Franc Weerwind meest invloedrijk in sponsoring in 2022

Sponsorreport heeft minister Franc Weerwind uitgeroepen tot de meest invloedrijke persoon in sponsoring in 2022. Op de tweede plaats staat Arno de Jong, CMO bij Nederlandse Loterij. De top drie wordt volgemaakt door sponsoringconsultant Chris Woerts.

Weerwind dankt zijn eerste plaats aan zijn besluit om met ingang van 1 januari 2024 voor alle online kansspelaanbieders alle programma- en evenementensponsoring en per 1 januari 2025 alle sponsoring van sport te verbieden. Daarmee haalt hij met één beslissing een streep door een markt van enkele tientallen miljoenen euro’s sponsorgeld. Waarschijnlijk heeft niet eerder iemand zo’n directe invloed gehad op sponsoring als de minister voor rechtsbescherming in 2022.

De CMO van Nederlandse Loterij Arno de Jong, de nummer 1 van vorig jaar, is door de entree van Weerwind gezakt naar de tweede plaats. Chris Woerts is aan een jarenlange stijging op de lijst bezig en staat inmiddels in de top 3. Zijn hoge positie heeft hij mede te danken aan zijn optreden in de talkshows met Johan Derksen en Wilfred Genee.

In de lijst van 25 meest invloedrijke mensen staat dit jaar met zes noteringen weliswaar een recordaantal vrouwen, maar hopelijk gaat dat aantal komende jaren verder groeien.
De sponsorzoekers cq. rechtenhouders en de bureauwereld zijn het best vertegenwoordigd in de lijst met ieder acht posities. Het sponsorend bedrijfsleven is met zes mensen aanwezig.

De complete lijst met toelichting is te vinden in het nieuwe nummer van Sponsorreport.

De top 10:

1. (-) Franc Weerwind, Ministerie van Justitie
2. (1) Arno de Jong, Nederlandse Loterij
3. (5) Chris Woerts, CMO Consultancy
4. (3) Menno Geelen, a.f.c. Ajax
5. (2) Bob van Oosterhout, Venturerock
6. (8) Richard Plugge, Team Jumbo-Visma
7. (7) Marcel Beerthuizen, Ziggo Sport
8. (9) Mark Versteegen, KPN
9. (10) Johan van der Zanden, Albert Heijn
10. (6) Jolanda Jansen, Rotterdam Ahoy

Foto Franc Weerwind, Martijn Beekman