De European Sponsorship Association (ESA) heeft de shortlist voor de prestigieuze ESA Awards 2025 bekendgemaakt. Deze jaarlijkse prijsuitreiking erkent de meest opvallende en innovatieve sponsorcampagnes in Europa. Dit jaar is wederom sprake van een recordaantal inzendingen, met een groei van 17% ten opzichte van vorig jaar.
Onder de genomineerden zijn twee Nederlandse cases die indruk hebben gemaakt:
De Nederlandse Loterij is samen met Blauw genomineerd in de categorie 'Best Use of Measurement & Insight'.
In 2022 werd de Nederlandse Loterij (NLO) hoofdsponsor van TeamNL, met een historisch tienjarig contract. Blauw Sponsorship Impact ontwikkelde een continue tracker die de daadwerkelijke impact van de sponsoring op consumentensentiment en -gedrag ten opzichte van het corporate merk en vijf submerken van NLO in kaart bracht. Hiermee kon NLO voortdurend inzicht krijgen in de mate waarin doelstellingen werden behaald, waarom KPI’s presteerden zoals ze deden, hoe prestaties verbeterd konden worden en welke toekomstige sponsoring zou bijdragen aan hun doelen.
NLO: "Toen TeamNL’s meest iconische activum, het TeamNL House tijdens de Olympische Spelen in Parijs, beschikbaar kwam, maakte de tracker inzichtelijk dat dit activum potentieel had om NLO’s sponsorobjectieven te behalen. Dit rechtvaardigde de investering. Na de lancering werden aanvullende vragen toegevoegd aan het onderzoek om de merkimpact vóór, tijdens en na de Olympische Spelen te meten. De resultaten, beschikbaar via een realtime online dashboard, toonden een significante verbetering in NLO’s merkbekendheid en -waardering, zowel onder het algemene publiek als onder sportfans.
Een gezamenlijke aanpak zorgde ervoor dat NLO en TeamNL dezelfde taal spraken en dezelfde data op dezelfde manier interpreteerden. Met het oog op het tienjarige contract zijn alle betrokkenen ervan overtuigd dat deze werkwijze essentieel is om het maximale uit de sponsoring te halen. TeamNL gebruikt de tracker nu ook om de samenwerking verder te ontwikkelen en het eigen merk te versterken."
Philips en PSV zijn genomineerd in de categorie 'Sport Sponsorship €1M-€5M'.
De 110-jarige samenwerking tussen PSV en Philips, begonnen in 1913 toen Philips de club oprichtte voor zijn werknemers, werd gevierd met een grootschalige 360-graden campagne. Het hoogtepunt was het vestigen van een Guinness World Record als langstlopende sportsponsoring ter wereld.
Met activiteiten op het veld, in fabrieken, op tv, sociale media en in de gemeenschap werd de onbreekbare band onderstreept. Een nostalgisch moment volgde toen het Philips-logo tijdelijk terugkeerde op de PSV-shirts, met 6.000 limited-edition exemplaren die binnen enkele uren uitverkochten.
Dankzij AI-technologie werd Frits Philips, symbool van deze samenwerking, opnieuw tot leven gebracht om het record aan te kondigen. De campagne bereikte 274 miljoen mensen en bevestigde dat deze samenwerking niet alleen een rijke geschiedenis heeft, maar ook een veelbelovende toekomst.
Volgens Sophie Morris, voorzitter van de ESA, weerspiegelt de shortlist de vitaliteit en innovatiekracht van de industrie: “De recordbrekende respons op de ESA Awards toont opnieuw de vitaliteit van onze industrie, en ik ben verheugd dat de editie van 2025 uitzonderlijk werk zal erkennen, niet alleen binnen meerdere disciplines, maar ook op het belangrijke gebied van gelijkheid, diversiteit en inclusie in sponsoring.”
Dit jaar introduceerden de ESA Awards een nieuwe categorie: “Gelijkheid, Diversiteit en Inclusie in Sponsoring.” Hiermee wordt aandacht gevraagd voor de rol die sponsoring kan spelen in het bevorderen van maatschappelijke thema’s.
De ceremonie vindt plaats op 13 maart 2025 in The Brewery in Londen.