Poppodium Effenaar en technologiebedrijf ASML worden partners en zetten in op cultuur voor iedereen. Idee is dat een bruisend cultureel leven een regio leuker, gezelliger en meer betrokken maakt. Maar dan moet cultuur wel toegankelijk zijn en blijven voor iedereen. Met dat mantra slaan poppodium Effenaar en technologiebedrijf ASML de handen ineen.
"Bij Effenaar geloven we dat muziek een krachtig middel is om onze sterk veranderende regio te verrijken", zegt directeur Effenaar Jos Feijen. "We zijn vastberaden om de Brainport regio te betrekken bij ons programma, om zo publiek en artiest te verbinden en hen te helpen zichzelf te ontdekken én te ontwikkelen. We hebben in ASML een sterke partner gevonden die ons steunt in onze missie. We kijken uit naar een mooie samenwerking voor en door de regio."
In de nieuwe samenwerking staat een divers, breed en laagdrempelig muzikaal programma centraal. Zo hopen de twee partijen bij te dragen aan een rijker cultureel leven als verbindende factor tussen alle inwoners van Brainport Eindhoven. De samenwerking omvat verschillende programma's die de komende tijd verder vorm zullen krijgen.
Via 'Muziek voor iedereen' worden bij de meest populaire concerten in Effenaar door ASML 400 entreebewijzen gratis beschikbaar gesteld via de platformen van Quiet Eindhoven en Cultuur Inclusief. Met als doel dat ook mensen met een kleine beurs kunnen genieten van cultuur dicht bij huis.
'Next Gen Live Experience' is een programma dat een stap zet in de muziekbeleving van een live concert. Effenaar zet haar koers voort als poppodium van de toekomst door samen met ASML-medewerkers, artiesten en lokale onderwijsinstellingen te experimenteren met innovatieve concertervaringen, zowel voor de concertganger in de zaal, als voor de streamer vanuit huis.
ASML wordt ook partner van de terugkerende feestavond Party in Nomansland, waarbij een mix van muziekstijlen en jamsessies centraal staat. Dit feest is bedoeld om mensen van verschillende culturele achtergronden bij elkaar te brengen. Een uitgelezen mogelijkheid voor nieuwkomers in deze regio de stad en haar inwoners te leren kennen.
ASML blijft partner van het jaarlijks terugkerende gratis stadsfestival Hit the City. Hét stadsfestival dat tijdens Dutch Design Week plaatsvindt en hét podium is voor opkomend regionaal, nationaal en internationaal talent. ASML werkt in Eindhoven op cultureel gebied ook samen met Muziekgebouw Eindhoven.
"Tijdens onze eerste gesprekken met Effenaar viel ons meteen op dat de organisatie bezig is met vernieuwing en verbinden. Onderwerpen die ook wij als bedrijf belangrijk vinden. Muziek verbindt en samen met Effenaar willen we ervoor zorgen dat iedereen in deze regio nog meer kan genieten van de brede programmering van dit mooie poppodium,” zegt Carl Leen, programmamanager namens ASML.
Op de foto v.l.n.r. Carl Leen, Program Manager ASML - Sandra Broeren, Hoofd MarCom Effenaar - Marjolein de Hooge, Hoofd Omgevingscommunicatie ASML - Jos Feijen, Directeur Effenaar (Foto: Martijn Disbergen).