De anderhalf miljoen pilsjes die jaarlijks in de Amsterdam ArenA worden getapt, komen binnenkort van Heineken. De bierbrouwer verbindt zich tot en met 2026 als partner aan de ArenA.
De ArenA en Koninklijke Grolsch hebben in goed overleg besloten de samenwerking te beëindigen. Ook AB-InBev, met Jupiler sponsor van Ajax, was in de race voor het partnerschap.
Het leveringscontract met Grolsch eindigt binnenkort. Vanwege dit aflopende contract heeft de ArenA verschillende brouwers gevraagd een voorstel te doen. Heineken kwam met een voorstel dat het best past bij de ambities van de ArenA. CEO Henk Markerink van de Amsterdam ArenA: "De plannen die Heineken heeft voor het stadion komen overeen met onze prioriteiten en toekomstvisie. De beleving van de bezoekers en zakelijke gasten tijdens wedstrijden en evenementen is voor ons heel belangrijk. We hebben hier samen met Grolsch een stevig fundament voor gelegd. Nu is het de beurt aan Heineken hieraan een nieuwe impuls te geven.”
Bezoekers van het stadion merken de verandering al snel: nog dit kalenderjaar zal er Heineken worden verkocht. Naast pils, zullen straks in de ArenA onder meer alcoholvrij bier, cider en speciaalbieren van de brouwer verkrijgbaar zijn
De ArenA en Heineken hebben afgesproken om gezamenlijk te investeren in de beleving van de bezoekers in het stadion – de fan experience. Kwaliteit, duurzaamheid en innovatie staan daarin centraal. Zo gaat de brouwer helpen met de rondleidingen voor bezoekers en met de inrichting van het stadion, dat momenteel verbouwd wordt. Ook gaat Heineken participeren in de Amsterdam Innovation Arena – het innovatienetwerk waarin bedrijven samenwerken aan stadioninnovaties.
Geert Minnart, Horeca Directeur Heineken Nederland: "De Amsterdam ArenA is een bijzondere plek in de stad waar je zowel sport, concerten als andere grote evenementen kan beleven. Met onze Amsterdamse roots mogen we daar met onze bieren natuurlijk niet ontbreken. Net als de ArenA staat het leveren van topkwaliteit bij ons bovenaan en zien we kansen om met onze merken en innovaties elkaar te versterken. We zijn trots op deze samenwerking en kijken uit naar de komende jaren waarin we samen de bezoekers van het stadion een onvergetelijke ervaring gaan geven.”
Grolsch was in 1992 een van de eerste founders van de Amsterdam ArenA. Zo maakte Grolsch de realisatie van het stadion in 1996 mede mogelijk. Vervolgens verlengde het biermerk eenmaal de exclusieve samenwerking met het stadion tot en met 2017. Henk Markerink: "We zijn Grolsch dankbaar voor alles wat ze voor ons hebben betekend. Grolsch toonde lef door nog voordat het stadion er stond met ons dit avontuur aan te gaan. We zijn lang samen opgetrokken, en 21 jaar is een mooi moment om elk onze eigen weg te gaan.”
Grolsch heeft de afgelopen jaren haar portfolio significant uitgebreid en slaat definitief een andere weg in met de beschikbare sponsormiddelen. Naast het Grolsch-merk wil de bierbrouwer onder andere de pilsmerken Kornuit, Peroni en Asahi Super Dry meer ondersteunen. "We bedanken de Amsterdam ArenA voor de prettige en professionele samenwerking waarbij we als partners, schouder aan schouder, succesvol zijn gegroeid”, aldus verkoopdirecteur Jacco Potkamp van Grolsch. "Grolsch heeft de afgelopen jaren haar portfolio significant uitgebreid en wij geloven dat andersoortige investeringen ons nog beter in staat stellen onze ambitieuze groeidoelstellingen te realiseren.”
Het nieuwe partnership met Heineken komt op het moment dat de verbouwing van het stadion in volle gang is. Dat gebeurt om de kwaliteit van het stadion te verbeteren in aanloop naar het EK 2020. In de Amsterdam ArenA zullen dan vier EK-wedstrijden plaatsvinden. De omlopen van de eerste en de tweede ring worden daarom verbreed. Vooral de toeschouwers op de tweede ring gaan er flink op vooruit. Door de verbouwing verandert ook het uiterlijk van het stadion: de vorm van de Amsterdam ArenA gaat over van hol naar bol. In maart 2017 is de eerste fase gestart en naar verwachting zal in februari 2018 fase 1 worden opgeleverd.