André Fläckel is directeur eSports bij Lagardère Sports. In zijn keynote op het Sponsorreport Jaarcongres benadrukt hij de mogelijkheden die eSports bieden om je sponsoring ‘om te denken’ en nieuwe doelgroepen te binden.
Waaruit bestaan uw dagelijkse werkzaamheden bij Lagardère Sports?
André Fläckel: “Ik heb de esports-business afdeling bij Lagardère Sports mede-opgericht en ontwikkeld. Ons bureau is in korte tijd een van de toonaangevende spelers geworden in het wereldwijde esports-landschap, waarbij we uitgebreide end-to-end diensten verlenen: van strategisch merkadvies, tot dienstverlening op het gebied van sponsoring en merkactivatie en de distributie van mediarechten. Met onze grote kennis van de gamingindustrie, digitale platformen en marketingstrategieën kunnen we nieuwe businessmogelijkheden ontwikkelen voor onze klanten in Europa, VS en Azië.”
Wat zijn volgens u de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van sportmarketing?
“Esports is de toekomst van sport, entertainment en cultuur! Kijk naar de indrukwekkende groeicijfers van deze industrie en de attractiviteit van deze jonge, digitaal slimme doelgroep.”
Esports is de toekomst van sport, entertainment en cultuur
Wat is de belangrijkste uitdaging voor eSports als marketing- en sportplatform?
“Esports als bedrijfstak zal dit jaar een omzet halen van ongeveer 1,1 miljard dollar. 74% van de inkomsten zijn direct of indirect gekoppeld aan sponsoring en advertising. De conclusie is dan dat we meer aandacht moeten besteden aan degene die dat geld uitgeven: de merken. Bij Lagardère Sports doen we dat door onze klanten de beste eSports partners (leagues, teams, spelers, etc.) en concepten te bieden. We kijken ook al vroeg in het proces naar het adviesgedeelte en naar hoe de on- en offline activatie van de partnerships wordt uitgerold. Onze business gaat over het reduceren van risico’s van onze klanten en hen succesvol laten zijn in de conversie van de Millennials en Generatie Z naar toekomstige klanten en/of werknemers.”
Welk sponsorship binnen eSports ziet u als hét voorbeeld?
“Esports-fans staan open en loyaal tegenover merken die met hen willen communiceren op een respectvolle manier en hen aanspreken op hun niveau. Het is niet genoeg om alleen een logo op het shirt van een esports-speler te plakken. Denk na over de toegevoegde waarde die jouw product of jouw bedrijf deze doelgroep kan bieden. Biedt de fans iets dat nog niet eerder bestond: opwindende content en inzichten van hun favoriete team, of misschien een product of nieuwe dienst die speciaal voor de doelgroep wordt gecreëerd. Shell, een van de sponsors van de League of Legends European Championship (LEC), heeft een loyaltyprogramma opgezet dat fans in staat stelt om Shell ClubSmart punten om te zetten in game points en skins, daarbij virtuele voordelen toegankelijk te maken via ‘echte wereld’-transacties.”
“Ik haal graag een quote aan van Jan-Hendrik Starken, marketing manager bij Shell. Hij zegt: “centraal binnen onze betrokkenheid staat dat we LEC’s Baron Power Play, een van de meest ongelooflijke en zichtbare momenten in de game als je het spel in jouw voordeel kunt laten kantelen, willen verbinden met onze premium brandstof Shell V-Power. Waar we naar kijken gaat voorbij aan paid media en advertenties. We willen integreren met de communities om het verschil te maken en ze op verschillende niveaus aan ons te verbinden.”
Wat is uw belangrijkste take-away op het congres?
“Ben moedig! Je hoeft niet enthousiast over esports te zijn om een actieve sponsor te zijn. Maar ben open en geïnteresseerd in deze unieke wereld, ook als je er niet mee bent opgegroeid (of misschien via je kinderen). Het aantal bedrijven dat de potentie van esports heeft herkend en erkent groeit nog steeds. Daarom moet je niet te lang wachten om er mee te beginnen. Als je je commitment authentiek en coherent activeert staat de route naar de fans open voor je. Esports biedt een ongelooflijk aantal mogelijkheden om je sponsoring ‘om te denken’. En om interessante nieuwe generaties te bereiken. Het is de juiste omgeving voor pioniers. Neem een duik in esports. Het is de moeite waard!"
André Fläckel is een van de keynotes op het Sponsorreport Jaarcongres op 24 september. Andere sprekers op het congres over eSports zijn Marc Rondagh en Arnoud Schonis (eDivisie), Ruben Houkes (2Basics), Jan Bakker (Sanquin) en Alban Dechelotte (Riot Games). Het hele programma is hier te vinden. Direct inschrijven kan hier.