Door het formeel installeren van de eerste 25 jonge SAIL Academy-talenten en eerste 10 SAIL-vrijwilligers, gaf de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema samen met Prins Maurits, beschermheer van Stichting SAIL Amsterdam, maandagavond 26 augustus het officiële startschot 'het jaar van SAIL Amsterdam 2020’.
Over een jaar vindt de 10e editie van SAIL Amsterdam plaats, van 12 t/m 16 augustus 2020. SAIL wordt eens in de 5 jaar georganiseerd. Een week lang vormt de Amsterdamse IJhaven, tijdelijk omgedoopt tot de Oranje Oceaan, het decor van een tot ieders verbeelding sprekend programma vol nautische historie, indrukwekkende Tall Ships, muziek, cultuur, ontmoeting en debat. “SAIL verbindt de stad Amsterdam met de hele wereld, het laat het unieke karakter van onze gastvrije stad zien”, aldus burgemeester Halsema.
SAIL Amsterdam 2020 wil de meest duurzame en “groene” SAIL ooit worden. In 2015 is SAIL gestart met een speciaal duurzaamheidsprogramma, dat deze editie verder wordt geïntensiveerd. De hele opzet, organisatie en uitvoer zal maximaal “groen” zijn. De havens en de kades zullen tijdens SAIL 2020 schoner zijn dan ooit. “SAIL is een geweldig podium om maatschappelijke thema’s te laten zien”, zegt Reineke Boot, directeur van Sail Event Partners, daarbij zeker ook kijkend naar potentiële partners voor het evenement die het platform voor hun duurzaamheidsprogramma kunnen gebruiken.
SAIL Amsterdam 2020 verwacht ook volgend jaar weer ruim 2 miljoen bezoekers te ontvangen. Daarmee is SAIL het grootste, vrij toegankelijke publieksevenement van Nederland. “Het vrij toegankelijke karakter is uniek aan dit evenement en dat moeten we koesteren. Dat is alleen mogelijk met de steun van een groot aantal passende partners en de verkoop van zakelijke en particuliere arrangementen”, aldus Reineke Boot. Dat werd beaamd door burgemeester Femke Halsema: “Doe allemaal mee, alleen door samen onze schouders eronder te zetten is het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland mogelijk!”.
KPN heeft zich inmiddels als hoofdsponsor aan SAIL Amsterdam 2020 verbonden. Ook in 2010 en 2015 leverde KPN een cruciale bijdrage aan alle digitale verbindingen van SAIL. Als hoofdsponsor maakt KPN het mogelijk dat de vele bemanningen, de ruim twee miljoen bezoekers en alle fans tijdens SAIL digitaal verbonden zijn met elkaar en de hele wereld. Daarnaast verzorgt KPN veilige en snelle onderlinge connectiviteit voor de hele SAIL-organisatie. Zo zorgt KPN onder andere voor extra mobiele 4G dekking, WiFi zones en de SAIL Social Media boot. Waardoor miljoenen bezoekers, op het evenement, thuis of onderweg, SAIL 2020 overal maximaal kunnen meebeleven.
“SAIL Amsterdam 2020 is voor KPN veel meer dan alleen een sponsorproject", aldus KPN. "Het is voor ons een voorbeeld van hoe wij in zo’n groot gebied ons netwerk en expertise inzetten om dagelijks honderdduizenden bezoekers gelijktijdig connectiviteit te bieden. We zijn er trots op dat we deze bijzondere jubileumeditie van SAIL kunnen ondersteunen.”
Reineke Boot: “KPN is als duurzaam en innovatief Nederlands bedrijf een droompartner voor SAIL: grensverleggend, ondernemend en succesvol verbindend. We zijn blij dat KPN wederom hoofdsponsor is van SAIL en gaat zorgen voor de juiste verbinding zodat onze bezoekers hun ervaringen kunnen delen met de wereld om hen heen. We zijn KPN dankbaar voor hun jarenlange consistente en onmisbare steun, waardoor miljoenen fans van SAIL kunnen genieten.”
Net als vijf jaar geleden wil SAIL een vijftal Friends van SAIL aan zich verbinden. Friends zijn de hoofdsponsoren van SAIL. Daarnaast wil SAIL verschillende Fans en Fellows vastleggen.
Naast KPN als hoofdsponsor heeft Damen zich inmiddels als Fan aangesloten. Bouwens& is exclusieve hospitality partner van SAIL Amsterdam 2020. ATPI is als hospitality supplier betrokken om alle zakelijke gasten extra aan het evenement te verbinden. Bijvoorbeeld met exclusieve ontvangsten in eigen SAIL-omgeving, mini-congressen of specifiek vervoer van gasten.
De organisatie laat weten dat op korte termijn een aantal nieuwe partners wordt bekend gemaakt. Vijf jaar geleden was de organisatie zo succesvol in de sponsorwerving dat er een Gouden SponsorRing mee werd gewonnen.
Reineke Boot geïnterviewd door Jan Driessen
Tijdens deze jubileum-editie van SAIL komen er ruim 600 schepen naar de Amsterdamse haven, waaronder 50 indrukwekkende Tall Ships en hun kleurrijke bemanningen, uit alle hoeken van de wereld. Meer dan 40 'iconen van de zee' hebben al formeel bevestigd graag naar de 10e editie van SAIL te willen komen. Daaronder de publiekslievelingen: ARC Gloria uit Colombia, Santa Maria Manuela uit Portugal en natuurlijk het vlaggenschip Clipper Stad Amsterdam. “De kapiteins en bemanningen vanuit de hele wereld geven aan dat zij niet kunnen wachten tot de start van SAIL in Amsterdam; uniek met zo’n warme ontvangst in de hoofdstad van zoveel liefhebbers op water en land”, aldus Mitra van Raalten directeur Stichting SAIL Amsterdam. Gezien het verbindende karakter van deze 10e SAIL is daarom als thema gekozen: “SAIL Amsterdam 2020 verbindt de hele wereld!”
SAIL Amsterdam 2020 wil honderden jongeren en 2.000 vrijwilligers actief betrekken en verbinden aan SAIL. Via gemeenten, onderwijsinstellingen en social media. Daarom is er ook een speciale SAIL Academy. Jonge talenten krijgen daardoor het komende jaar een unieke kans op werkervaring. Daarnaast zullen honderden jonge talenten uitgenodigd worden als vrijwilliger bij de daadwerkelijke uitvoering van #SAIL2020. Alle 2.000 vrijwilligers samen maken SAIL mogelijk, en liefhebbers kunnen zich vanaf nu aanmelden via SAIL.nl.
Headerfoto door Floris Heuer