De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix keert in elk geval ook in 2024 en 2025 terug naar Zandvoort. De organisatie van de Dutch Grand Prix en Formula One Management (FOM) hebben deze week het contract verlengd.
"Gezien de nog steeds groeiende populariteit van de F1 en de interesse van vele kapitaalkrachtige steden wereldwijd, is dit een bijzonder teken van vertrouwen van Formula One Management in de Nederlandse organisatoren", laat de organisatie weten.
Bij de verlenging gaven het enthousiasme van de fans en het bedrijfsleven de doorslag. Naast de wereldwijde interesse blijft ook het enthousiasme onder fans en het bedrijfsleven in Nederland voor de Formule 1 groot. De Dutch Grand Prix voor 2023 is volledig uitverkocht, met meer dan 1,5 miljoen ticketaanvragen, was de belangstelling weer overweldigend.
Deze twee nieuwe edities betekent ook goed nieuws voor de vele fans die uitgeloot zijn voor 2023. Die krijgen als eerste, exclusief een kans om kaarten voor 2024 aan te schaffen, voordat de kaarten worden aangeboden aan andere geïnteresseerden.
Sportief Directeur Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix Jan Lammers licht toe. “Wij kijken uit naar de komende edities. Met geweldige races waarin de Nederlandse fans nu kunnen genieten van maar liefst twee Nederlandse coureurs in de hoogste klasse van de autosport. We bieden natuurlijk weer een uitgebreid en verrassend entertainmentprogramma waarmee we inzetten op het creëren van een ultimate race festival. De wereld willen we weer laten ervaren hoe wij als Nederland een oranje-evenement organiseren. Het is uniek dat we op de kalender staan met wereldsteden als Las Vegas, Monaco en São Paulo. En, zoals we dat intern zeggen, zijn we ‘Ready for Tomorrow”. We moeten en willen het F1 evenement van de toekomst neerzetten, dat is niet persé groter maar wel beter, intenser, meer beleving, duurzamer en inclusiever.
De eerste twee edities, na de terugkeer van de F1 naar Nederland, worden gezien als een groot sportief en organisatorisch succes. Maar ook maatschappelijk en economisch heeft de Dutch Grand Prix de regio een enorme impuls gegeven en in het bijzonder Zandvoort weer wereldwijd weer op de kaart gezet.
De Grand Prix van Nederland heeft in 2021 geleid tot 22,3 miljoen euro aan extra uitgaven in Zandvoort en 44,5 miljoen euro aan extra uitgaven in de Metropoolregio Amsterdam (inclusief Zandvoort). Extra bestedingen zijn de totale bestedingen minus het bedrag dat bezoekers of organisatoren sowieso in die periode in de regio zouden besteden.
De verwachting is dat voor 2022, met 30% meer bezoekers, dat de totale economische impact van de Dutch Grand Prix in 2022 in de Metropoolregio Amsterdam tussen de €65 en €70 miljoen ligt.
Uit recent onderzoek over de 2022 editie van FOM onder bewoners blijkt dat 98% hoopt dat de F1 in Zandvoort blijf en 98% is trots op het feit dat de F1 in Zandvoort georganiseerd wordt. 93% is van mening dat de F1 in Zandvoort een positieve impact heeft op de gemeenschap en het dorp neerzet als een aantrekkelijke bestemming. Maar liefst 80% van de bezoekers van de race zegt terug te willen komen voor de Grand Prix in Zandvoort in de toekomst.
Stefano Domenicali, President & CEO van de Formule 1 geeft de volgende toelichting op de verlenging van het contract.: "De Grand Prix van Nederland heeft zich snel op de kalender gevestigd als favoriet van de fans en brengt elk jaar ongelooflijk veel energie en een geweldige beleving. De uitverkochte Grand Prix’s van de afgelopen twee jaar hebben de lat hoger gelegd op het gebied van organisatie, entertainment en duurzaamheid, en we zijn verheugd onze relatie met ze te verlengen. Er is een enorme vraag naar F1-races, dus het is een bewijs van wat het team heeft gedaan om Zandvoort tot 2025 op de kalender te krijgen.”
Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix directeur Robert van Overdijk: "Natuurlijk zijn we heel tevreden en blij met waar we nu staan. Maar dit was geen eenvoudige beslissing. De stijgende kosten en de economische onzekerheid zijn een zorg. Net zoals de concurrentie van andere landen en grote steden. Maar de steun van het bedrijfsleven en de groeiende vraag van de fans, zowel uit Nederland als uit het buitenland geven de doorslag, in elk geval nog de komende drie edities. Wij gaan onszelf weer inspannen de lat nog hoger te leggen op sociaal-economisch, maatschappelijk en duurzaam gebied. Voor onze fans, onze loyale partners, de teams en voor de inwoners van Zandvoort.”