Heineken en DJ Barry Can't Swim trappen ADE af met geheime boodschap

Gisterenavond vond de spectaculaire opening van het Amsterdam Dance Event (ADE) plaats in The Loft in de A'DAM Toren. Heineken, ADE en DJ Barry Can't Swim vierden samen de magie van het genieten van bijzondere momenten. Ze moedigen bezoekers aan om deze ervaringen volop te omarmen en niet te laten verstoren door telefoongebruik tijdens festivals en concerten. Dit sluit aan op recent onderzoek.

Hieruit blijkt dat 81% van de ondervraagden aangeeft onbewust te scrollen tijdens sociale momenten, tegelijkertijd vindt 57% dat dit de kwaliteit van hun gesprekken met vrienden negatief beïnvloedt. De boodschap "Keep the moment in your memory, not on your phone’’ werd op innovatieve wijze overgebracht via een geheime boodschap die alleen op de telefoon te zien was. Bezoekers werden aangemoedigd om volledig op te gaan in het moment en de muziek, zonder afleiding van schermen.

Vlak voor aanvang van de set van Barry Can’t Swim werd de spanning opgebouwd, de lichten werden gedimd en de energie in The Loft was voelbaar. Op dat moment pakten alle bezoekers hun telefoon om de opkomst van de populaire dj vast te leggen. Een fenomeen wat je overal bij concerten en live optredens ziet. Wat het publiek niet wist, was dat Heineken en Barry Can’t Swim een bijzondere boodschap in petto hadden, die met het blote oog niet zichtbaar was, maar wel door de cameralens van hun telefoon. Dankzij een innovatieve infraroodtechniek verscheen op alle telefoonschermen tegelijkertijd de tekst: "Keep the moment in your memory, not on your phone." Een krachtig visueel statement dat de aanwezigen opriep om de muziek en de sfeer om hen heen echt te beleven, zonder afleiding van hun telefoons.

Els Dijkhuizen, Marketing Directeur van Heineken Nederland, zegt: "We willen met deze activatie festivalgangers aansporen om bewuster te genieten van de muziek en de sfeer om hen heen. Door de telefoon even weg te leggen, kun je echt opgaan in het moment en de connectie maken en proosten met de mensen om je heen. Dat is ook wat ADE zo bijzonder maakt."

Meer genieten van muziek zonder telefoon

Heineken en ADE willen samen zorgen voor de ultieme ervaring tijdens ADE. Dat telefoons die beleving vaak in de weg staan blijkt uit recent onderzoek. 81% Van de ondervraagden heeft zichzelf regelmatig betrapt op het doelloos scrollen of checken van hun telefoon tijdens sociale momenten. Hoewel 62% hun telefoon vooral gebruikt om foto’s en video’s te maken, geeft een aanzienlijk deel van de respondenten aan dat dit hun beleving van sociale situaties negatief beïnvloedt. Zo zegt 50% dat hun smartphone hen belemmert om écht in het moment te zijn. Het bewustzijn hierover groeit: 73% heeft al eens geprobeerd hun telefoon minder te gebruiken om meer aanwezig te zijn. Opvallend is dat 64% ervan overtuigd is dat ze meer van livemuziek zouden genieten als ze hun telefoon zouden loslaten en zich volledig op de ervaring zouden focussen.

Door de telefoon even weg te leggen, kun je echt opgaan in het moment en de connectie maken en proosten met de mensen om je heen

Els Dijkhuizen

Boring Phone

De bezoekers van het openingsfeest in The Loft ontvingen aan het einde van de avond ook de Heineken® Boring Phone. De naam zegt het al, een telefoon waar je niet veel meer mee kunt dan bellen en SMS'en. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat 47% van de ondervraagden hun smartphone sneller thuis zou laten als ze een eenvoudiger apparaat zouden hebben.

De Schotse DJ en producer Barry Can’t Swim over het initiatief: “Ik ben helemaal voor de Boring Phone die Heineken heeft bedacht. Toen ik hoorde van het nieuwe ‘anti-smart’ telefoonconcept, raakte het een snaar bij me. Bij live muziek ben je natuurlijk veel meer aanwezig en ondergedompeld als je er je volledige aandacht aan geeft, in plaats van een video op je telefoon te maken. En zonder telefoons is de energie zeker anders – mensen zijn meer met elkaar verbonden op de dansvloer.”