TivoliVredenburg en Rabobank verlengen samenwerking

Muziekgebouw TivoliVredenburg en de Rabobank hebben hun overeenkomst met vijf jaar verlengd. In de nieuwe samenwerking leggen de partijen nog meer de nadruk op verbinden en verenigen.

TivoliVredenburg opende in 2014 zijn deuren na het samengaan van Muziekcentrum Vredenburg en poppodium Tivoli. Tegelijkertijd met de opening van het nieuwe gebouw werd Rabobank een van de hoofdsponsors van TivoliVredenburg.
“Een van de overwegingen om partner te worden van TivoliVredenburg is dat het een unieke plek is waar muziek- en cultuurliefhebbers van allerlei genres elkaar ontmoeten”, zegt Michel Geluk, bij Rabobank Utrecht Adviseur Marktbewerking, Communicatie & Coöperatie. “Iedereen die in Utrecht woont en leeft kan hier iets doen of vindt hier iets van zijn gading. TivoliVredenburg biedt Utrecht iets wat er nog niet is. Het heeft een hele sociale functie in de stad. Dat maakt het voor de Rabobank een enorm interessant project.”

Niki de Jonge, Partnership manager bij TivoliVredenburg: “Je hebt het bij TivoliVredenburg over een vrij unieke fusie tussen twee organisaties die in zo’n beginfase vanzelfsprekend zijn uitdagingen heeft. Dan is het fijn dat een partner als Rabobank meteen achter je gaat staan en daarmee zijn vertrouwen uitspreekt. Wat ik typerend vindt voor het partnership is dat we de ruimte hebben gecreëerd om samen te ontdekken. Eerst is het vertrouwen wederzijds uitgesproken en van daaruit zijn we gaan kijken wat we samen konden ontwikkelen. Zo is Rabo Open Stage ontstaan. Nu, met de vernieuwing van de samenwerking voor de komende vijf jaar, doen we dat weer.”

De samenwerking tussen Rabobank en TivoliVredenburg was afgelopen jaren het meest zichtbaar via de Rabo Open Stage. Het podium is sinds 2015 in de centrale hal van TivoliVredenburg te vinden, naast Café Het Gegeven Paard. De optredens zijn gratis te bezoeken. De Rabo Open Stage is het meest gebruikte en toegankelijke podium van TivoliVredenburg.
De Jonge ziet dat na het neerzetten van Rabo Open Stage als merk, de tijd rijp is om ook buiten de muren van TivoliVredenburg de wijken in te trekken en zo nog meer mensen te bereiken en kennis te maken met het plezier van muziek maken. Ook is duurzaamheid een belangrijk thema waar de kennis en behoefte van beide organisaties overlappen. "Zo gaan we samen onderzoeken hoe duurzaam uitgaan mogelijk te maken is en welke stappen hierin gezet kunnen worden", zegt De Jonge. "Ik vind het mooi dat we samen iets kunnen neerzetten voor alle muziekliefhebbers binnen en buiten ons pand.”

In de nieuwe samenwerking staat dan ook een uitbreiding van de Rabo Open Stage naar de wijken centraal. Deze ‘Rabo Open Stage on Tour’ zal bij events op logische momenten bij partners in de wijken het programma leveren en dat produceren. De eerste editie van ‘On Tour’ was gepland bij de opening van Jongeren Cultuurspot Overvecht op 5 april. Jammer genoeg kan deze aftrap niet doorgaan: om de verdere verspreiding van het coronavirus te beperken zijn ook bij TivoliVredenburg alle evenementen in de komende periode afgelast. Ook op de Rabo Open Stage is het stil. De partners onderzoeken nu hoe hier een nieuwe vorm voor kan worden gevonden. Ondertussen gaat TivoliVredenburg door met de verbindende kracht van muziek en zendt dagelijks via Facebook de beste concerten en video’s uit zijn archief uit.

Tom van Kuyk, Manager brand experience & partnerships Rabobank Nederland, vindt het mooi dat een contract dat al van ver voor de nieuwe sponsorstrategie van de Rabobank bestaat, zo naadloos past in de missie van Rabobank’s Growing a Better World Together. “Rabobank is een coöperatie die staat voor lokale gemeenschappen waar mensen samen werken en elkaar ondersteunen om dingen te bereiken. Dat dna zit nog steeds in de bank. Als je iets samen doet gaat het beter dan als je het alleen doet. Dat is precies wat we hier doen. En dat geldt zeker voor wijken die als probleemwijken worden betiteld en waar allerlei uitdagingen liggen. Die betere wereld waar we het als bank over hebben begint hier in de wijken. Growing a Better World Together gaat over voedsel en duurzaam produceren, maar ook over sociale cohesie. We moeten het samen oplossen.”

In het nieuwe nummer van Sponsorreport staat een uitgebreid interview met TivoliVredenburg en Rabobank over de verlenging van de samenwerking. Het interview is geschreven voordat de ingrijpende maatregelen rondom het coronavirus zijn genomen en moet ook vanuit dat oogpunt gelezen worden. Het nummer van Sponsorreport is hier gratis te downloaden.

(Foto: Jelmer de Haas)