De edivisie en Basic-Fit slaan de handen ineen om esports in Nederland nog steviger op de kaart zetten. Door de samenwerking moet Basic-Fit toegang krijgen tot de jonge doelgroep van de esportscompetitie, terwijl de edivisie het belang van fysieke topconditie onder gamers beter in beeld kan brengen. Basic-Fit sluit het partnership voor een langere periode af.
Basic-Fit is naast FOX Sports, KPN en Radio 538 de vierde esports-partner van de edivisie. De samenwerking gaat officieel van start tijdens de tweede seizoenshelft, wanneer de 18 Eredivisieclubs aantreden voor de competitie op de Xbox One. De eerste wedstrijden van de tweede seizoenshelft van de edivisie worden vanaf morgen (dinsdag 22 januari) uitgezonden op FOX Sports en 24 uur later op het YouTube-kanaal van de edivisie.
In de edivisie strijden esporters van de 18 Eredivisieclubs om het Nederlands kampioenschap in FIFA 19 Ultimate Team. De concurrentie is groot: de esporters in de edivisie behoren tot de top van de FIFA-wereld. Van de esporters wordt een topsportmentaliteit vereist om goed te presteren onder druk. Lichamelijk fit om zich optimaal voor te bereiden op het hoge aantal wedstrijden en mentaal fit om te presteren op de momenten wanneer de spanning het grootst is.
Ook esports-volgers blijken fanatieke sportfans te zijn. Uit onderzoek van Nielsen Sports (eSports in Nederland 2018) blijkt dat liefst 91 procent van de esports-volgers een sport beoefent, terwijl dit over heel Nederland 83 procent is. Daarnaast sporten ze gemiddeld ook langer: 3,8 uur per week, ruim 0,8 uur meer dan de gemiddelde Nederlander (3,0 uur).
Marc Rondagh, Business Development Manager Eredivisie CV: "We zijn verheugd dat we Basic-Fit als partner aan onze esportscompetitie toe kunnen voegen. Met de samenwerking kunnen we nog duidelijker in beeld brengen dat onze espelers topsport bedrijven, waarbij een fysieke topconditie vereist is. Onze esporters en het merendeel van onze achterban beweegt regelmatig en sport zelfs vaker dan de gemiddelde Nederlander."
Na diverse samenwerkingen in de voetbalwereld, onder andere als hoofdsponsor bij ADO Den Haag, maakt Basic-Fit zijn debuut in de esportswereld. "Basic-Fit gelooft dat een fitte en gezonde levensstijl de basis is voor elke esporter. Bij Basic-Fit staat tevens innovatie hoog op de agenda, dat hand in hand gaat met deze nieuwe vorm van sport. Wij zijn daarom trots onze bijdrage te mogen leveren aan de edivisie", aldus Erica Hahn, international Marketing Manager bij Basic-Fit.
De edivisie is een initiatief van de Eredivisie CV in samenwerking met de 18 Eredivisieclubs, EA SPORTS™ en Endemol Shine Nederland.