Het tweede seizoen van de edivisie gaat op donderdag 12 oktober officieel van start in samenwerking met een vijftal nieuwe partners. Naast een uitbreiding van de samenwerking met FOX Sports heeft de Eredivisie CV ook KPN, MediaMarkt, PayPal en 538 aan de Nederlandse FIFA 18 eSports-competitie verbonden. Met deze partners wil de edivisie eSports nog steviger op de kaart zetten.
De edivisie is een initiatief van de Eredivisie CV in samenwerking met de 18 Eredivisieclubs, EA SPORTS™, Endemol Shine Nederland en wordt uitgezonden door FOX Sports. Vanaf 12 oktober gaan eSporters van de 18 Eredivisieclubs in 34 speelrondes en een play-off uitmaken wie kampioen van Nederland wordt. De wedstrijden van het eerste seizoen werden in totaal circa 5 miljoen keer bekeken.
Met het binden van vijf vooraanstaande partijen, allen met een duidelijke link met de edivisie, wil de competitie nieuwe stappen zetten. Alex Tielbeke, directeur Eredivisie CV: "We zijn enorm blij dat we vijf sterke merken aan onze eSports-competitie hebben weten te binden. FOX Sports is al voor het tiende seizoen het thuis van het Eredivisievoetbal, KPN als hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal, MediaMarkt als het grootste verkoopkanaal van FIFA 18, PayPal is wereldwijd een van de belangrijkste online betaalmiddelen, ook in eSports, en 538 als grootste radiozender van Nederland."
Nederlandse eSports-publiek groeit het snelst
"Uit onderzoek van SuperData Research onder 10.000 consumenten in 12 verschillende markten, blijkt de belangstelling voor eSports in Nederland het snelst toe te nemen. Jan-Willem Roest, General Manager PayPal Benelux & Ierland, ziet dan ook kansen door de samenwerking met de edivisie: "eSports is een enorm groeiende markt, zeker in Nederland. In 2018 zijn er naar verwachting ongeveer 1,4 miljoen eSports-fans in Nederland, en in geen enkel ander Europees land groeit dit aantal zo sterk. Als FIFA 18 eSporter wil je snel en gemakkelijk kunnen betalen. PayPal helpt daarbij, en laat de FIFA 18 speler focussen op de game.”
Voor KPN betekent de samenwerking met de edivisie een uitbreiding op het hoofdsponsorschap van de Eredivisie. "Als hoofdsponsor van de Eredivisie willen we uiteraard ook de millennials aan ons merk verbinden. Gaming in het algemeen en de edivisie in het bijzonder, heeft enorm veel fans waar KPN graag iets extra’s voor doet”, aldus Peter Lansaat, Sports Marketing Manager bij KPN.
Voor MediaMarkt sluit de edivisie goed aan op alle gaming activiteiten die ze op dit moment organiseren. Gert-Jan Stada, Product Group Manager Entertainment bij Media Markt: "De gaming community zal steeds groter worden en wij geven onze klanten de mogelijkheid om dit bij ons te beleven. Dat doen we zowel bij onze winkels als op ons online platform, door FIFA clinics te faciliteren en online competities op te zetten. Steeds meer gamers zullen zowel offline als online in competitieverband met elkaar en tegen elkaar gaan spelen. eSports, en daarmee ook edivisie, is een grote community die steeds harder groeit. Wij voelen ons hiermee ook erg verbonden en daarom is dit een fantastische kans en samenwerking.”
Door samen te werken met 538 wil de edivisie ten slotte de beleving rondom de competitie vergroten. "538 is het grootse radiomerk onder jongeren. Met de edivisie sluiten we aan bij de beleveniswereld van een steeds groter deel van deze doelgroep. Daarnaast zetten we onze eigen media en dj’s in om de edivisie te promoten en dichter bij de consument te brengen met spraakmakende acties en events”, aldus Jeroen de Bakker, CMO Brand & Online bij Talpa.