TivoliVredenburg en Rabobank werken de komende jaren aan het toegankelijk(er) maken van cultuur voor mensen uit alle hoeken van de samenleving. Dit betekent dat jong en oud, ongeacht achtergrond of situatie, de kans krijgen om de kracht van live muziek te ervaren. De afgelopen jaren is dankzij dit partnership al veel bereikt. Beide partijen zullen deze missie met volle kracht voortzetten voor de komende drie jaar.
Foto, van links naar rechts: Sabrina Ehlert-Sahertian (Adviseur Marktbewerking, Communicatie & Coöperatie, Rabobank), Menno Tielemans (Teamleider Sales & Development, TivoliVredenburg), Lisanne Boer (Partnerships & Development, TivoliVredenburg), Rients Schuddebeurs (Voormalig Directeur Coöperatieve Rabobank & voorzitter directieteam Rabobanken in Regio Midden Nederland), Hans Benard (Directeur Rabobank Utrecht en omgeving | Regiodirecteur Financieel Advies Midden- en Oost-Nederland), Jeroen Bartelse ( Algemeen Directeur, TivoliVredenburg)
Een van de sprekende voorbeelden van de impact van deze samenwerking is Rabo Open Stage, het gratis toegankelijke podium voor amateurmuzikanten in het hart van TivoliVredenburg. Dit podium, dat jaarlijks meer dan 300 artiesten de kans biedt om op te treden, fungeert als een belangrijke springplank voor opkomend talent.
Zo begon de inmiddels waanzinnig populaire artiest Froukje haar carrière op Rabo Open Stage in 2018. Tijdens het 10-jarig jubileum van TivoliVredenburg in mei 2023 keerde zij terug voor een intiem verrassingsoptreden. Dit is een voorbeeld van hoe TivoliVredenburg en Rabobank talent de kans willen geven podiumervaring op te doen.
TivoliVredenburg en Rabobank leggen in deze nieuwe fase van hun samenwerking nog meer nadruk op toegankelijkheid tot cultuur voor zoveel mogelijk mensen: van jong tot oud, met uiteenlopende culturele, maatschappelijke en sociale achtergronden. De partners richten zich op het wegnemen van drempels die een bezoek aan een concert of evenement belemmeren.
Mede dankzij de steun van Rabobank kan TivoliVredenburg vrijkaarten beschikbaar stellen aan mensen die zich een bezoek aan live concerten moeilijk kunnen veroorloven of in een kwetsbare positie zitten. Deze kaarten worden verdeeld via maatschappelijke partners die dagelijks werken met mensen voor wie cultuurbezoek niet vanzelfsprekend is. Samenwerkingen met organisaties als De Armoedecoalitie, Welkom in Utrecht, Het Vergeten Kind, Taal Doet Meer en Ludens Kinderopvang maken het mogelijk om deze mensen direct te bereiken en uit te nodigen voor bijzondere concerten en evenementen.
"Met de Rabobank heeft TivoliVredenburg een partner die vanaf de start met ons meeloopt en meedenkt om cultuur toegankelijk en betaalbaar te maken voor een breed publiek. Zo dragen we bij aan een inclusieve stad waar muziek een verbindende rol speelt", zegt Jeroen Bartelse, Algemeen directeur TivoliVredenburg.
Hans Benard: "Als nieuwe directeur Rabobank Utrecht e.o. valt mij op dat in Utrecht de onderlinge verbondenheid erg sterk is. Ook TivoliVredenburg zorgt, door middel van het toegankelijk(er) maken van cultuur voor alle mensen in Utrecht en omgeving, voor een steeds meer inclusieve samenleving. Utrecht is een stad waarin veel inwoners en organisaties verantwoordelijkheid nemen om onze stad een beetje beter, een beetje mooier te maken. Vanuit die gedrevenheid komt ook de samenwerking tussen TivoliVredenburg en Rabobank en sluit uitstekend aan bij onze missie: 'growing a better world together.’"