Red Bull meest bekende esport sponsor

Sponsors zijn relatief bekend onder esports-volgers. Slechts 17 procent geeft aan geen enkele sponsor te kennen. Onder de meest bekende sponsoren in esports zien we veel internationale merken die al geruime tijd actief zijn als sponsor zoals Red Bull, Coca-Cola en Monster Energy Drink, allemaal frisdrankmerken, een branche die volgens volgers goed bij esports past. Dat blijkt uit het rapport Esports in Nederland van Nielsen Sport.

Naast de frisdrankmerken vallen de partijen op die zich steeds actiever laten zien op de Nederlandse markt. Ziggo is al enkele jaren zichtbaar als hoofdsponsor van Ajax eSports en initiatiefnemer van de eBattle F1. PayPal en KPN lieten zich gelden als sponsor van de eDivisie. Deze merken zijn pas kort sponsor, maar scoren nu al goed. Zij zagen de potentie en hebben dit in korte tijd kunnen omzetten in bekendheid.

Techbedrijven meest passend

De afgelopen jaren hebben verschillende merken hun intrede gedaan in de Nederlandse esports-wereld. Bedrijven als YoungCapital, Asito, Energiedirect.nl, Ziggo, PayPal en Subway hebben de sprong gewaagd, omdat ze allemaal op zoek zijn naar nieuwe manieren om een jongere doelgroep aan zich te binden. Voorheen waren het vooral techbedrijven die hun sponsorgeld investeerden in esports.

Voor merken als IBM en Intel waren dit vaak hele logische partnerships. Maar sinds enkele jaren zetten juist ook non-techbedrijven de stap naar esports-sponsoring. Zo investeerden automerken als BMW en Mercedes al volop. Consumenten vinden merken in de gaming- en techsector nog altijd het beste passen als sponsor in esports. Toch worden ook bedrijven in de fast food- of frisdranksector door veel mensen als passend gezien. De mode- en automotive branche vallen net buiten de top-10. Doe-het-zelf-merken, medicijnbedrijven en luxe merken (van horloges of sieraden) worden door maar weinig esportsvolgers geaccepteerd.

De meest geaccepteerde vormen van sponsoring zijn voor esporters de sponsoring van een esports-team, het logo van merk op kleding van een esporter en de sponsoring van een esports-evenement.

Quick wins zijn in esports dan ook niet te behalen concludeert Nielsen. Een merk zal echt moeten investeren in de community om serieus genomen te worden. Als dat dan gebeurt is de beloning ook groot. 43 procent van de esports-volgers zegt dat sponsoring van esports een positief effect heeft op een merk. Voor een derde van de volgers vergroot sponsoring zelfs de kans op het kopen van producten van het merk.

Publiek

Liefst 65 procent van de Nederlanders (tussen de 11 en 45 jaar) is het afgelopen jaar in contact geweest met esports. Zij hebben een esports-toernooi of -competitie via een live stream bekeken, esports content gevolgd, een esports-evenement bezocht als toeschouwer of meegedaan aan een georganiseerd esports-evenement als speler. Vorig jaar gaf nog 39 procent aan dat ze hadden deelgenomen aan een van deze esports-activiteiten (destijds in de groep 14-35 jaar). In dat onderzoek gaf 35 procent van de Nederlanders aan nooit van esports gehoord te hebben. Dit jaar zegt nog maar 17 procent nooit van esports gehoord te hebben. Hoewel bijna de helft van de 30-plussers met esports in contact is geweest, is esports vooral populair onder jongeren. Liefst 87 procent van de jongeren tussen de 11 en 20 jaar heeft iets met esports te maken gehad.

Esports-volgers zijn niet uitsluitend op games gefocust. Deze groep heeft namelijk een bovengemiddelde interesse in traditionele sporten. Voetbal is de populairste sport. Meer dan de helft van de esports-volgers is geïnteresseerd in het volgen van voetbal, terwijl dit bij de gemiddelde Nederlander 46 procent is. Het is dan ook logisch dat traditionele sporten steeds vaker de koppeling zoeken met esports. Voetbalclubs als PSG, Ajax, AS Roma (Fnatic) of FC Kopenhagen hebben hun zinnen gezet op de esports-fans. Ook voor grote organisaties als de NBA, NASCAR en de NHL is esports onderdeel van de nieuwe strategie.

En esports-volgers zijn niet alleen sportvolgers. Ze sporten zelf ook actief. Liefst 91 procent van de esports-volgers beoefent een sport. In heel Nederland is dit 83 procent.

Platformen

Traditioneel is Twitch hét platform om esports te volgen. Toch is bij het brede publiek van esports-volgers met name YouTube populair. Er zijn grote verschillen tussen mensen die esports via Twitch of via YouTube volgen. De Twitch-volger is overduidelijk de fanatieke esports-volger. In vergelijking met de YouTube-volger besteedt hij (78 procent is man vs. 69 procent bij YouTube-volgers) wekelijks meer uur aan esports (3,5 vs. 2,9 uur), meer uur aan gaming (11,8 vs. 8,7 uur) en geeft hij meer geld uit aan gaming. Voor YouTube-volgers is FIFA 18 de populairste game om te spelen (57 procent) en te volgen (51 procent). Games als Fortnite en Call of Duty: WWII volgen op grote afstand. Bij Twitch-volgers is Fortnite juist de meest gespeelde (59 procent) en gevolgde game (38 procent).

Meer informatie: www.nielsen.com/nl