING was dit financieel niet te realiseren.”
Hofman vindt de huidige rol van ING een sympathieke manier om het concert van de The Streamers te claimen. “Juist omdat The Streamers iets onafhankelijks heeft, konden we bijvoorbeeld bij het Koninklijk Huis terecht. Als we met het verhaal waren gekomen dat we de Vrienden van Amstel LIVE vanuit Paleis Noordeinde wilden streamen, hadden we waarschijnlijk nooit toestemming gekregen. Dat The Streamers wel bedrijven als ING nodig heeft om dit mogelijk te maken begreep iedereen.”
Dit sluit goed aan bij de ambitie van ING om verder te digitaliseren
Blijft de vraag waarom The Streamers zo’n enorm succes is. Van Iersel: “We zien dat streaming van concerten een hele ontwikkeling doormaakt. ING Koningsdagconcert 2020 was heel vroeg in dat proces. Dat was een mooi concert, en al een maand nadat we met z’n allen overvallen waren door corona. Toen vertelden we het verhaal dat we op reis gingen in het Rijksmuseum. Een mooi verhaal, maar je mistte de gezelligheid van een concert, van muzikanten die samen spelen. Muziek is emotie die je wilt voelen. Bij streaming blijft dat een lastig iets. Als je meerdere artiesten bij elkaar zet zie je als kijker het plezier. Die vorm maakt het uniek en een reden om te kijken.”
Dat de stream later niet is na te kijken maakt het bovendien tot een unieke belevenis. “The Streamers is live en je moet er bij zijn op het moment zelf”, zegt Hofman. “Op het kanaal van The Streamers zelf zullen straks wel individuele liedjes te zien zijn, maar we zullen niet de hele stream beschikbaar maken. We ontwikkelen voor ieder concert ook een gloednieuwe show. 20 april was niet een herhaling van het Carré-concert. En voor het derde concert op 29 mei zijn we weer om de tafel gaan zitten met een blanco A4-tje. Bij de Vrienden van Amstel LIVE gebruiken we een jaar voor het ontwikkelen van een concert, nu doen we het in 3,5 week.”
Hofman sluit niet uit dat streaming onderdeel wordt van het nieuwe normaal op het gebied van concertbeleving en in de toekomst een gezond buisnessmodel oplevert voor Tribe. “Het is geen model zoals we het kennen. Het lijkt er na twee streamingconcerten op dat we uit de kosten komen, ook door de fooienpot die er is en waar mensen een donatie kunnen doen. Dat is eigenlijk heel knap voor een gratis te bekijken stream. Als je een half jaar geleden dit aan mij had gevraagd had ik gezegd ‘no way’ dat dit een terugkerend iets voor ons zou worden. We zijn van de live-evenementen en muziek is live. Ik ben daar wel van teruggekomen. Voor een concertreeks als de Vrienden van Amstel LIVE zie ik straks echt wel mogelijkheden in de vorm van een hybrideconcert waarbij er ook een stream wordt aangeboden, maar die keuze is natuurlijk aan Amstel. Iets als The Streamers moet je niet iedere maand gaan doen. Je moet er voor zorgen dat het uniek blijft: op bijzondere momenten op bijzondere plekken. Maar ik sluit niet uit dat we dit soort initiatieven vaker gaan doen. Net zoals je bij de wedstrijden van het Nederlands elftal met z’n allen in de huiskamer gaat kijken, zijn dit ook concerten waar je met het gezin en met vrienden en kennissen samen voor gaat zitten en een leuke avond hebben. Dat model zou zomaar de winst van de coronatijd kunnen zijn.”
Van Iersel: “Je ziet een aantal ontwikkelingen samen komen. Nederland is bezig met een enorme digitaliseringsslag: in een jaar zijn we thuis gaan werken en genieten we vanaf de bank van een goed concert. Dat sluit goed aan bij de ambitie van ING om verder te digitaliseren, bijvoorbeeld als het gaat om je bankzaken. Je ziet het ook aan de manier waarop we de fooienpot hebben ingezet en waarbij je met een QR-code snel een betaling kunt doen. Dat is een innovatie die we niet eerder op deze manier hebben toegepast maar ontzettend goed werkt."
Dit is een verkorte versie van het interview over The Streamers dat in het komende nummer van Sponsorreport staat. Het nummer verschijnt 8 juni. Abonneren kan hier.
Foto’s: Bart Heemskerk