Ajax heeft samen met Ziggo overeenstemming bereikt over een uitbreiding van het huidige hoofdsponsorschap. Ziggo richt zich met ingang van 1 april 2017 niet alleen op Ajax 1, maar omarmt ook per direct het nieuwe eSports-domein binnen de club.
Ajax en Ziggo gaan zich tijdens het partnership onder andere bezig houden met het ontwikkelen van nieuwe concepten, livestreams en fan-activiteiten op het gebied van eSports. De samenwerking is voor 1,5 jaar met een optie voor nog een jaar, waarmee de deal gelijktijdig met de ''grote'' Ziggo overeenkomst eindigt. Ziggo zou 300.000 euro extra betalen voor de eSports-overeenkomst.
Het domein eSports is enorm in ontwikkeling en wordt steeds populairder. Commercieel Directeur Menno Geelen over de samenwerking: "Dit is wederom een mooie mijlpaal in de ontwikkeling van het eSports-domein binnen de club. Ziggo heeft net als ons de ambitie om voorop te willen lopen. Gezamenlijk zijn we zijn altijd op zoek naar wegen om onze fans dichterbij en in contact met Ajax te brengen. Het bereiken van de jongere doelgroep is daarbij voor ons beide erg belangrijk. In september hebben wij als eerste Nederlandse club een eSporter gecontracteerd in de persoon van Koen Weijland. Als we bij Ajax ergens in geloven, dan gaan we er ook voor. We hebben een eSports-afdeling opgezet, een gamestudio ontwikkeld en het eSports-team uitgebreid met Dani Hagebeuk. Met dit team reizen we Europa door voor internationale toernooien tegen andere topclubs. Hierdoor staat er een stevig fundament en een interessant platform voor commerciële partijen. We merken dat er veel interesse is vanuit de markt en zijn dan ook erg blij dat Ziggo hier als eerste partner groots instapt.”
Marcel de Groot, Directeur Consumentenmarkt van Ziggo is trots op de geïntensiveerde samenwerking: "Het hoofdsponsorschap van Ajax eSports biedt nieuwe mogelijkheden om een jonge doelgroep op een verrassende en onderscheidende manier te bereiken. Ajax eSports biedt veel nieuwe marketing- en commerciële mogelijkheden. De online streams worden beter bekeken dan veel Eredivisie-wedstrijden. Daarnaast is connected gaming een van onze pijlers. Ziggo staat voor topentertainment, eSports past daarbij. We hebben al eerder succesvolle eBattles gedaan bij Ajax-PSV en rondom de Formule 1 en kunnen niet wachten om dit door te blijven trekken.”
De aftrap van het nieuwe hoofdsponsorschap vindt aankomende woensdag plaats met een Ziggo eBattle tussen Ajax en Schalke 04. De eSports teams van de kwartfinalisten in de Europa League nemen het daarin live tegen elkaar op in de Ziggo eRoom. Daarnaast staat Dani ongeslagen bovenaan in de e-Divisie en is het verschil met Heracles Almelo negen punten. Daarmee strijdt Ajax dus volop mee om geschiedenis te schrijven en als eerste club winnaar te worden van een nationale FIFA-competitie tussen voetbalclubs.
Op het Sponsorreportcongres op 13 april zal Ajax' eSports marketeer Bart van Essen een thematafel presenteren over eSports in samenwerking met Kevin Loos van 2Basics.