Vandaag verscheen het bericht dat door de naamswijziging van de Heineken Music Hall in AFAS Live de muziekzaal de helft van zijn merkwaarde was verloren. Martijn Delahaye, Directeur Marketing & Communicatie bij AFAS, reageert op het onderzoek. "Er halveert voor ons niets, er komt alleen maar bij."
De Heineken Music Hall (HMH) stond twee jaar geleden op de vijfde positie op de ranglijst van sterkste podiummerken in het Cultuur Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. AFAS Live staat nu op plaats 17. "Met de wijziging in AFAS Live is de helft van de merkwaarde in rook opgegaan”, aldus Hendrik Beerda. "Niet alleen de naamsbekendheid is gekelderd, maar ook op de andere twee pijlers van merkkracht, waardering en binding, moet het merk weer opnieuw beginnen. Het zal zeker jaren duren voordat dit verlies is goedgemaakt en de kans is zelfs groot dat dit nooit gaat lukken.”
Na 15 jaar Heineken hadden wij niet verwacht dat de adoptie van AFAS Live zo snel zou gaan
"Op basis van een onderzoek zou de naamswijziging van de Heineken Music Hall in AFAS Live volgens sommigen zelfs desastreus zijn”, reageert Martijn Delahaye, directeur Marketing & Communicatie bij AFAS. Hij verwijst desgevraagd naar zijn reactie op Linkedin op het onderzoek. Daarin zegt hij: "Na meer dan een jaar keren we weer terug naar begin 2017 waarin we de venue in Amsterdam een nieuwe naam gaven. Internet en social media schoten in de stress: dit ging nooit werken was de brede opinie. Herhaalt dit fenomeen zich meer dan een jaar later? Hoe kijken wij naar dit onderzoek? Paniek bij AFAS vandaag? Best fijn om weer 'nieuws' te zijn, met alle mooie cultuurnamen die worden genoemd pikken ze ons er toch mooi uit. Toeval? Het is en blijft een opmerkelijke stap voor een softwarebedrijf. Na 15 jaar Heineken hadden wij niet verwacht dat de adoptie van AFAS Live zo snel zou gaan. Natuurlijk snappen we dat het opbouwen van naamsbekendheid langer duurt. Het is bijzonder dat men schrijft dat de marktwaarde van AFAS Live is gehalveerd, terwijl de marktwaarde 1 op 1 gekoppeld was aan het merk Heineken.”
Delahaye vervolgt: "Wij hebben de keuze gemaakt om naamsbekendheid op te bouwen in een hele nieuwe doelgroep; er halveert voor ons dus niets, er komt alleen maar bij. Een fenomeen wat wij eerder hebben meegemaakt bij AZ en het AFAS Circustheater. Marktwaarde? Het zegt ons niets. Het gaat erom dat je vooraf gestelde doelen bereikt en klanten en medewerkers blij maakt. In het eerste jaar AFAS Live zijn we daar meer dan gehoopt in geslaagd.”
Wij merken juist dat we sinds de naamswijziging zijn gegroeid in het aantal shows en bezoekersaantallen
Ook Birgitte de Winter, directeur van AFAS Live, reageert op het onderzoek: "Het aantal shows in AFAS Live is sinds de naamswijziging juist met 10% toegenomen ten opzichte van 2016 en het online bereik zelfs met ca. 25%. Door deze stijging kunnen we grotere en diverse doelgroepen bereiken. Daar zijn wij ontzettend trots op! Wij kunnen ons goed voorstellen dat je na een naamswijziging wat tijd nodig hebt om deze goed op de kaart te zetten. Door het partnership met AFAS Software wordt er samen met veel enthousiasme gewerkt aan het verder uitbouwen van dit mooie merk. Wij merken juist dat we sinds de naamswijziging zijn gegroeid in het aantal shows en bezoekersaantallen en die lijn zetten we graag door. Wij zijn enorm enthousiast over hoe snel onze bezoekers en de media het merk AFAS Live hebben omarmd.’’